سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم از تسلیم طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر به هیات رئیسه مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مرورنیوز، مدتهاست که طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار مجلس نهم و سپس دهم قرار گرفته و موافقان و مخالفان بسیاری در این مورد داشته است. این طرح با امضای یکصد تن از نمایندگان تهیه شده است و امروز برای بررسی تسلیم هیئت رئیسه خواهد شد.

با توجه به تاکید مسئولان کشور در مورد کاهش جمعیت کیفری زندان و در راستای اجرای سیاست‌های کلی قضایی مصوب مقام معظم رهبری در زمینه حبس زدایی و دستورالعمل ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانها این طرح در مجلس مورد بررسی قرا می گیرد.

بر همین اساس اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی هیئت رئیسه، بررسی طرح مورد نظر را در دستور کار دارند.

طبق مصوبه ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون مواد مخدر هرکس بیش از پنج کیلوگرم بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره و سوخته تریاک را وارد کشور یا از کشور خارج کند یا تولید یا توزیع یا خرید و فروش این مواد را انجام دهد به اعدام محکوم می شود. همچنین در گذشته برخی از مواد مخدر مانند حشیش و مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام نداشت که براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام هر فردی که بیش از ۳۰گرم موادمخدر از نوع حشیش یا مواد صنعتی حمل، خرید، فروش و نگهداری کند مجازاتش در حکم مجازات موادمخدر از نوع هروئین است.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: هدف این طرح، تخفیف مجازات متهمانی است که اولین بار یا به مقدار کم مرتکب حمل مواد مخدر شده‌اند و شامل افرادی نمی‌شود که به صورت باندهای مواد مخدر، مسلحانه و در مقادیر زیاد به قاچاق یا حمل مواد مخدر اقدام می‌کنند.