رئیس جمهور گفت: امروز بسیار خوشحالم که با رونمایی از حقوق شهروندی یکی از وعده‌هایم تحقق پیدا کرد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام روحانی در مراسم رونمایی از حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شد طی سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحال و خرسندم که امروز هم به یکی از وعده‌های مهم به ملت ایران که همان حقوق شهروندی است، جامه عمل پوشانده می‌شود و هم به یکی از آرزوهای دیرینم می‌رسم.

وی ادامه داد: منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع الموعود و آذر در ماه رحمت و علم در ماه آزادی بیان در ماه قانون اساسی است. ملت ایران از بیش از یکصد سال پیش برای استقرار قانون در این کشور تلاش بی وقفه انجام داد. همه مجاهدت‌ها و ایستادگی‌ها برای تدوین قانون اساسی و تشکیل مجلس شورای اسلامی ملی آن زمان که ثمره حرکت و انقلاب مشروطه بود و مردم ایران اولین گام در قانونی شدن کشور برداشتند و من می‌خواهم تعبیر کنم در اسلامی شدن واقعی کشور، اسلام و حکومت اسلام چیزی جز حکومت قانون نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: حکومت پیامبر حکومت قانون بود، پیامبر به عنوان نبی و امام و بالاترین مقام حق نداشت ذره ای از قانون الهی تخلف کند.

روحانی افزود: همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و در برابر اجرای قانون مساوی هستند این صریح اصل قانون اساسی است اگر ما می‌خواهیم کشور و حکومت قانون داشته باشیم هیچ کس و هیچ نهادی، هیچ فردی، هیچ گروه و حزب و رسانه‌ای نباید حاشیه امنیتی داشته باشد. قانون چیزی جز تساوی مردم در مورد خطابات عام قانونی نیست. استثنا ما نداریم در قانون نور چشمی نداریم، در قانون فردی وابسته و پیوسته به اینجا و آنجا نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما از انقلاب اسلامی دنبال حکومت عدل محمدی و علوی بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تمام نشده است که اگر تمام شده بود امروز شرایط دیگر و وضعیت بهتری را در همه قوای حاکم در این سرزمین می‌دیدیم تا تبعیض وجود دارد انقلاب تمام نشده است. تا فساد و گردن کشی هست انقلاب تمام نشده است. ما باید در نظام اسلامی و انقلاب اسلامی به روزی برسیم که شاهد مدینه پیامبر و حکومت عدل اسلام در سراسر این سرزمین باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از وعده‌هایم به ملت بزرگ ایران تحقق یافت و تقدیم ملت ایران شد، گفت: به مردم وعده‌های دیگری هم داده بودند و نسبت به اجرای همه آنها تا اخرین روز عمر دولت یازدهم پای مسئولیت و وعده‌هایم خواهم ایستاد. بنده درباره حقوق جوانان و بانوان و حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی وعده داده‌ام و پای این وعده‌ها ایستاده‌ام.

رئیس جمهور همچنین گفت: من به مردم وعده دادم اقتصاد ایران را نجات خواهم داد و نجات اقتصاد ایران از وعده‌های من به ملت بود که امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که شاهد تورم تک رقمی هستیم و با گذشت 6 ماه از اول سال رشد اقتصادی 7.4 را تجربه می‌کنیم. در مقایسه با سال گذشته رشد اقتصادی کشور افزایش یافته است و شاهد اشتغال خالص 700 هزار نفر در کشور بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه اگر معیار اقتصاد ما کاهش تورم، رکود، بیکاری و سرمایه گذاری، رشد صادرات، توازن و پیشرفت بخش کشاورزی باشد، امروز در برخی از حوزه‌های کشاورزی در خودکفایی به سر می‌بریم.  امروز اقتصاد کشور نسبت به سال 91 که شاهد رشد اقتصادی منفی بوده است، در رشد به سر می‌برد و تورم نسبت به سال 92 که تجربه تورم 45 درصدی را داشتیم، در شرایط بهتری هستیم و این درحالی بود که ما در سالهای مانند 85 رشد اقتصادی تقریبا صفر را تجربه کردیم. لذا وعده نجات اقتصادی کشور از سراشیبی سقوط را عملیاتی کردیم.

رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از وعده‌هایم این بود که سانترفیوژ بچرخد و چرخ کارخانه‌ها نیز به حرکت خود ادامه دهند. در هشت ماه نخست امسال چیزی نزدیک به 15 هزار و 600 کارگاه متوسط و کوچک که در شرایط نامناسبی قرار داشتند و از پا درآمده بودند و با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کردند با تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی به حرکت خود ادامه می‌دهند. لذا می‌بینیم چرخ کارخانه‌ها و چرخ سانترفیوژها حرکت می‌کند.

روحانی ادامه داد: چرخ کارخانه‌های مشترک ایران با کمپانی‌های خارجی هم به حرکت درآمده است و اسفندماه امسال اولین خودروی مشترک ایران و فرانسه که حدود 30 درصد آن صادراتی خواهد بود به نمایش ملت درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه وعده داده بودم چرخ سانترفیوژهای IR1 که از سانترفیوژهای نسل اول بودند به IR8 که پیشرفته ترین و مدرن ترین سانترفیوژها است رسیده است و ایران به آن دست یافته، بنابراین انها نیز حرکت می‌کنند علاوه بر آن زمان شروع فعالیت پیشران هسته‌ای ایران به عنوان یک حرکت بزرگ هسته‌ای برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای نیز فرا رسیده است و این دستور از طرف رئیس جمهور صادر شده است. در روز گذشته به اژانس بین المللی نیز اعلام کردیم که در ساخت پیشران هسته‌ای ایران آژانس باید از نظر فنی به ایران کمک کند و به زودی نیز پیشران هسته‌ای هم به حرکت درخواهد آمد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از وعده‌های من به مردم شریف ایران منشور حقوق شهروندی بود، گفت: منشور حقوق شهروندی قانون اساسی نیست اما این منشور راه را برای اجرایی کردن قانون اساسی تسهیل می‌بخشد. این منشور قانون موضوعه کشور نیست اما تضادی با قوانین موضوعه و قانون اساسی به خصوص اصل 113، 134 و 121 قانون اساسی ندارد.

روحانی گفت: طبق اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی تعیین شده است و با رأی مستقیم مردم در سطح ملی انتخاب می‌شود و این شرایط فقط برای رئیس جمهور تحقق می‌یابد زیرا بسیاری از افراد و انتخابات‌ها مربوط به حوزه‌های انتخابی است و با رأی غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود مثل رهبری و وزرا که با رأی نمایندگان حوزه‌ها انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور طبق قانون اساسی وظیفه اجرای قانون اساسی را برعهده دارد، گفت: و چه وظیفه سخت و سنگینی است این وظیفه که برخی تحمل آن را ندارند. به ویژه فصل سوم قانون اساسی و اصل 19 آن را که باید پنهان کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بزرگترین وظیفه و مسئولیت رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است یادآور شد: باید به قانون اساسی‌مان پایبند باشیم و به انجام آن همت گماریم. این قانون مهمترین منشور ملی ما است که با زحمات افرادی چون شهید بهشتی به تصویب رسید.

روحانی با اشاره به ماده 121 قانون اساسی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در قسم نامه خود قسم یاد می‌کند که حامی حقوق ملت، آزادی مردم و سایر حقوق آنها باشد و طبق اصل 134 قانون اساسی این اختیار به رئیس جمهور داده می‌شود با مشورت افراد برنامه‌ها و خطی مشی دولت را تعیین کند. لذا منشور حقوق شهروندی برنامه و خطی مشی دولت یازدهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم با رونمایی منشور حقوق شهروندی عزم خود را برای اجرای این حقوق به نمایش می‌گذارد، افزود: حقوق شهروندی برای دولت حائز اهمیت است کسی نگوید که در این سه سال چه اتفاقی افتاده است، دولت از آغازین روز تأسیس مقید به اجرای قانون بود و حتی لوایح بودجه تقدیمی به مجلس را هم در زمان قانونی ارائه کرد. به جز سال گذشته که منابع درآمدی کشور به مسئله برجام برمی‌گشت و دولت کمی با تأخیر این لایحه را به مجلس تقدیم کرد.

روحانی با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که قانون را اجرا کند و در تمام مراحل اجرای قانون برای دولت اصل بوده است، گفت: منشور حقوق شهروندی انسجام مردم و کشور را بیشتر می‌کند. این منشور از همان سال اول و در 100 روز اول دولت تهیه شد اما در سایت دولت در معرض دید مردم و اساتید قرار گرفت تا نظرخواهی کند و از نظرات آنها در تکمیل این منشور بهره گیرد و امروز آن را به صورت قانون در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌گوید که این منشور بدون اشکال است و ممکن است اشکالاتی در این منشور باشد، گفت: قطعاً این منشور با نظرات کارشناسان و نویسندگان تکامل می‌یابد و ممکن است سال آینده حقوق شهروندی کامل تر شود.

رئیس جمهور افزود: دولت به عنوان قوه مجریه و رئیس جمهور، وزرا، کارگزاران و کارمندان دولت خود را موظف به اجرای تک تک مواد منشور حقوق شهروندی می‌داند. رئیس جمهور این منشور را مانند برنامه و خط مشی دولت یازدهم می‌داند و همه کارکنان دولت موظف به اجرای آن هستند.

روحانی ادامه داد: چون این منشور از قانون اساسی و موضوعه کشور منبعث شده است، باید مورد توجه و اجرا قرار گیرد و ما از سایر قوای کشور مانند قوای مقننه و قضاییه نیز درخواست می‌کنیم دولت را در اجرای حقوق شهروندی یاری رساند. می‌توانیم در کنار هم آن را عملیاتی و اجرایی کنیم و همه مردم از فواید آن فایده ببریم.

وی گفت: اجرای حقوق شهروندی باید به منظور توسعه حقوق شهروندی مورد توجه همگان قرار گیرد گفت: در این حقوق، حقوق اتباع دیده شده است و به همه تعلق دارد. این حقوق حقوق جمعی را ندیده است و وابستگی به هیچ فرد، گروه و یا جناحی ندارد. براساس این حقوق همه مردم و اتباع کشور در برابر قانون مساوی هستند و همه شهروندان ایران به شمار می‌روند و حق استفاده از حقوق خود را خواهند داشت.

رئیس جمهور افزود: براساس این حقوق شهروندی همه اتباع ایران می‌توانند از هر مسیری که می‌خواهند عبور کنند، به هر بیمارستانی‌ که می‌خواهند مراجعه کنند، در هر مدرسه‌ای که می‌خواهند تحصیل کنند و تفاوتی بین دین و مذهب و جناح و گروه و دسته ندارد. اینگونه نیست که اگر فردی وابسته به فلان جناح است باید از سمت راست خیابان برود و یا دیگری از سمت دیگر حرکت کند.

روحانی با تأکید براینکه این منشور انسجام ما را بیشتر می‌کند، گفت: منشور حقوق شهروندی تنین ندایی از ملت ایران در برابر برخی کشورهای غربی پرادعاست که معتقدند حقوق بشر و شهروندی جهان سوم برگرفته شده از حقوق آنهاست و باید به انها گفت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که از تمام ویژگی‌های قوانین و سیاسی روز در چارچوب فرهنگ اسلامی ایران استفاده کند و آن را در قالب منشوری برای رعایت حقوق مردم درنظر گیرد. قبل از هر کسی از این مسئله بههر می‌برد و آن را اجرایی می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه از اساتید، فرهیختگان، نویسندگان، دانشجویان، جوانان و مردم گروه‌ها، احزاب، رسانه‌ها و روزنامه‌ها درخواست کرد: حقوق شهروندی را مورد توجه قرار دهند و آن را مورد بررسی قرار دهند. نویسندگان، شعرا و فرهیختگان در آثار خود  مردم را نسبت به این حقوق آشنا کنند و آن را برای مردم دانستنی کنند.

روحانی همچنین گفت: بعد از اینکه این حقوق دانستنی شد برای مردم گرفتنی خواهد بود و همه باید از رئیس جمهور و وزرا بخواهیم مسئولیت خود را در برابر مطالبات مردم و حقوق شهروندی پیگیری کنند.

وی افزود: وقتی که این حقوق دانستنی و خواستنی شد در اجرا و عمل هم خواهد آمد و همه باید آن را مطالبه کنیم زیرا اسلام گفته است حق گرفتنی است و قانون اساسی نیز می‌گوید باید حقوق خود را مطالبه کنید.

رئیس جمهور یاد آور شد: براساس دیدگاه های قرآنی ممکن است ما با یک فردی عداوت یا دشمنی و یا دعوا و اختلافی و یا به اصطلاح پدرکشتگی داشته باشیم و بگوییم از این حزب و آن حزب بدمان می‌آید اما براساس قانون باید با همه براساس عدالت و انصاف رفتار کنیم و این دیدگاه نباید شما را خدای ناکرده وارد کند که از دایره انصاف و قسط خارج شوید زیرا در برابر دشمن هم باید براین اساس حرکت کرد.

روحانی در بخش پایانی سخن خود ضمن اشاره به بند 6 فرمان 8 ماده‌ای امام راحل در آذر ماه سال 61 گفت: «باید این مسئله را دقت کرد براساس این بند امام اعلام می‌کند هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آن وارد شود و یا کسی را جلب کند و یا به نام کشف جرم و یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت کند و یا کسی به فردی اهانت کرده و اعمال غیرانسانی و اسلامی مرتکب شود.»

وی  گفت: «براین اساس کسی نمی‌تواند به تلفن و یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند و یا برای کشف گناه و جرم هرچقدر هم گناه بزرگ باشد شنود بگذارد.»

رئیس جمهور ادامه داد: در ادامه این بند آمده است «یا دنبال اصرار مردم باشد و تجسس از گناهان کند و یا اصراری را که از غیر به او رسیده است ولو برای یک نفر فاش کند.» (سایت و روزنامه، جلسات جناحی و غیره دیگر هیچ.

روحانی افزود: «براین اساس تمام اینها گناه و جرم است و چون برخی از آنها اشائه فحشا و کبائر بسیار بزرگ است مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آنها موجب حد شرعی خواهند شد.» امیدوارم گاهی صداو سیما و روزنامه‌های ما کلمات امام را پخش و بیان کنند. ما پیرو این امام هستیم راه انقلاب اسلامی راه امام است، راه انقلاب اسلامی راه مقام معظم رهبریست، راه انقلاب اسلامی راه عدالت و راه انقلاب اسلامی اخلاق و سیره و روش پیامبر عظیم الشأن حضرت محمد مصطفی(ص) است.