نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در ۶ ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا زاکانی پس از ضبط برنامه تبلیغاتی که قرار است ۲۴ خرداد با موضوع رئیس جمهور و جوانان از شبکه سوم سیما پخش شود، در جمع خبرنگاران حاضر شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقتصاد ایران  وابسته به نفت و نفت ایران هم تحریم است و از بین بردن تحریم‌ها در گرو مذاکره با آمریکاست؛ آیا راهکاری برای خروج از این بن بست اقتصادی دارید، گفت: شما سه گزاره را مطرح کردید که هر سه مورد نادرست است و یکی از آن‌ها محض رضای خدا درست نیست.

وی ادامه داد: شما فرمودید که اقتصاد ایران مبتنی بر نفت است در حالی که ما می‌توانیم مسیری را برویم که وابستگی به نفت نداشته باشیم و گزاره دوم شما این بود که نفت ما در تحریم است در حالی که شاید نفت ما به طور اسمی در تحریم باشد، اما رسماً بالغ بر یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروشیم و اساساً این تحریم، آسیب جدی خورده است.

زاکانی افزود: گزاره سوم شما این است که ما باید تحریم را از طریق آمریکا از بین ببریم در حالی که ما باید تحریم را با بی اثر کردن آن در داخل و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برداریم.

وی در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه چقدر زمان می‌برد تا این ادعای شما محقق شود؟ افزود: ما اکنون ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری داریم که کارخانه آن مستقر است و، چون فرسوده شده نیازمند بازسازی تجهیزات و فناوری است.

زاکانی گفت: همین ۸.۱ میلیون تن، ظرفیتی برای ما ایجاد می‌کند که مثلاً ارزش افزوده ۱۰۰ تا ۱۶۰ دلار مواد خام را به ۴۶۰ دلار تبدیل و ما را از فروش نفت بی نیاز می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ارزش افزوده فقط در پول و امکانات نیست بلکه به اشتغال‌زایی هم بستگی دارد، افزود: جهانگیری هم اعلام کرده است هر یک میلیون تن ظرفیتی که ایجاد می‌شود ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و ۱۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند که مجموع این اشتغال‌ها ۳۵۰ هزار مورد می‌شود که در مدت ۸ سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود در حالی که ما هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر افراد در صف اشتغال داریم.

وی گفت: ظرفیت‌های زیادی در کشور ما وجود دارد، اما بخاطر تعارض منافع و فساد اقدام مهمی انجام نمی‌شود، در بخش بالادستی پتروشیمی، افرادی از خارج از کشور سرمایه گذاری کرده‌اند، اجناس خود را یا به بورس عرضه نمی‌کنند یا به سختی یا کم عرضه می‌کنند و به خارج کشور می‌فرستند.

زاکانی در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه برداشتن این موانع چه مدت زمان می‌برد؟ گفت: من فقط یک بخشی از چرخ لوکوموتیو اقتصاد را گفتم چرا که ما ۹ پیشران برای اقتصاد معرفی کرده‌ایم و فقط یکی از آن‌ها نفت و گاز و پتروشیمی و معادن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش معادن از رتبه هفتم به بیستم رسیدیم، در حالی که ما ۷ متر کاوش می‌کنیم، دنیا ۷۰ متر کاوش می‌کند؛ ما زیر ۷۰۰ متر اسکن می‌کنیم و دنیا بالای ۷۰۰ متر اسکن می‌کند.

وی افزود: در سال ۹۸ ما ۱۳۹ هزار کیلومتر کاوش کردیم در حالی که چین در سال ۲۰۱۶ برابر ۵ میلیون کیلومتر مربع و کانادا ۳ میلیون کیلومتر مربع کاوش کرده‌اند و ما ۶ میلیون دلار گذاشتیم، اما چین و کانادا ۱.۵ میلیارد و ۳ میلیارد دلار گذاشتند. مشکل ما این است که انگیزه‌ای وجود ندارد و تعارض منافع هم نمی‌گذارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما سالهاست در نشست با تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشکلات بخش پتروشیمی را رصد کرده‌ایم، گفت: تولیدکنندگان در این جلسه قسم می‌خورند که ظرف سه سال می‌توان این ۸ میلیون تن را فعال کرد.

وی گفت: بنده مدعی‌ام که آنقدر ظرفیت داخل ایران وجود دارد که اگر عرضه فعال کردن توانمندی‌ها را داشته باشیم نیازمند نیروی کار خارجی هستیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه مدت زمانی شما می‌توانید اشتغال‌زایی داشته باشید؟ افزود: ما در ۶ ماه اول حداقل ۵۰۰ هزار شغل و در سال بعد ۱.۵ میلیون شغل و از سال بعد دو میلیون شغل می‌توانیم ایجاد کنیم.

وی گفت: هم اکنون ۲.۵ میلیون نفر داریم که در انتظار شغل هستند و علاوه بر این ۳.۵ میلیون نفر خانم‌های سرپرست خانوار و کارگران فصلی و ساختمانی را هم داریم که اگر همه این افراد را حساب کنیم حجم زیادی از متقاضیان جدید وارد می‌شود.

زاکانی افزود: در کشورمان امروز مشکل بیکاری داریم، چون تعارض منافع، فساد و خودباختگی نمی‌گذارد که مسئول، نوکر مردم باشد، اما ما به فضل الهی برای آینده اینگونه مشکلات را نخواهیم داشت.