دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تصویب قطعنامه دیشب شورای امنیت، زمینه‌سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم در قالب نیروهای ناظر به حلب است.

به گزارش مرور نیوز، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ظهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، آخرین تحولات سیاسی، امنیتی ونظامی سوریه پس از آزاد سازی حلب را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران  رسانه های گروهی پاسخ گفت.

شمخانی  آزاد سازی حلب از کنترل گروه های تروریستی را دستاورد بزرگ نظامی برای ارتش سوریه و جبهه مقاومت عنوان کرد و با اشاره به تلاشهای گسترده کشورهای حامی تروریسم در چند ماه گذشته برای به شکست کشاندن ارتش سوریه در این عرصه اظهار داشت: تصویب قطعنامه 2328 شورای امنیت سازمان ملل متحد که شب گذشته انجام شد اقدامی در ادامه فعالیت های مخرب گذشته و زمینه‌سازی برای ورود عناصر اطلاعاتی و نظامی کشورهای حامی تروریسم در قالب نیروهای ناظر به حلب است.

وی افزوذ: در این قطعنامه هیچ گونه نقشی برای دولت قانونی سوریه دیده نشده و به جای اولویت دادن به موضوع امداد رسانی به مردم تحت محاصره تروریست ها در سوریه تنها مسئله چگونگی خروج امن مسلحین از حلب مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمایت شگفت آور غرب و متحدان منطقه ای آن از تروریست‌های شناسنامه دار که سابقه جنایت واقدامات ضد بشری آنها کاملا در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی است اظهار داشت: این رفتارغیر قابل قبول غرب و برخی کشورهای منطقه نشان می دهد که رویکرد بهره برداری ابزاری از تروریسم برای مقاصد سیاسی دارای ابعاد راهبردی بوده و مردم منطقه باید طی سال‌های آینده نیز هزینه های انسانی و اقتصادی این سیاست‌ها را بپردازند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اراده قاطع روسیه و ایران برای تداوم همکاری در مبارزه با تروریسم و پشتیبانی از دولت قانونی سوریه افزود: روسیه هم پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه های سیاسی و نظامی بخوبی درخشیده است.

شمخانی گفت: علی رغم تلاش‌های گسترده دشمنان برای مخدوش نمودن این همکاری با درایت رهبران دو کشور هماهنگی‌های فی مابین در حد بسیار بالایی بوده که در کنار هزینه های انجام شده فرصت‌ها و موقعیتهایی را برای هر دو کشور ایجاد کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص تظاهرات هدایت شده در ترکیه پس از آزاد سازی حلب و همچنین ابهامات مربوط به ترور سفیر روسیه در آنکارا از سوی یکی از ماموران امنیتی این کشور اظهار داشت: افزایش همگرایی و کار مشترک با کشورهای منطقه به منظور مدیریت بحران‌های جاری سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران است لیکن وجود ابهامات جدی در سیاست‌های آشکار و پنهان برخی کشورها و مغایرت‌هایی که میان گفتار و رفتار آنها وجود دارد فضای حسن نیت و مشارکت را بشدت محدود می کند.

هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف نشست امروز مسولین سیاسی و دفاعی ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اظهار داشت: تماس‌ها و رایزنی‌های مستمر میان ایران و روسیه که پشتیبانی کننده دولت سوریه در مبارزه با تروریسم هستند موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: حضور ترکیه در این اجلاس می تواند در فراهم شدن زمینه های لازم به منظور پایان بخشیدن به اشغال خاک سوریه توسط این کشور و تجدید نظر در سیاستهای گذشته در خصوص حمایت از معارضین مسلح در سوریه  موثر باشد.

شمخانی خاطر نشان ساخت: اگر چه گفت و گو و تبادل نظر میان بازیگران اصلی در بحران سوریه می تواند در کاهش ابعاد تنش، تاثیرگذار باشد لیکن این گونه نشست‌ها نباید از سوی برخی کشورها به عنوان ابزاری برای عملیات تاخیری و بازسازی توان از دست رفته برای تداوم سیاست‌های گذشته تلقی گردد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز نگرانی در خصوص برخی تلاش‌ها به منظور نقض حاکمیت ملی سوریه و فراهم نمودن زمینه تجزیه این کشور اظهار داشت: همان گونه که دنیا بعد از 6 سال جنگ در سوریه متوجه تاثیر گذاری و ارجحیت راهکارهای سیاسی بر اقدامات نظامی شده است باید به این واقعیت نیز توجه نمایند که طرف اصلی مذاکره و توافق برای دستیابی به راه حل سیاسی دولت قانونی سوریه بوده و هیچ طرفی نمی تواند به نیابت از دولت  و ملت سوریه برای اینده این کشور تصمیم بگیرد.

شمخانی در پایان گفت: ما امیدواریم تروریست‌ها و حامیان آنها از شکست حلب درس گرفته و مسیر مذاکره با دمشق را انتخاب نمایند چراکه ادامه دسیسه های سیاسی و بازسازی توان نظامی برای ادامه جنگ فرجامی به غیر از تداوم خسارت‌های انسانی و نابودی بیشتر زیر ساخت های حیاتی سوریه بدنبال نخواهد داشت.