سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: تعهدات و وظایف دولت در قانون مجلس کاملاً روشن است. در مساله توافق ۳ ماهه با آژانس اتمی و چگونگی عدم ادامه آن هنوز تصمیم جدی اتخاذ نشده است.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین و مساله تمدید تفاهم با آژانس، اظهار کرد: تعهدات و وظایف دولت در قانون مجلس کاملاً روشن است. در مساله توافق ۳ ماهه با آژانس اتمی و چگونگی عدم ادامه آن هنوز تصمیم جدی اتخاذ نشده است. همچنین در خصوص پاک کردن اطلاعات دوربین‌های نظارتی نیز تصمیمی گرفته نشده است.

وی گفت: گفتگوهای وین به جایی رسیده است که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. ایران تصمیم خود را گرفته است و ما منتظریم طرف‌های مقابل بخصوص ایالات متحده تصمیمات خودشان را بگیرند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مسدود شدن چند سایت خبری ایرانی از طرف آمریکایی‌ها، گفت: آنچه که در خصوص این تارنماها اتفاق افتاد، نشان‌دهنده استیصال، گردن‌کشانه‌ی ایالات متحده در برابر صداهای مستقل مانند ایران است.

ایالات متحده به تحریم اعتیاد پیدا کرده است

خطیب زاده افزود: این مسئله نشان دهنده استانداردهای دوگانه و دروغ بودن ادعای آنها در خصوص آزادی بیان است.

وی با بیان اینکه ایالات متحده یک اعتیاد عجیب و عمیق به تحریم پیدا کرده است و این موضوع جدیدی نیست،اظهار داشت: همه نیز این را می دانند که ترک عادت موجب مرض است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به ایالات متحده توصیه می‌کنیم به جای این حرکات احساسی، تدبیری بیندیشد برای آنکه به رعایت آزادی بیان و صدای حق ،ملتزم باشد و اجازه بدهد گفتگوها در فضای بین‌المللی در یک بستر بی‌طرفانه صورت بگیرد.

نسل زدایی شرم آور در کانادا اتفاق افتاده است

خطیب‌زاده در واکنش به انتشار خبر کشف گور دسته جمعی در کانادا، گفت: هر وقت این اخبار را می شنوم، فکر می‌کنم که کانادا مثل سارق حرفه‌ای بر سر کوچه ایستاده است و فریاد می‌زند، «آی دزد آی دزد!»

وی افزود: کشوری که سال‌ها با سابقه‌ای ننگین خودش در خصوص حقوق بومیان با دروغ های شاخدار و نمایش‌های فریبکارانه، سعی می‌کند خود را مدافع حقوق بشر نشان بدهد. در صورتی که در گذشته خودش چنین تاریخی وجود دارد. غافل از اینکه حق و حقیقت هیچ گاه پنهان نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت کانادا سعی دارد مسئولیت این اقدام را به گردن کلیسا بیاندازند.

خطیب‌زاده گفت: گزارش‌های بسیار تلخ از کودکان بومی که در این مدارس اسکان داده شده‌اند وجود دارد که با هیچ استانداردی نمی‌خواند و از هر منظری که نگاه کنیم یک نسل زدایی شرم آور در این کشور اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: ایران و کشورهای دیگر نیز خواستار تحقیقات بین‌المللی با مدیریت سازمان ملل متحد هستند.

طالبان همه افغانستان نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تحولات اخیر افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی سیاسی-امنیتی موضوع افغانستان را با جدیت و با نگرانی پیگیری می‌کند.

خطیب زاده با بیان اینکه با همه طرف های افغانی در حال گفتگو هستیم،افزود: فکر می‌کنیم حفظ وحدت ملی، رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان طی دو دهه گذشته به سختی به دست آورده است و همچنین گفتگوهای اصیل بین الافغانی تنها راه حلی است که برای افغانستان وجود دارد.

وی گفت: همواره گفته‌ایم که آماده تسهیل گفتگوها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طالبان همه افغانستان نیست،تاکید کرد: بلکه بخشی از افغانستان است و بخشی از راه حل آتی افغانستان است.آن‌چه مهم است دولت فراگیر با شمول همه گروه‌های اصیل افغانستانی و رسیدن به یک راه‌حل مسالمت آمیز و پایدار در افغانستان است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به هم پیوسته است.

زمان اعزام سفیر به انگلیس نهایی شود اطلاع می‌دهیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین جزئیات از تبادل سفرا بین کشورمان و انگلیس، گفت:  درباره تبادلات سفرا همه آن‌چه انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است صدور ویزا و آگرمان‌ در دستورکار بوده است و زمانی اعزام نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی، درباره جزئیات ورود نفتکش ایرانی به لبنان، بر اساس توئیت سفارت کشورمان در این کشور، گفت:  البته سفارتخانه چنین چیزی را نگفته است و سفیرمان پاسخ برخی اظهارات مطرح شده از سوی بعضی افراد را داده بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت لبنان است و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: همه، ظرفیت‌های ایران در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی را می‌دانند و هر زمان از ما درخواست کمک شود، این درخواست را پاسخ خواهیم داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر دستور رئیس‌جمهور ترکیه برای همکاری ارتش این کشور با گروهک جبهه‌النصره برای مقابله با ارتش سوریه، گفت: منطقه، خسته از بحران‌ها است و همه رهبران کشورها باید همکاری کنند تا اثرات ناشی از بحران‌های شکل گرفته ناشی از تروریسم در منطقه التیام پیدا کند.

آمریکا مسیر اشتباهی را در منطقه ما طی می کند

وی در واکنش به بمباران شب گذشته مواضع گروه‌های مردمی مقاومت در عراق گفت: آمریکا همچنان مسیر اشتباهی در منطقه را طی می‌کند. متاسفانه آنچه مشاهده می‌کنیم این است که دولت آمریکا نه تنها در مسئله تحریم‌ها بلکه در سیاست‌های منطقه‌ای نیز بر سیاست‌های شکست خورده سابق امریکا در منطقه تاکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به دولت آمریکا، گفت: توصیه ما به آمریکایی‌ها این است که به جای رفتارهای احساسی، بحران‌آفرینی، زندگی در تنش و باقی گذاشتن معضلات برای مردم منطقه، مسیر خود را اصلاح کنند و اجازه دهد مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند.

خطیب زاده ادامه داد: آنچه آمریکا انجام می‌دهد برهم زدن امنیت در منطقه است که خودش نیز یکی از قربانیان این ناامنی خواهد بود.

آینده افغانستان را، راه حل سیاسی تضمین می‌کند

وی همچنین درباره احتمال سقوط کابل توسط طالبان، گفت: ما درباره سقوط کابل و تحولات افغانستان تعجیل یا پیش‌بینی نمی‌کنیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. آنچه برای ما مهم است دولت فراگیر، امنیت و حفظ تمامیت ارضی  افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما تحرکات داعش در افغانستان را پیگیری می‌کنیم.

خطیب زاده افزود: ما همواره تاکید کرده‌ایم که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور همه گروه‌ها از جمله طالبان را تسهیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است،اظهار داشت:برخی قومیت‌ها و اقلیت‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند از این رو ما خواستار رعایت حقوق آنها هستیم. آینده افغانستان را، راه حل سیاسی تضمین می‌کند.