رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رئیس‌جمهور امروز در مصوبه‌ای آقای اکبر کمیجانی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب کردند.

به گزارش مرور نیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص سانحه اخیر برای جمعی از خبرنگاران و اینکه چرا آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست بابت این اتفاق عذرخواهی نکرد، گفت: آقای ربیعی سخنگوی دولت عذرخواهی کرد و عیسی کلانتری هم در مراسم دو خبرنگار جان‌باخته حضور پیدا کرد.

واعظی گفت: ما امروز یک مصوبه‌ای در هیئت دولت مبنی بر انتصاب اکبر کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی داشتیم. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا باتوجه به اینکه یک ماه از عمر دولت مانده است، ما برای بانک مرکزی سرپرست نگذاشتیم؟ ما بر اساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم. اساسنامه این بانک می‌گوید اگر رئیس کل بانک مرکزی استعفا دهد و به هردلیلی نتواند به کار خود ادامه دهد، ظرف یک ماه قائم مقام او همان اختیار را دارد تا بانک مرکزی را اداره کند.

وی افزود: بعد از یک ماه باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود یعنی هیچ جایی برای سرپرستی نگذاشتند به همین دلیل رئیس‌جمهور هفته گذشته از معاونت حقوقی خواست اگر می‌توانیم از اختیارات دیگری استفاده کنیم برای اینکه مدت سرپرستی را ادامه دهیم، این کار را انجام دهیم. معاونت حقوقی هم جواب داد که آنچه مربوط به قانون خاص بانک مرکزی است، صراحت دارد و جایی برای سرپرستی نگذاشته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: انتصاب رئیس کل بانک مرکزی به این معنا نیست که می‌خواستیم برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. خود آقای کمیجانی هم اعلام کرد که بلافاصله بعد از تشکیل دولت جدید، از رئیس‌جمهور سیزدهم می‌خواهد که فرد جدیدی را برای ریاست این بانک انتخاب کند.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وجود اختلافات در مذاکرات وین گفت: آنچه که در ارتباط با مذاکرات وین باقی مانده است، یکی درخصوص گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها است. ما یک تضمینی می‌خواهیم که اگر در آمریکا یک دولتی تمام شد و دولت دیگری آمد، مجددا هزینه‌هایی که ترامپ به برجام تحمیل کرد، اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: گرفتن چنین تضمینی حق ماست و اینکه وزیر خارجه آمریکا گفته این یک اختلاف اساسی است، برای این است که نمی‌خواهند خواسته ما را محقق کنند. ما که نمی‌توانیم عضو یک معاهده‌ای باشیم و هرلحظه احساس کنیم که ممکن است یک اتفاقی در ارتباط با آن می‌افتد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به بحث راستی آزمایی اقدامات آمریکا گفت: ما می‌خواهیم مطمئن بشویم که اگر ما به تعهداتمان عمل می‌کنیم، طرف مقابل هم به تعهداتش عمل می‌کند. با توجه به اینکه آمریکا برجام را ترک کرده است، اول آنها باید به تعهداتشان عمل کنند و سپس راستی‌آزمایی صورت گیرد و پس از آن ما به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.

واعظی گفت: گرفتن تضمین و راستی‌آزمایی از نظر ما یک اشکال اساسی نیست بلکه جزو حقوق اصلی ماست.

وی افزود: اصل موضوع این است که چه در دولت روحانی و چه در دولت رئیسی باید تلاش گسترده‌ای صورت گیرد تا هم حقوق ملت ایران حفظ شود و هم یک برجامی مورد توافق قرار گیرد که قابل اجرا باشد و تحریم‌ها نیز سریعا برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که از چه زمانی واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای و زیر ۷۰ سال آغاز می‌شود؟ گفت: من خواهش می‌کنم زحماتی که مجموعه کادر درمان و مدیران وزارت بهداشت می‌کشند را با یک اتفاقی که می‌افتد زیر سوال نبریم. همان گروهی مداوا می‌کند همان گروه برای واکسیناسیون برنامه‌ریزی می‌کند.

واعظی گفت: یک برنامه‌ریزی به خوبی انجام شد و پیش رفت اما یک اتفاقی افتاد که از دست کادر درمان و مجموعه دولت و کشور خارج بود. زمانی که دوز اول واکسن را برای برخی افراد زدند و قرار بود طبق برنامه زمانبندی کارها انجام شود، در داخل کشوری که برای واردات واکسن با او قرارداد بسته بودیم، اتفاقی رخ داد و از ما خواهش کردند که دو، سه هفته‌ای صادرات واکسن به ایران متوقف شود.

وی تاکید کرد: ما نیز چاره‌ای نداشتیم که بپذیریم زیرا می‌خواستیم بقیه قراردادمان انجام شود. در ۱۰ روز گذشته ۲ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد و خوشبختانه واکسن برکت و پاستور نیز مجوزشان را گرفته‌اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: وظیفه دولت است که واکسیناسیون را به صورت رایگان انجام دهد. ما در ماه پایانی خودمان، براساس قولی که به مردم دادیم، واکسیناسیون را برای بالای ۶۵ سال و تمام بیماران زمینه‌ای انجام می‌دهیم.

واعظی گفت: ما از هفته آینده تقریبا به صورت هفتگی ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون ۸۰۰ هزار دوز واکسن دریافت می‌کنیم و ممکن است این به ۲ میلیون دوز هم برسد. با این کار می‌توانیم تمام گروه‌های سنی را به نوبت واکسن بزنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت تدبیر خاصی برای مستاجران درنظر گرفته است؟ گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه ای را صادر کرد که براساس آن، در شهر تهران باید مستاجران و مالکان با هم به توافق برسند و مالکان حداکثر تا ۲۵ درصد می‌توانند به مبلغ اجاره بها اضافه کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: این مصوبه قرار شد از طریق وزارت مسکن و استانداری‌ها ابلاغ شود.

واعظی گفت: وزارت مسکن پیشنهادی به ستاد ملی کرونا داد مبنی براینکه تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی به مستاجران داده شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص سانحه اخیر برای خبرنگاران حوزه محیط زیست گفت: من مجددا به خانواده دو عزیزی که از دست‌مان رفتند تسلیت می‌گویم. همان روزی که این اتفاق افتاد من با استاندار تماس گرفتم و هرآنچه که ما بعنوان دولت لازم بود چه برای دو عزیزی که از دست رفتند و چه برای مصدومین حادثه، در ارومیه و تهران فراهم کردیم. یک هواپیمای اختصاصی هم برای این منظور به ارومیه فرستادیم. هرکاری توانستیم انجام دادیم.

واعظی گفت: هیچکسی دوست نداشت این اتفاق بیافتد، همه مسئولین کشور همدردی کردند و در مراسم آن دو عزیز، نماینده رئیس‌جمهور شرکت کرد. در نوشته‌های خودمان نیز هم تسلیت گفتیم و هم عذرخواهی کردیم.

وی افزود: من همان روز حادثه، چند باری که با آقای کلانتری صحبت می‌کردم، دیدم او از خیلی افراد دیگر بیشتر ناراحت است ولی ممکن است برخی بتوانند ناراحتی خود را به زبان بیاورند و برخی دیگر درون خودشان بریزند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: آقای کلانتری همانند سایر افراد دولت ناراحت و خیلی متاسف بودند. سعی کنیم در شرایط فعلی، به حرف‌هایی که با هم می‌زنیم توجه کنیم زیرا این صحبت‌ها را خانواده عزادار این دو عزیز هم می‌بینند، نباید نمک به زخم آنها بپاشیم. شما خبرنگاران باید نشان بدهید وقتی حادثه ای برای خبرنگاران پیش می‌آید کل کشور عزادار می‌شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص نهاده‌های دامی که در گمرکات وجود دارد؟ گفت: نهاده‌هایی که کارهای اداری و بانکی آن انجام گرفته، ترخیص شده است. برخی از این ها مشکلاتی دارند و ارز آنها تامین نشده است که یک راه حل های میانبر پیدا کردیم و الان درحال ترخصی هستند.

وی ادامه داد: در این زمینه گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت خیلی همکاری کردند. همیشه بین لحظه‌ای که نهاده‌ها از کشتی تخلیه می‌شوند تا زمان ترخیص و ارسال به انبارها، یک زمان ۱۰، ۲۰ روزی طول می‌کشد و وقتی شما آمار دریافت می‌کنید، حدود ۲ تا ۳ میلیون تن باقی مانده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: امروز در دنیا دو اتفاق افتاده است و هیچ ربطی هم به ایران ندارد؛ یکی مساله خشکسالی است که در همه دنیا وجود دارد و تولید محصولات کشاورزی را در کل دنیا کاهش داده است. پیش بینی ما این است که برخلاف سال گذشته که ۸ میلیون تن گندم از کشاورز خریدیم، امسال ۵ میلیون تن بخریم.

واعظی گفت: ما امروز در دولت تصویب کردیم که ما به التفاوت این رقم گندم را وارد کنیم. در دانه های روغنی نیز نسبت به سال گذشته، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش تولید داریم.

وی تاکید کرد: قیمت محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی از ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رقمی که دولت و مجلس برای واردات کالاهای اساسی تفاهم کرده بود، ۸ میلیارد دلار بود که با توجه به قیمت های جدید کالاهای اساسی این رقم باید به ۱۳ میلیارد دلار برسد. در این زمینه باید با مجلس هماهنگ کنیم که وقتی دولت جدید روی کار می‌آید، در ماه‌های اولیه دنبال بودجه باشد و اینکه فکر کند چگونه باید خرید کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما برای ۶ ماهه دوم سال هم خریدهای خود را انجام داده‌ایم.