عضو هیات رییسه مجلس گفت: دولت به جای پاسخگویی بازهم اظهاراتی را مطرح می کند که تعجب برانگیز است؛ ما می خواهیم فراموش کنیم که رئیس جمهوری به نام روحانی داشته ایم اما خود ایشان تلاش می کند که این خاطره تلخ در ذهن مردم بماند.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان اخیر روحانی مبنی بر اینکه دولت مکلف به ساخت مسکن نیست، اظهار داشت: فلسفه وجودی دولت ها فراهم کردن زیرساخت ها برای آسایش مردم است البته نظراتی در مورد ورود دولت ها بر اساس تفکرات سیاسی متفاوت است اما وجه اشتراک همه نظریه ها این است که دولت ها فراهم کننده بهبود شرایط زندگی مردمان خود هستند.

نماینده مردم اهواز افزود: بر اساس اصول قانون اساسی باید شرایط بهبود زندگی مردم را تسهیل کنیم بنابراین شرایط پرداختن به زیرساخت ها و تامین اقلام اساسی و مسکن خانوارها ضروری است.

رهن و اجاره مسکن برای مردم آرزو شده است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: به برکت این دولت گرانی در حوزه مسکن از ۳/۶ درصد در دهه ۸۰ که سهم اجاره و رهن مسکن در زندگی و سبد خانوار بود به ۵۶ درصد و در برخی از شهرهای بزرگ تا ۶۵ درصد هم رسیده ایم تا جایی که رهن و اجاره هم برای مردم به آرزو تبدیل شده است.

یوسفی افزود: تعجب می کنم رئیس جمهور به جای پاسخگویی برای ۸ سال گذشته و به جای ناکارآمدی در حوزه زیرساختی مسکن و پروژه های  مسکن مهر ، چنین اظهاراتی را مطرح می کند. آقای روحانی طرح هایی همچون مسکن اجتماعی ارائه داد که هیچ وقت وضعیت آن مشخص نشد،  وزیری را برای حوزه مسکن انتخاب کرد که ۶ سال و نیم نه در حوزه حمل و نقل و نه در حوزه مسکن اقدامی نکرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به خاطر گرانی مسکن مجبور به ترک شهرهای بزرگ شده اند، گفت: در حال حاضر درحوزه مسکن توجهی به زیرساخت ها وجود ندارد، با منابع دولتی شرکت های فولادی و سیمانی احداث شد که بخشی از آن خصوصی و یا خصولتی شد و در یک سال گذشته شاهد افزایش ۵۹ درصدی قیمت مصالح ساختمانی بودیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت مصالح ساختمانی را با قیمت ارز و دلار به مردمی که به ریال حقوق دریافت می کنند، ارائه می کند.

ما می خواهیم فراموش کنیم که رئیس جمهوری به نام روحانی داشته ایم

یوسفی افزود: دولت به جای پاسخگویی بازهم اظهاراتی را مطرح می کند که تعجب برانگیز است؛ ما می خواهیم فراموش کنیم که رئیس جمهوری به نام روحانی داشته ایم اما خود ایشان تلاش می کند که این خاطره تلخ در ذهن مردم بماند.

نماینده مردم زاهدان گفت: اگر در کنار مردم باشیم متوجه خواهیم شد که برای یک کارمند و یا کارگر که شب شرمنده خانواده اش در تامین مایحتاج اساسی می شود،  به این راحتی به زخم مردم در پایان هشت سال دولت بی برنامه نمک نمی پاشیم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا در خاموشی های اخیر دولت از مردم برای صرفه جویی کمک خواسته ولی هیچ کس دولت را مواخذه نکرده است، آیا مجموعه وزارت نیرو ترک فعل داشته یا قوه مجریه، اظهار کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه که امسال سال آخر آن است، ۲۵ هزار مگاوات تولید نیروگاهی مان افزایش پیدا می کرد اما به آن عمل نشد.

برق در استان های جنوبی نیازی حیاتی است نه تشریفاتی

وی افزود: در استان های جنوبی که هوا به شدت گرم است برق نیاز حیاتی است و امری تشریفاتی نیست.

یوسفی ادامه داد: در شنبه گذشته میزان برق تولیدی ۵۱ هزار مگاوات و مقدار مصرفی ۶۶ هزار مگاوات بود که این نشان می دهد قانونگذار دقیق فکر کرده بود. آقای وزیر سال ۹۶ مصاحبه کرده که من در مقابل مافیای تولید نیروگاه می ایستم که یاد آقای آخوندی می افتیم که همه چیز را در حوزه مسکن، بلیط هواپیما و ... رها کرد. آقای وزیر آیا مافیای تولید برق وجود دارد، برقی که می توانست برای کشور مزیت هایی را به همراه داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان تصریح کرد: بسیاری از صنایع تولیدی ما نمی توانند به خاطر کمبود برق توسعه یابند؛ با این حال ما شعار حمایت از تولید هم می دهیم.

بدهی ۵۰ میلیارد تومانی دولت به نیروگاه های خصوصی

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان دولت به نیروگاه های خصوصی بدهی دارد که پرداخت نکرده است، در بحث نیروگاه های خورشیدی و فسیلی هم دولت تعهدات خود را انجام نداد.

یوسفی افزود: در اهواز قرار بود فاز دوم نیروگاه رامین که 300 مگاوات بود ساخته شود  اما به مدت سه سال تعطیل بود. از سال گذشته ما پیگیر ساخت این نیروگاه بودیم و اعتباراتی را دریافت کرده ایم اما ساخت آن سه تا چهار سال زمان لازم دارد.

وی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبه مجلس باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای در کشور داشته باشیم، چرا اعتبارات لازم در بودجه سنواتی در نظر گرفته نشده است، اظهار داشت: دولت در بسیاری از موضوعات زیرساختی، علاقمند به ظرفیت های داخلی نبود.

نماینده مردم اهواز گفت: اگر هزینه هایی که در هتل کوبورگ انجام شد صرف صنعت برق کشور می شد الان وضعیت بهتر از این بود، علیرغم اینکه ما مخالف مذاکره نیستیم ولی مذاکره با صنعتگران، مرغداران و دامدارانی که حتی برای تامین آب شرب دام های خود مانده است و ما تا دو ماه آینده مشکل تامین گوش خواهیم داشت، مهم تر است.

یوسفی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد می کنم آقای روحانی جلسه ای را با وزرای جهاد کشاورزی، صمت و نیرو در هتل کوبورگ وین برگزار کند بلکه آنجا بتوانند مشکلات را حل کنند!