سفیر ایران در سازمان ملل گفت: مساله فشار‌های اقتصادی که به مردم ما در سال‌های مختلف وارد شد، به هیچ وجه قابل اغماض نیست و در جلسه شورای امنیت نیز بر همه این موارد تاکید کردم که هم از بعد انسانی نمی‌توانیم فراموش کنیم و هم از بعد اقتصادی و صدماتی که مردم و کشور ما دیده است و این‌ها جزو مطالبات ما خواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت این سازمان درباره بررسی گزارش دبیرکل سازمان ملل در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با برجام ، با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا برای خروج از برجام (توافق هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک)، غیرقانونی و خلاف مقررات بین المللی بوده است، ارائه تضمین از سوی آمریکا را یک امر بدیهی و ضروری خواند.

تخت روانچی ضمن بیان این نکته که آمریکا باید تضمین دهد؛ یادآور شد: این تجربه‌ای است که ما و بقیه اعضای شورای امنیت از خروج غیرقانونی و غیرمتعارف آمریکا از برجام به دست آورده ایم.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: برجام مثل یک درب نیست که هرکسی هر وقت خواست وارد شود و هر وقت خواست بیرون برود. آمریکا بدون دلیل، غیرقانونی و غیر منطقی از برجام خارج شده است.

وی تاکید کرد: اکنون که ما صحبت از بازگشت به برجام می‌کنیم این حق طبیعی ماست و باید اطمینان و تضمین به ما داده شود که چنین چیزی دیگر تکرار نمی‌شود، چون تکرار این موضوع، از یک بعد خسارات اقتصادی و حوزه انسانی و از بعدی دیگر، در روابط بین الملل خدشه وارد می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: ما نمی‌توانیم بدون اینکه ببینیم چه اتفاقی در گذشته افتاده، بگوییم که همه طرف‌ها به برجام، آن هم به صورت نصفه و نیمه بازگردند.

تخت روانچی تصریح کرد: مساله فشار‌های اقتصادی که به مردم ما در سال‌های مختلف وارد شد، به هیچ وجه قابل اغماض نیست و در جلسه شورای امنیت نیز بر همه این موارد تاکید کردم که هم از بعد انسانی نمی‌توانیم فراموش کنیم و هم از بعد اقتصادی و صدماتی که مردم و کشور ما دیده است و این‌ها جزو مطالبات ما خواهد بود.

گفتنی است؛ آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل و درآستانه دور هفتم مذاکرات برجامی وین منتشر شد، از واشنگتن خواست تحریم‌ها علیه ایران را لغو و معافیت‌ها را تمدید کند.