نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: تحریم ها موجب محروم شدن مردم ایران از بسیاری از حقوقشان شده است.

به گزارش مرور نیوز، مجید تخت روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تحریم های آمریکا نه تنها مردم ایران را از دسترسی به دارو محروم کرده، بلکه مانع از این شده است که بتوانیم بدهی معوقه خود را به سازمان ملل پرداخت کنیم. 

وی ادامه داد: سازمان ملل پس از بیش از شش ماه کار روی این مسئله، سرانجام اعلام کرد که این مبلغ را دریافت کرده است. 

روانچی همچنین در پیام خود تاکید کرد: تمام تحریم های غیرانسانی باید "اکنون" برداشته شود.

بنابر این گزارش، رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه در جلسه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مبلغ لازم را برای بازپس گرفتن حق رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت کرده است.

اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که ایران و چهار کشور دیگر به دلیل بدهی بابت پرداخت سهم خود به بودجه عملیاتی سازمان ملل، حق رای خود را در مجمع عمومی از دست می‌دهند.

طبق نامه اخیر دبیرکل سازمان ملل، حداقل پرداخت‌های لازم برای احیای حق رای عبارتند از: ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار برای ایران، ۲۹ هزار و ۳۹۵ دلار برای آفریقای مرکزی، ۸۷۱ هزار و ۶۳۲ دلار برای کومور، ۸۲۹ هزار و ۸۸۸ دلار برای سائو تومه و پرینسیپ و یک میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۴۰ دلار برای سومالی.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه طی نامه ای به آنتونیو گوترش، تحریم های شدید و یک جانبه بانکی ایالات متحده امریکا را دلیل عدم پرداخت سهم ایران به سازمان ملل دانست و تعلیق حق رای جمهوری اسلامی به واسطه این عدم پرداخت را رد کرده بود.

مجید تخت روانچی همچنین در سخنرانی روز جمعه خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت به مجمع برگزار شده بود، به بیان موضع کشورمان درباره برخی تحولات خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ و اقدامات ذیربط این شورا پرداخت.

وی اظهار داشت: وقتی آمریکا در اولین روزهای سال ۲۰۲۰، در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست، شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و چند روز بعد از آن نیز رئیس جمهور آمریکا تهدید به حمله به ۵۲ نقطه از جمله مکانهای فرهنگی مهم ایران نمود، شورای امنیت سکوت مرگباری اختیار کرد.

روانچی افزود: البته در همان سال، وقتی آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد، ۱۳ عضو شورای امنیت آن را قاطعانه رد کردند و متعاقباً وقتی آن کشور تلاش کرد سازوکار ماشه را علیه ایران فعال کند، همان ۱۳ عضو شورا این اقدام آمریکا را رد کرده و اعلام داشتند با خروج از برجام، آمریکا هر گونه حق استفاده از سازوکار ماشه را از دست داده و ادعای آن در این زمینه غیرمشروع بوده و فاقد هرگونه اثر قانونی، سیاسی یا عملی است.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد و از جمله باعث می شود ایران با استفاده از منابع مالی خود در خارج حتی قادر به واردات دارو نیز نباشد.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین اولین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است ولی آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی آزمائی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست خوردهِ فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.