شورای نگهبان نظر خود را در مورد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعلام کرد.

به گزارش مرور نیوز از شورای نگهبان، لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که با اصلاحاتی در جلسه مورخ پنجم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱_ در بند ۵ الحاقی ماده یک، در ترکیب اعضاء منظور از عبارت «اتاق‌ها، کانون‌ها یا سازمان‌های بخش غیردولتی هر کدام یک نماینده» روشن نیست؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

۲_ در بند (ب) ماده ۳، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

۳_ در ماده۱۷، با توجه به نظریه تفسیری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در خصوص سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه که طی نامه شماره۳۰۷۶۱/۱ مور۱۴/ ۶/ ۱۳۹۵ ابلاغ گردیده است، باید اساسنامه قبلی به استثنای جزء ۱۱ بند (ی) آن عیناً درج گردد.

۴_ در ماده ۱۹، علی‌رغم اصلاح به عمل آمده اشکال سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

۵_ ماده ۲۴، با عنایت به اصلاح به عمل آمده نسبت به ذیل ماده از عبارت «موارد استثناء» تا انتهای ماده، ابهام دارد و تعیین تکلیف نشده است. همچنین روشن نیست در ماده ۶۶ قانون امور گمرکی نیز آیا این متن جایگزین کل ماده ۶۶ می‌شود یا به انتهای آن اضافه می‌شود؛ پس از رفع ابهامات مذکور اظهارنظر خواهد شد.

۶_ در تبصره ۲ ماده ۲۶، بعد از عبارت «ماده۶،» عبارت «قانون تجارت» ذکر شود.

۷_ بند (ب) ماده ۳۰، در صورتی که درآمد حاصله از فروش حقابه حقابه‌داران به اندازه سهم عادلانه آن‌ها نباشد، ابهام دارد. همچنین در صورتی که احیاناً خسارتی از طریق تملک حقابه وارد شود، حکم آن نیز روشن نشده است؛ پس از رفع ابهامات مذکور اظهارنظر خواهد شد.

۸_ بند الحاقی ۶ ماده ۴۱، ‌مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

تذکر:

_ در بند الحاقی ۳ ماده ۸، معادل فارسی «بیولوژیک» ذکر گردد.