وزیر نیرو تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۲.۵ درصد مصرف انرژی روزانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارشی از علل خاموشی‌های اخیر در صحن مجلس حضور یافت.

وی گفت: انصافاً یکی از بهترین بودجه‌ها برای صنعت آب و برق، بودجه ۱۴۰۰ است نه صرفاً برای منابع مالی که برای صنعت آب و برق پیش‌بینی شده است، بلکه به دلیل راهگشایی‌ها و گره‌گشایی‌هایی که برای مشکلات مزمن این صنعت به ویژه صنعت برق صورت گرفته است.

وزیر نیرو اظهار داشت: خلاص یافتن وزارت نیرو و منابع مالی داخلی آن از مکانیسم تبصره ۱۴، یکی از این دستاوردها بود. در تبصره ۱۵ نیز بندهای مختلف بودجه گره‌گشایی خوبی برای بازیابی سیستم‌های فرسوده و دستیابی به منابع مالی و بهسازی سیستم‌های برق انجام شد.

اردکانیان افزود: سال آبی ۱۴۰۰ یکی از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر است. زمانی که در آبان ۹۶ کار خود را آغاز کردم، سال آبی ۹۷ نیز یکی از خشک‌ترین سال‌ها بود. حجم مفید سدها به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته که موجب کاهش ۳۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق شده است.

وی با اشاره به گرمای زودرس در سال ۱۴۰۰، گفت: این امر موجب شد هم دستگاه‌های سرمایشی زودتر به کار بیفتند و هم توان خروجی نیروگاه‌ها کمتر شود، به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت به موج مصرف ۵۳هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم. این اوج مصرف در سال ۹۸، اول تیرماه بود.

وزیر نیرو تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰، ۲۲.۵ درصد مصرف انرژی روزانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اردکانیان با بیان اینکه رمزارزها عاملی غیرقابل پیش‌بینی در مورد افزایش مصرف برق بود،افزود: رمزارزها درواقع صادرات انرژی انجام می‌دهند. اگر استخراج‌گر رمزارز، با مجوز این کار را انجام می‌دهد، با مجوز قانونی انرژی صادر می‌کند و اگر بدون مجوز و پنهان کار می‌کند، صادرات انرژی را به شکل پنهانی و غیرقانونی انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: وقتی تولید رمزارز به صورت پنهانی انجام می‌شود، مصرف انرژی‌اش به مراتب بیشتر است زیرا برای خنک کردن آن مجموعه باید دستگاه سرمایشی بیشتری استفاده کند.

وزیر نیرو افزود: با کمک نیروی انتظامی، سِیر کشف دستگاه‌های رمزارز غیرقانونی رو به افزایش بوده است. در فروردین ۲۶۶۱ مرکز غیرقانونی تولید رمزارز شناسایی و ۱۷۵هزار دستگاه ضبط شده‌اند.

اردکانیان اظهار داشت: طبق گزارش‌های مراکز جهانی، ۱۰درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است؛ یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات توان برق صرف رمزارزها می‌شود، درحالی‌که کسانی که مجوز قانونی رمزارز گرفته‌اند، حدود ۳۲۱مگاوات مصرف دارند.

وی ادامه داد: جمع‌بندی شورای امنیت کشور و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معطوف به این نکته است که افزایش دما و رمزارزها، علت اصلی قطعی‌های اخیر برق هستند.

وزیر نیرو افزود: امسال رشد مصرف ما ۱۹ درصد و اوج مصرف ۵۴هزار مگاوات است که ۹ درصد آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی، ۲۰۰۰ مگاوات مربوط به دستگاه‌های رمزارز و ۲۰۰۰ مگاوات هم مربوط به رشد مصرف در صنایع بزرگ است.

اردکانیان گفت: خشکسالی موجب شده که کشاورزان زودتر به استفاده از چاه‌های کشاورزی روی بیاورند.

وی تأکید کرد: هر سال از آخر شهریور به مرور واحدهای نیروگاهی برای تعمیرات فرستاده می‌شوند که تا پایان خرداد ماه برمی‌گردند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳هزار مگاوات در تعمیرات بوده است. سرعت بیشتری به موضوع تعمیرات دادیم. هر چند زمستان گذشته به دلیل کمبود گاز دیرتر واحدها را برای تعمیرات فرستادیم.