رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران سه ماه برای بررسی اولیه پیشران ها فرصت دارد، درباره اقدام امریکا و تمدید تحریم گفت: ایران برای اجرای هر اقدام مقتضی آمادگی کامل دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست خبری مشترک در پاسخ به این سوال که آیا میزان غنی سازی پیشران‌ها مطرح شده یا نه، گفت: نخست اینکه در خصوص پیشران‌ها سه ماه برای بررسی فرصت داریم ؛ این مساله ساده ای نیست که امروز درباره آن تصمیم بگیریم و فردا اجرایی کنیم.

وی با بسیار مهم و فنی خواندن بحث پیشران ها افزود: به طور معمول غنای این محرک ها از پنج درصد پایین‌تر و تا 90 درصد هم هست. این بسته به نوع محرک دارد که برای چه منظور و چه زمانی استفاده می شود؛ اینها مطالب تخصصی است که ما قطعا در چارچوب برجام و در چارچوب موافقتنامه های پادمانی آنها را انجام خواهیم داد و خارج از آن کاری نمی کنیم.

صالحی اضافه کرد: سه ماه زمان داریم بررسی های اولیه را در این خصوص انجام دهیم و بعد نتیجه آن را در گزارشی خدمت رییس جمهوری تقدیم می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان این اقدام ایران را اقدام متقابل و متناظر با اقدام آمریکا تلقی کرد، گفت: پیشتر هم به رسانه ها گفته ام، اگر مطلبی می گویم حتما دقیق آن را می گویم ولی به هر حال دست ایران بسته نیست، پل‌های پشت سرش را خراب نکرده و هر اقدامی که مقتضی باشد و مسئولان نظام تصمیم بگیرند، برای عملیاتی کردن ان آمادگی داریم.

صالحی با رد این موضوع که آمانو حامل پیامی از امریکا بوده است، اظهار کرد: آقای آمانو  پیام آمریکا را نیاورده، بلکه ما درباره پیشرانه‌های هسته‌ای صحبت کردیم.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری درباره پیشرانه‌های هسته‌ای و سوخت آن گفت: طرف مقابل پیام اقدام ما را گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی با مثبت ارزیابی کردن حضور آمانو در تهران اظهار کرد: صحبتهای خوب و مفصلی با هم داشتیم و با مرور روابط درباره آب سنگین، اورانیوم غنی شده و ذخایر آن  صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه در این نشست درباره بحث تحقیق و توسعه صحبت و دیدگاهها مرور شد، ادامه داد: در گزارش‌های آژانس مطالب مربوط به التزام ایران به تعهداتش ذکر شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمان آقای روحانی به سازمان و وزارت خارجه، درباره محتوای فرمان (با آمانو) صحبت کردیم و اینکه در چارچوب آژانس، پروتکل و توافقنامه چه مسئولیتها و وظایفی داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با ارزیابی خوب روابط ایران با آژانس، اظهار کرد:  اصرار ما این است که آژانس بعنوان مرجع بین المللی بی طرف عمل کند و نفوذ و اعمال نفوذ کسی در گزارش های آژانس منعکس نشود که تا به امروز همین گونه بوده و بی طرفانه عمل کرده است که جا دارد تشکر کنم.

صالحی باردیگر ضمن خوشامدگویی به آمانو گفت: ایشان جلسه ای با آقای روحانی خواهند داشت و در این رابطه دو طرف باهم گفت وگو می کنند و ممکن است با دیگر مسئولان هم جلساتی داشته باشد.

وی افزود: در دیدار با آمانو برخی گلایه‌ها را مطرح کردیم و مسائلی را روشن کردیم.

صالحی گفت: روابط ایران و آژانس خوب است و اصرار ما این است که آژانس به عنوان یک مرجع بی طرف عمل کند و نفوذ و اعمال نفوذ کسی در گزارشاتش منعکس نشود که تا امروز نیز چنین بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما ناقض عهد نخواهیم بود، مگر اینکه طرف مقابل آن را انجام دهد. ما توانمندی واکنش را داریم.