رئیس جمهور گفت: خانه‌های خلاق، خانه‌هایی است که بعنوان سند معماری و زیبایی‌های ایران قرون گذشته می‌تواند به نمایش دربیاید و همچنین بعنوان یکی از مراکز معماری حفظ شود و مسیر اشتغال جدیدی را برای جوانان ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه) در مراسم افتتاح طرح‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان‌های اصفهان، تهران و کرمانشاه پس از استماع گزارشی درخصوص افتتاح خانه‌های خلاق در کاشان و تهران اظهار کرد: امروز در مسیر اشتغال، هنر و توانمندی‌های جوانان و تحصیلکردگان ما شرایطی فراهم شده است تا از خانه‌های خلاق استفاده شود.

روحانی گفت: خانه‌های خلاق، خانه‌هایی است که بعنوان سند معماری و زیبایی‌های ایران قرون گذشته می‌تواند به نمایش دربیاید و همچنین بعنوان یکی از مراکز معماری حفظ شود و مسیر اشتغال جدیدی را برای جوانان ایجاد کند.

وی افزود: این مسیر مسیری است که به تازگی آغاز شده است و امیداوریم ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور پس از استماع گزارشی درخصوص افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان صادراتی اظهار کرد: واقعا لازم بود که یک نمایشگاه دائمی  برای محصولات دانش بنیان در تهران داشته باشیم چراکه این باعث دلگرمی جوانانی که در این زمینه  کار می‌کنند، خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: این نمایشگاه‌ها مسیری برای فروش محصولات و ارتباط بیشتر با جهان است و همچنین ارتباط تجار ایرانی با شرکت‌های دانش بنیان را بیشتر می‌کند. 

وی پس از استماع گزارشی درخصوص افتتاح طرح توسعه قوای محرکه الکتریکی اتوبوس برقی شهری اظهار کرد: این یک کار ارزشمندی است که در دنیا آغاز شده است و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر بتوانیم از سوخت گازوئیل فاصله بگیریم و اتوبوس‌ها برقی و گازی شود، بسیار کاری ارزشمندی کرده‌ایم.

روحانی گفت: امروز این مسیر آغاز شده و البته ممکن است گرانتر تمام شود ولی باید این راه را طی کنیم زیرا برای محیط زیست اهمیت دارد و در آینده هم باید در این مسبر قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم با افتتاح این طرح، شاهد هوایی سالم در شهر تهران باشیم.

روحانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: روز هفتم تیر یادآور عزیزان بسیار مهم ما در تاریخ کشور از شهید بهشتی و هفتاد و تن از یاران آن بزرگوار در یک مقطع حساس تاریخی است. آن مقطع در شرایطی بود که دشمنان انقلاب می‌خواستند هفتم تیر را بعنوان پایان نظام جمهوری اسلامی ایران ببینند و در این فکر بودند که با این توطئه بزرگ، ضربه‌ای به هر سه قوه وارد کنند.

وی با بیان اینکه خون این عزیزان همانند همه شهیدان تاریخ توانست تحرک جدیدی را در جامعه ما بوجود بیاوردف گفت: شهید بهشتی مظلوم بزرگ تاریخ انقلاب ماست چراکه ظلم زیادی به آن بزرگوار شد. شهادت شهید بهشتی و یارانش موجب تثبیت مسیر و فکری بود که ان بزرگوار برای مسیر صحیح انقلاب ما داشتند. عظمت امام بود که اینگونه حوادث نمی‌توانست درمسیر انقلاب ما تاثیرگذار باشد چراکه با کلام، تحرک و درایتش می‌توانست همه این مسائل را جبران کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هفتاد و ششمین افتتاح ما بسیار ارزشمند بود. امروز شاهد افتتاح کارخانه نوآوری کرمانشاه بودیم و استان‌های ما یکی پس از دیگری در این مسیر قرار می‌گیرند چراکه یک مرکزی است که برای همه شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده ما فراهم خواهد شد.

روحانی افزود: خانه‌های خلاق نیز از لحاظ حفظ آثار تاریخی و خانه‌های سنتی گذشته و مرکزی که اندیشمندان بتوانند از آن استفاده کنند، برای ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به پروژه اتوبوس برقی گفت: این پروژه برای آینده حمل و نقل کشور بسیار اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح رصدخانه ملی تصریح کرد: کشورما از دیرباز در زمینه علم و دانش بخصوص نجوم پیشتاز بوده است. رصدخانه مراغه زبانزد است. در این مسیر لازم بود یک حرکت نویی در کشور ایجاد شود. معاونت علمی و فناوری و سازمان برنامه و بودجه همه دست به دست هم دادند و این مسیری که از ۲۰ سال گذشته شروع شده بود، در دولت دوازدهم به پایان رسید. ۷۰ درصد این پروژه در دولت دوازدهم انجام گرفت.

روحانی افزود: ما جزو کشورهایی هستیم که دارای رصدخانه های بزرگ هستند. با قطر آینه این رصد خانه که بیش از ۳.۴ متر است، این رصدخانه را تبدیل به یکی از رصدخانه‌های مهم منطقه کرده است. این رصدخانه می‌تواند مطالعات ما را در زمینه جهان بزرگ تسهیل کند. ما در یک سیاره بسیار کوچکی به نام زمین زندگی می‌کنیم درحالی که این عالم، عالم بسیار وسیع و بزرگ است.

وی ادامه داد: من خوشحالم در این سال‌هایی که جنگ اقتصادی بود، توانستیم مسیر علم را ادامه دهیم و متوقف نشویم. در این ۸ سال زحمات بسیار زیادی کشیده شد و کشور ما شاهد یک جهشی در علم و فناوری بود. شرکت های دانش بنیان ما از ۵۵ شرکت به ۵ هزار و ۸۰۰ شرکت رسیده و این نشان می‌دهد که در این ۸ سال چه کار عظیمی انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور ما را به حرکت دربیاورد و با این اقتصاد می‌توانیم فاصله خود را دیگر کشورها کمتر کنیم و شاهد تحولات بزرگ باشیم.