حداد عادل با اشاره به اینکه اغلب رؤسای جمهور قبلی ادعای بدهکار نبودن به احزاب و جناح‌ها را داشتند ولی در حقیقت وام‌دار بودند و به افراد سهمیه می‌دادند، اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی وام‌دار هیچ حزب و سازمان و گروهی نبوده‌اند و به اینکه حتماً از یک گروه خاص در دولت ایشان باشند تعهدی ندارند.

به گزارش مرور نیوز، غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در دومین نشست مجازی مسئولان استانی شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم در مورد اعضای کابینه دولت سیزدهم گفت: تا آنجا که بنده در دیدارها و گفت‌وگوهای متعدد با آیت‌الله رئیسی متوجه شده‌ام ایشان در انتخاب وزرا هیچ پیش‌شرطی که خلاف مبانی و ارزش‌ها باشد نداشته‌اند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به اینکه اغلب رؤسای جمهور قبلی ادعای بدهکار نبودن به احزاب و جناح‌ها را داشتند ولی در حقیقت وام‌دار بودند و به افراد سهمیه می‌دادند، اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی وام‌دار هیچ حزب و سازمان و گروهی نبوده‌اند و به اینکه حتماً از یک گروه خاص در دولت ایشان باشند تعهدی ندارند.

حدادعادل افزود: البته برعکس این مطلب را هم ندیدیم که گروه انقلابی خوش‌نامی باشد و آقای رئیسی عامدانه اجازۀ حضور این افراد را در کابینه ندهند. ملاک آیت‌الله رئیسی برای انتخاب افراد، کارآمدی، کاردانی، داشتن روحیۀ انقلابی، پاکدستی و خوش‌نامی بود، مستقل از نام‌ها و برچسب‌هایی که وجود دارد.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی به‌هیچ‌وجه شرطی نگذاشته‌اند و تنها مسئلۀ مورد تأکید ایشان همین ملاک‌های ناب انقلابی بود، ایشان به دنبال تشکیل دولتی انقلابی، متدین و کارآمد هستند. البته ملاحظاتی هم مثل جوان‌گرایی -که پیام بیانیه گام دوم هست- داشتند، به همین جهت ملاحظه می‌کنید که 6 نفر از 19 وزیر پیشنهادی ایشان کمتر از 49 سال سن دارند و این مسئله نشان‌دهندۀ میدان دادن ایشان به جوانان است.

رئیس شورای ائتلاف با یادآوری اینکه در دولت‌های گذشته شاهد تحمیل ضررهایی به کشور به خاطر دعوا بین برخی اعضای کابینه بوده‌ایم، ادامه داد: نکته دیگری که آیت‌الله رئیسی در تشکیل دولت موردتوجه قرار دادند هماهنگ بودن وزرای اقتصادی بود؛ در دولت چند جایگاه مهم وجود دارد شامل معاون اول، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت کشاورزی و رئیس بانک مرکزی که متصدیان این جایگاه‌ها باید از نظر سلیقه و نگاه اقتصادی با هم هماهنگ باشند.

وی گفت: ویژگی دیگری که در معرفی کابینه آیت الله رئیسی مشاهده کرده‌ایم این است که ایشان ضمن قدردانی از فعالان ستادهایشان، به‌هیچ‌وجه قصد نداشتند به فردی که شایستگی تصدی مسئولیتی را در دولت ندارد، صرفاً به خاطر حضور در ستاد ایشان مسئولیتی داده شود.

رئیس شورای ائتلاف ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که پست ندادن به دوستانی همچون آقای نیکزاد یا آقای امیرآبادی به این جهت هست که شایستگی ندارند، بلکه مصلحت‌های دیگری هم در کار بود. مثلاً آقای امیرآبادی به‌عنوان نماینده قم باید در مجلس می‌ماندند آقای نیکزاد مسئولیت نایب‌رئیسی مجلس را بر عهده داشتند؛ ولی نکته مورد نظر بنده این است که ایشان به دنبال این نبودند که بدون در نظر گرفتن صلاحیت افراد پست‌های کشور را بین اعضای ستاد تقسیم کنند.

وی با تأکید بر اینکه صرف فعالیت در ستادها مجوز و شرط احراز پست نبوده، افزود: این نکته را در همان اوایل شروع تبلیغات انتخاباتی به بعضی از رؤسای شورای ائتلاف استان‌ها عرض کرده بودم. وقتی که با بنده تماس گرفته می‌شد و ابراز نگرانی می‌کردند پس از پیروزی در انتخابات به فلانی که مسئول ستاد شده پست داده شود، بنده بدون اینکه این افراد را بشناسم و نفیاً یا اثباتاً قضاوتی بکنم این نکته را یادآوری می‌کردم که آیت‌الله رئیسی به‌صرف اینکه کسی در ستادش فعالیت کرده باشد به کسی پست نمی‌دهد.

حدادعادل با اشاره به اینکه لیاقت افراد برای ایشان ملاک مسئولیت دادن است، گفت: مطلب دیگری که باید مورداشاره قرار بگیرد این است که آیت‌الله رئیسی به قوم‌گرایی توجه خاصی نداشتند که بخواهند کابینه را به سمت گروه خاصی جهت‌دهی کنند تا مثلاً از شهرستان یا استان خاصی افراد بیشتری در کابینه حضور داشته باشند یا به استانی کم‌توجهی شود؛ و البته همان‌طور که مشاهده می‌شود خوشبختانه در دولت اقوام و قومیت‌های گوناگون حضور دارند.

رئیس شورای ائتلاف ادامه داد: ذکر این نکته هم لازم است که با توجه به توقعات مردم و حساسیت نیروهای انقلابی، پیدا کردن افراد خوش‌نام، پرانرژی، کارآمد و آگاه به شرایط کشور و حوزه‌های مختلف وزارتخانه‌ها، کار آسانی نیست. آیت‌الله رئیسی با در نظر گرفتن حساسیت‌ها، توقعات و مشکلات این کابینه را به مجلس پیشنهاد کردند که درمجموع کابینه خوبی است.

حدادعادل با اشاره به جلسات فشردۀ نمایندگان با وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس افزود: هیچکس نمی‌داند نتیجۀ جلسات رأی اعتماد چه خواهد شد؛ ممکن است همه وزرا رأی بیاورند این احتمال هم هست که بعضی از وزرا رأی نیاورند. این مسائل جزو اختیارات مجلس هست و خوشبختانه میان مجلس و دولت همسویی اصولی و اعتماد وجود دارد؛ ولی به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم نمایندگان به همه وزرا رأی اعتماد بدهند. گر چه اگر این اتفاق بیفتد مطلوب است، اما اگر این اتفاق نیفتد فاجعه‌ای رخ نداده و دولت فرد دیگری را معرفی می‌کند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه حفظ وحدت دشوار است، اظهار داشت: در شرایط فعلی مهم این است که در تمام سطوح مراقب باشیم تا دچار اختلاف نشویم؛ باید این نکته را یادآور شوم که دچار شدن به اختلاف در پیروزی‌ها بیشتر از مواقع شکست‌ها بروز می‌کند؛ پس از شکست در عالم سیاست و در انتخابات‌ها تمایل به وحدت بیشتر است نسبت به وقتی که پیروزی حاصل می‌شود.

رئیس شورای ائتلاف، کرونا را یکی از مشکلات کشور خواند و اظهار کرد: تبعات ناشی از همه‌گیری کرونا بر مشکلات اقتصادی و مسائل بین‌المللی افزوده شده و همۀ این مسائل ایجاب می‌کند تا با وحدت به حل مشکلات بپردازیم. این وحدت باید از سطوح بالا تا پایین (بین وزرا، نمایندگان مجلس و...) تأمین شود و باید قدردان وحدت باشیم.

وی اضافه کرد: اگر زمانی اتفاقی افتاد که موردپسند ما نیست نباید این امور جزئی را به نحوی بزرگ کنیم که به وحدت کلی لطمه بخورد. نباید با جزئی‌نگری باعث ایجاد اختلاف شویم؛ شکر نعمت، حفظ وحدت است.

حدادعادل کمک کردن و مشورت دادن به دولت برای حل مشکلات کشور را وظیفۀ اعضای شوراهای ائتلاف در سراسر کشور بیان کرد و گفت: یک وظیفه و مسئولیت ما این است که اگر فرد یا افرادی را می‌شناسیم که با شاخص‌ها و معیارهای انقلابی برای قرار گرفتن در مسئولیت استانداری مناسب است، باید پیشنهاد بدهیم و با توجه به اینکه آقای رئیسی در انتخاب وزرای کابینه هم سامانه‌ای را طراحی و از نتایج آن استفاده کردند، در انتخاب استانداران نیز از پیشنهادهای مردم انقلابی، متدین و دلسوز استقبال خواهند کرد.

رئیس شورای ائتلاف افزود: البته این پیشنهاد افراد نباید باعث ایجاد توقع بشود و باید دقت کنیم که ما سهم‌خواهی نکرده و نخواهیم کرد؛ ما به‌عنوان شورای ائتلاف حقی برای خودمان قائل نیستیم که مثلاً استاندار را ما معرفی کنیم، این افکار را باید از خودمان دور کنیم.

وی ادامه داد: نظر آقای رئیسی این است که اگر کسی پیشنهادی دارد بدهد، بنده هم صرفاً به‌عنوان پیشنهاد خواهش می‌کنم که با اعضای شورای ائتلاف، نیروهای انقلابی استان، نماینده ولی فقیه، امام جمعه محترم مرکز استان و اشخاص دلسوز واقع‌بین مشورت کنید و به ترتیب اولویت سه نفر را همراه با رزومه‌شان به ما معرفی کنید تا ما هم بدون هیچ توقعی اسامی پیشنهادی شما را به دولت بدهیم.

 حدادعادل با ذکر اینکه حتماً دیگران هم پیشنهادهایی خواهند داشت، گفت: ما در این مرحله بیش از این وظیفه نداریم، وزیر کشور و اعضای دولت خصوصیات این افراد را با هم مقایسه می‌کنند و ان‌شاءالله بهترین انتخاب صورت می‌گیرد. بدیهی است که اگر گزینۀ پیشنهادی مد نظر ما انتخاب نشود به علاقه و کمک ما به دولت لطمه‌ای نخواهد زد و دلخور نخواهیم شد، ما وظیفه داریم که کمک کنیم تا افراد شایسته برای مسئولیت‌ها انتخاب شوند.

حدادعادل اظهار داشت: لازم است که شوراهای ائتلاف استان‌ها، ارزیابی و نظارتی از عملکرد نمایندگان مجلسی که به مردم معرفی کرده‌اند داشته باشند؛ این درست نیست که ما افرادی را به‌عنوان کاندیدای مورد تأیید شورا به مردم معرفی کنیم و مردم هم به اعتبار شورای ائتلاف به آن‌ها رأی داده باشند و ما دیگر کاری به کاری اقدامات آن‌ها در داخل و خارج از مجلس نداشته باشیم.

رئیس شورای ائتلاف گفت: البته انتخاب‌های شورای ائتلاف عموماً انتخاب‌های خوبی بوده، اما ممکن است فردی شایسته وارد مجلس شده باشد ولی بعداً در یک جایی دچار لغزش شود؛ شورای ائتلاف اگر پیگیر باشد و نظارت داشته باشد می‌تواند به‌موقع از لغزش احتمالی جلوگیری کند.

حدادعادل تأکید کرد: شورای ائتلاف نباید به وضع نمایندگان مجلس بی‌اعتنا باشد، البته به شکلی که مغایر با شئون نمایندگان مجلس هم نباشد. البته علاوه بر نظارت، ارزیابی هم باید وجود داشته باشد. ارزیابی به این معنا که قصد ما از نظارت مچ‌گیری نیست و ممکن است پس از ارزیابی متوجه شویم همۀ نمایندگانی که توسط شورای ائتلاف معرفی شده‌اند و مردم به آن‌ها رأی داده‌اند پاک و کارآمد و فعال بوده‌اند تا اگر دوباره خواستیم این افراد را دوباره به مردم معرفی کنیم ارزیابی دقیقی وجود داشته باشد. به همین دلیل سازوکاری برای آن طراحی شده که به اطلاعتان خواهد رسید.

گفتنی است در ابتدای این نشست صمیمی که عصر یکشنبه 24 مرداد برگزار شد و بیش از 2 ساعت به طول انجامید، «نورالدین قدیمی، معاون هماهنگی امور استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران در وبینار، نکاتی را پیرامون کار شورای ائتلاف در استان‌ها بیان کرد؛ همچنین حدود نیمی از زمان نشست به بیان دیدگاه‌ها و طرح سؤالات و نظرات مسئولین شورای ائتلاف استان‌ها و پاسخگویی توسط غلامعلی حدادعادل سپری شد.