رئیس جمهور در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم آغاز طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و پس از استماع سخنان وزیر نفت، گفت: به نظر من امروز یک روز تاریخی و بزرگی برای ملت ایران است.

وی افزود: هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله برای مردم روشن می شود. البته الان نیز برای دنیا کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم و ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت آن‌هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، طرح بسیار حائز اهمیتی است.

روحانی گفت: از شخص آقای زنگنه و تمامی مسئولین که او از آنها نام برد و همه مهندسین،  کارگران و شرکت‌هایی که لوله‌ها را تولید کردند و جابجا کردند و پمپ ها را ساخته اند و نیروگاه های لازم را در اختیار گذاشتند و همچنین لوله ها را در دریا ساختند تشکر می‌کنم.

وی افزود: این کار با این عظمت در زمان حدود دو سال، یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است و ما به ملت بزرگ ایران تبریک می گوییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به این طرح بزرگ افتخار می کنیم، اظهار داشت: امروز الحمدالله بعد از دوسال، شاهد افتتاح این طرح در فاز اول هستیم.  این چیزی نیست جز غیرت ایرانی، علم و دانش این مردم فهیم و بزرگ.

روحانی گفت: من به همه دست اندرکاران و سازندگان لوله پمپ و آنهایی که پروژه را اجرا کردند و در این مدت کوتاه برای این هدف بلند و بزرگ، کل مسیر را آماده کردند، تبریک می گویم.

وی افزود: انشاءالله این طرح بسیار مهم و بزرگ در روز پنج شنبه [بین دو عید بزرگ قربان و غدیر] برای همه ملت مبارک باشد و این یک طرح تاریخی است که در تاریخ ایران به عنوان بزرگترین فعالیت صنعتی وزارت نفت درج و ثبت خواهد شد.

طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران افتتاح شد

رئیس جمهور در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار در تاریخ، صادرات نفت کشورمان را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز مقدور می‌کند و در فاز نخست ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

برای احداث این خط لوله با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برای اولین بار هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط متخصصین کشور ساخته شده است.

همچنین پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش نیز برای اولین بار در کشور ساخته شده و در این خط لوله مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصین در جریان احداث این خط انتقال، پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام را در سواحل مکران ساختند و ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهرهای بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است ...

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.