عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به توجه ویژه نمایندگان مجلس به حوزه اقتصاد مقاومتی در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: قطعا تنها نسخه نجات بخش کشور اقتصاد مقاومتی است که این مسئله باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، شهباز حسن پور بیگلری در نشست علنی امروز (یکشنبه 28 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور گفت: به طور حتم در شرایط کنونی رد و مخالفت با کلیات لایحه مربوطه مطلوب نیست زیرا ما هم اکنون یک سال قانون برنامه پنجم توسعه را تمدید کردیم و اگر این لایحه مورد تایید قرار نگیرد کشور برای یک سال دیگر در بلاتکلیفی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه به سیاست های ابلاغی رهبرمعظم انقلاب دقت ویژه ای صورت گرفته است افزود: به طور حتم یکی از دغدغه های اصلی نمایندگان مسئله اقتصاد مقاومتی است که خوشبختانه در لایحه برنامه مورد رسیدگی و توجه قرار گرفته و قطعا این مسئله یکی از اولویت های اصلی برنامه ششم توسعه کشور است.

وی ادامه داد: به طور حتم تنها نسخه نجات بخش کشور تحقق اقتصاد مقاومتی است و قطعا باید به تمام نیروها و متخصصان داخلی متعهد ایمان داشته باشیم که خوشبختانه در لایحه مذکور به آن توجه شده از طرفی دیگر در شرایطی کنونی تمام نمایندگان به دنبال راه حلی برای حل معضل بیکاری در کشور هستند زیرا امروز وضعیت بیکاری صدای همه را درآورده است.

حسن پور بیگلری ادامه داد: حال با مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس مقرر و برنامه ریزی شده تا پایان زمان این برنامه انشاءالله برای اولین بار با کمک مجلس و دولت آمار بیکاری در کشور تک رقمی شود. امیدوارم این آمار به کمتر از 8 درصد برسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم بر لزوم اتحاد و انسجام مسئولان سه قوه تاکید کرد و گفت: به طور حتم تمام مسئولان باید به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب توجه کنند و قطعا باید حول فرمایشات ایشان از تمام توان کشور برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم از طرفی دیگر خوشبختانه در لایحه برنامه ششم توسعه به حوزه سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی رهبری و سیاست های اصل 44 قانون اساسی توجه ویژه شده البته امکان دارد این لایحه نیز مانند قوانین دیگر دچار نقاط ضعف و قوتی باشد که باید بعد از تصویب کلیات این ایرادات را رفع کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق مصوبه لایحه برنامه ششم توسعه برای اولین بار از زمان قانونگذاری در این کشور و طی یکصد سال گذشته به بحث تامین اجتماعی توجه خاصی شده همچنین در این لایحه مقرر شده که برای نخستین بار حداقل حقوق مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حقوق پایه مشخص شده قانون کار باشد.

حسن پور بیگلری با اشاره به توجه ویژه لایحه برنامه ششم توسعه به حوزه محیط زیست و بحث جنگل ها تصریح کرد: در این لایحه تاکید شده که برداشت از جنگل ها به مدت 5 سال ممنوع باشد که این مسئله بسیار ارزشمند است همچنین در بحث اقتصاد دانش بنیان مقرر شد که محور محصولات این شرکت ها حوزه صادرات باشد.

وی تصریح کرد: در لایحه برنامه ششم توسعه همچنین به بحث فرهنگیان، رتبه بندی معلمان و همچنین فرهنگیان بازنشسته و شاغل نگاه خاصی شده و موضوع یکسان سازی و رتبه بندی فرهنگیان جزء نقاط مثبت این برنامه است از طرفی دیگر در این لایحه به معضل ریزگردها و راه حل های این معضل اشاره شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به توجه مجلس به حوزه ایثارگران در برنامه ششم توسعه گفت: با تلاش نمایندگان و دولت سعی شد تا در حد بضاعت و شرایط کشور از ایثارگران و خانواده شهدا حمایت های لازم صورت گیرد همچنین در این برنامه به حوزه سلامت و بیمه سلامت با توجه به آثار مثبت اجرای طرح های تحول سلامت در کشور نگاه خاصی شده است.

حسن پور بیگلری ادامه داد: خوشبختانه در لایحه برنامه ششم توسعه همچنین به حوزه بخش خصوصی و اتاق اصناف تعاون و بازرگانی نگاه ویژه ای شده زیرا در شرایط کنونی و بعد از 37 سال اگر قرار باشد که یک نمایشگاه در شهری برپا شود باید تمام مسئولان دولتی درگیر این مسائل شوند حال خوشبختانه در برنامه ششم توسعه مقرر شده که این مسائل و موضوعات به اتاق های اقتصادی واگذار شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی سهم تعاونی ها از اقتصاد کشورکمتر از 5 درصد است حال در لایحه برنامه ششم توسعه سعی شده تا سهم این بخش از اقتصاد کشور دو رقمی شود از طرفی دیگر در لایحه مذکور به بحث بازنشستگان نیروهای مسلح و موضوعات دستگاه قضا، حمل و نقل ریلی، حوزه صنعت و معدن و بخش جوانان توجه ویژه ای شده است.