رئیس جمهور گفت: طبق آمارهای اعلام شده، مردم پروتکل ‌ها را به خوبی مراعات نمی‌کنند

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و به پیک نهایی آن نرسیدند. ۱۸ استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است.

وی ادامه داد: ۱۲ استان شرایطی دارند که اگر مراقبت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت. سایر استان‌ها از نظر ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و باید در این شرایط مراقبت کنیم.

راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.

روحانی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم.

وی با بیان اینکه مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به عنوان وظیفه دینی، اخلاقی و انسانی بینند، خاطرنشان کرد: آن‌هایی که بهداشت عمومی را با خطر روبه‌رو می‌سازند، اقدام‌شان علیه بهداشت عمومی است و یک جرم در این زمینه وجود دارد و قوه قضاییه می‌تواند اقدام کند.

رئیس جمهور گفت: آمار‌ها و ارقام‌هایی که می‌گویم نگران‌کننده است و این مبنا نشانگر این است که زیرساخت‌های بهداشت و درمان ما نامحدود و نیروی انسانی هم توانمندی‌هایشان نامحدود نیست.

باید با همه توان‌ مان مراعات کنیم

روحانی با بیان اینکه باید با همه توان‌مان مراعات کنیم، ابراز داشت: البته مرز تحمل جامعه هم باید مدنظرمان باشد. سطح تحمل مردم هم خاص است. در این زمینه هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که باید آن‌ها را به پیش ببرند.

دولت وظیفه دارد مایحتاج عمومی مردم را تامین کند

وی با بیان اینکه دولت وظیفه دارد مایحتاج عمومی مردم را تامین کند، عنوان کرد: در هفته‌های گذشته دیدید وقتی برای تامین یکی از مایجتاج دشواری ایجاد شده بود، مردم چه دشواری برایشان ایجاد و چه صف‌هایی ایجاد شد. در زیرساخت‌های شهری باید دولت تلاش کند.

رئیس‌جمهور افزود: شرایط آبی و برق ما متفاوت است. مصرف برق نسبت به پارسال بالاتر رفته است؛ در خشکسالی هستیم و مردم باید مراعات کنند. دولت می‌داند اگر یک روز آب، برق، تلفن و اینترنت نباشد، چه سختی برای مردم ایجاد می‌شود.

روحانی با بیان این که تامین همه وسایل مربوط به بهداشت و درمان جزو وظایف دولت است، گفت: اضافه کردن تخت‌های ویژه و وارد کردن دارو و تجهیزات و همچنین تامین ریال و ارز مورد نیاز همه جزو وظایف سنگین دولت است. متاسفانه به طور روشن مسائل برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: برای این که بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست استفاده کنیم، ۱۷۸ میلیون دلار پول لازم دارد. پول داریم، اما جابه جایی آن مشکل است. این که ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی‌کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است؛ نمی‌دانند که در این کشور برای این که مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می‌کند. عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است، اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ اجدا همه از خارج وارد می‌شود که آن‌ها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند.

هیچ اولویتی بالاتر از تامین واکسن برای دولت نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است، گفت: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم.

روحانی یادآور شد: واکسن خریداری کردیم و می‌کنیم و پول آن را هم تامین می‌کنیم، وزارت خارجه و بانک مرکزی، وزیرانی که در کمیسیون مشترک برخی کشور‌ها هستند همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که اگر ۲۴ ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند که پول واکسن فلان کشور شرقی است یا غربی یا هر کجا که هست می‌خواهیم پرداخت و جا به جا کنیم؛ واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است.

رئیس جمهور گفت: متاسفانه عده‌ای روی باندبازی‌های سیاسی برای این که همه مشکلات را بدوش دولت بیندازند حاضر نیستند، مسئله را بفهمند. حاضر نیستند بفهمند برای این که واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جا به جایی و تامین پول و خرید آن‌ها از کشور‌های مختلف آسان نیست؛ البته الان بخش خصوصی هم آزاد شده که زیرنظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیاز‌هایی دارد، باز بخش خصوصی تامین کند این کار آسان و ساده نیست. حمل و نقل و جابه جایی، نظارت، امنیت واکسن‌ها همه مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود و تا کشور طرف معامله موافقت می‌کند تا قرارداد آماده و خریداری می‌شود تا مقداری که می‌توانند به ما واکسن بدهند. واکسن الان جزو کالا‌هایی نیست که بتوانیم هر مقدار بخواهیم بخریم؛ بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.