رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود ۲ میلیون شاغل در طرح‌های عمرانی ما اشتغال دارند و اگر به این طرح‌ها توجه نمی‌کردیم، ۲ میلیون فرصت شغلی از دست رفته داشتیم.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید گفت: جهش قیمت‌ها منجر شد که هزینه‌های جاری افزایش پیدا کند.

نوبخت ادامه داد: آثار تورم را باید ابتدا از سمت عرضه و فشار هزینه ناشی از افزایش قیمت ارز بررسی کنیم که منجر به افزایش نرخ بین بانکی شد.

او افزود: وقتی چنین شرایطی پیش بیاید، سرمایه گذاری در بازار کار افزایش و در شرایط کرونا، جمعیت فعال در بازار کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد دولت در ۴ سال دوم کار خود عنوان کرد: در چهار سال دوم، دولت تدبیر و امید توانست با حفظ ثبات بازار، شاهد افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم باشد که تمامی مجامع جهانی بر آن معترف‌اند؛ ما در دولت توجه ویژه‌ای به افراد حقوق بگیر داشتیم که ارزش پول آن‌ها به خاطر افزایش تورم کاهش پیدا کرد.

نوبخت افزود: براساس قانون خدمات کشوری که حقوق افراد باید متناسب با نرخ تورم هر سال افزایش پیدا کند، در چهار سال اول بیش از نرخ افزایش تورم، این افزایش را داشتیم، اما از سال ۹۸ به بعد دیگر آن چند درصد پاسخگوی قدرت خرید نبود و دولت باید از سمت دیگری این موضوع را جبران می‌کرد که در حقوق بازنشستگان و سایر افراد قابل مشاهده است؛ می‌بینیم حقوق بازنشستگان لشکری از ۳.۷ میلیون تومان به ۸.۱ میلیون تومان افزایش داشته و بازنشستگان کشوری از ۳.۱ میلیون به ۶.۸ میلیون افزایش پیدا کرد؛ در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موفق شدیم حقوق این افراد را از ۲.۱ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان افزایش دهیم؛ از طرف دیگر باید سیاست‌هایی نسبت به همه مردم اعمال می‌کرد که در همین راستا افزایش هزینه خانوار‌ها را در خصوص تامین کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال کرد.

دولت همه آن چیزی که از محل تغییر قیمت بنزین انجام داد را به خود مردم باز گرداند

او اظهار کرد: دولت همه آن چیزی که از محل تغییر قیمت بنزین انجام داد را به خود مردم باز گرداند و توانست از صرفه جویی حاصل، صادرات بنزین را افزایش دهد؛ استمرار یارانه‌های نقدی، افزایش مستمری مددجویان و یارانه‌های معیشتی کرونایی که در چهار مرحله پرداخت شد، جزئی از هزینه‌هایی بود که دولت به مردم برگرداند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهار کرد: ما در دولت در شرایطی که با کاهش درآمد‌های ارزی همراه بود، با توجه به موضوع توسعه و سازندگی کشور را اداره کردیم؛ ما در دولت شاهد این بودیم که چه بر مردم می‌گذرد و کاش دست ما می‌رسید که آن طرف سفره را هم کمک می‌کردیم.

او با اشاره به اقدامات دولت در حوزه عمرانی کشور گفت: حدود ۲ میلیون شاغل در طرح‌های عمرانی ما اشتغال دارند و اگر به این طرح‌ها توجه نمی‌کردیم، ۲ میلیون فرصت شغلی از دست رفته داشتیم.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی، اثری بود که بعد از تورم داشتیم و در شرایطی که همه انتظار رشد منفی از ما داشتند، اقتصاد ما به سمت مثبت رشد کرد؛ ای کاش می‌توانستم تمام آمار را بیان کنم که با وجود مشکلات بسیار، چه هزینه‌هایی انجام شد.

او افزود: اینکه فقط به حجم رشد و نقدینگی بپردازیم درست نیست و باید آثار خدمات دولت را در طرح‌هایی که مردم مستقیما از آن بهره مند می‌شوند جست و جو کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: آن چیزی که در ۸ سال گذشته اتفاق افتاد یک صفحه درخشان در مجموعه نظام تلقی می‌شود.