وزیر دفاع از پیش بینی عرضه یک ونیم تا دو میلیون دوز از واکسن فخرا در ماه خبر داد .

به گزارش مرور نیوز، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با ویژه برنامه پرچم اقتدار میهن گروه سیاسی رادیو ایران به مناسبت ۳۱ مرداد سالروز صنعت دفاعی کشور درباره آخرین وضعیت مراحل کارآزمایی و تولید واکسن فخرا، اظهار کرد: بعد از تامین اقلام مورد نیاز در زمینه کرونا، با توجه به زیرساخت‌هایی که داشتیم، با هماهنگی وزارت بهداشت پا به عرصه تولید واکسن گذاشتیم و شروع به ساخت واکسنی که ابتدا «میلاد» نام گرفت، کردیم. پس از شهادت دانشمند ارزنده دفاعی و هسته‌ای کشور؛ شهید دکتر فخری زاده (که این واکسن زیر نظر گروهی از دانشمندان حوزه واکسن به مدیریت آن شهید بزرگوار ساخته شده است) این واکسن به یاد ایشان «فخرا» نامیده شد.

ارسال شیوه نامه‌ های آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی به وزارت بهداشت 

وزیر دفاع از ارسال شیوه نامه‌های آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی به وزارت بهداشت خبر داد و افزود: به محض تائید شیوه نامه، مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا آغاز خواهد شد که پس آن با یک فاصله کوتاه عرضه عمومی واکسن فخرا آغاز می‌شود. همچنین در گفتگویی که آقای دکتر نمکی؛ وزیر محترم بهداشت داشتم؛ ایشان هم پیگیر صدور مجوز‌های مربوطه برای آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن فخرا بودند.

نتایج بسیار خوب دو مرحله پیشین کارآزمایی بالینی واکسن فخرا

وی از نتایج بسیار خوب دو مرحله پیشین کارآزمایی بالینی واکسن فخرا خبر داد و گفت: در مرحله نخست نداشتن عوارض و ایمنی زایی مدنظر بود که هردو تایید شد و در مرحله دوم بیشتر ایمنی زایی مدنظر بود که بنا بر گفته همکاران ما واکسن فخرا توانسته نتایج بسیار خوبی را کسب کند.

امیر حاتمی همچنین درباره اثر بخشی این واکسن بر سویه‌های جدید کرونا هم تصریح کرد: از آنجایی که فخرا واکسنی کاملا بومی است که بر اساس خالص سازی و غیرفعال سازی گونه‌های موجود کرونا در کشور ساخته شده، پیش بینی‌ها از نتایج خوب دراین زمینه حکایت دارد و با توجه به روش ساخت آن، فکر می‌کنم امکان تولید آن بر مبنای سویه‌های جدید کرونا نیز امکان پذیر بوده و از این جهت واکسن بسیار خوبیست.

پیش بینی عرضه یک ونیم تا دو میلیون دوز از واکسن فخرا در ماه

وزیر دفاع از پیش بینی عرضه یک ونیم تا دو میلیون دوز از واکسن فخرا در ماه خبر داد و ادامه داد: در صورت اعلام نیاز وزارت بهداشت امکان افزایش تولید آن وجود دارد که البته کمی باید زیرساخت‌های آن افزایش یابد. همچنین از آنجایی که واکسن‌های مختلفی در کشور در حال طی مراحل تحقیقات و عرضه هستند، ما با اولویت نیاز نیرو‌های مسلح این واکسن را تولید می‌کنیم. از این رو در صورت نیاز عرضه عمومی هم خواهد شد.

مقام ارشد صنعت دفاعی کشور همچنین درباره نقش آفرینی وزارت دفاع در سایر حوزه‌های مبارزه با کرونا هم گفت: در همان ابتدای شیوع کرونا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مبنی بر حضور نیرو‌های مسلح در عرصه مبارزه با کرونا، وزارت دفاع هم با توجه به داشته هایش در این میدان حضور پیدا کرد و در زمینه تولید مواد ضد عفونی کننده؛ ماسک به ویژه ماسک‌های ان ۹۵؛ آمبولانس‌های ویژه حمل بیماران کرونایی و تجهیزات بیمارستانی، آن بخش از خطوط تولیدات خود را که تولیداتش نزدیک به ساخت این نیاز‌ها بود را تغییر داده و به تولید آن‌ها پرداخت.

وی ساخت کیت تشخیص کرونا را یکی دیگر از دستاورد‌های وزارت دفاع در این عرصه خواند و افزود: با توجه به نیاز کشور به کیت‌های تشخیص کرونا، وزارت دفاع به این حوزه نیز ورود کرد و ساخت کیت "سپند" را ساخت که علاوه بر بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح در دیگر مراکز درمانی کشور هم بکار گرفته شد.

امیر سرتیپ حاتمی در تشریح عملکرد چهارساله دوران مسئولیت خود در وزارت دفاع اظهار کرد: با هدفگذاری یک جهش در عرصه‌های گوناگون که برنامه آن هم به محضر فرمانده معظم کل قوا و هم مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم و اکنون خدا را سپاسگذاریم که بخش بیشتر آن محقق شد.

وی با برشمردن موارد گوناگون دستاورد‌های صنعت دفاعی در چهار سال اخیر به دستاورد‌های موشکی اشاره کرده و ادامه داد: در حوزه موشکی عمده تمرکز ما بر دقت؛ قدرت مانور پذیری بود و امروز همه موشک‌های ما نقطه زن هستند و از قدرت بالایی در برابر سامانه‌های پدافندی دشمن در عرصه نبرد برخوردارند. در زمینه پدافندی هم شاهکار صنعت دفاعی را باید سامانه باور ۳۷۳ دانست و در کنار آن سامانه‌هایی همچون ۱۵ خرداد نیز طیف گسترده‌ای از سامانه‌های پدافندی ارتفاع پایین، متوسط و بالا را در بر میگیرد.

وزیر دفاع در زمینه دستاورد‌های صنایع هوایی طراحی و ساخت هواپیمای یاسین و نسل‌های بعدی آن؛ تولید موتور اوج؛ طراحی و ساخت موتور توربو فن سبک؛ طراحی و ساخت انواع پهپاد؛ آماده سازی و تجهیز بالگرد‌ها به انواع تسلیحات و امکان پرواز در شب و همچنین طراحی و ساخت جنگنده کوثر را از اهم کار‌های انجام گرفته در این عرصه برشمرد و افزود: به جرات می‌توان این بازه را دوره حیات (نوین) سازمان صنایع هوایی دانست و به عنوان نمونه ما اکنون بی شک یکی از قدرت‌های برتر دنیا در عرصه پهپاد هستیم.

سرتیپ حاتمی همچنین از مراحل پایانی آماده سازی سه فروند دیگر از جنگنده کوثر برای تحویل به نیروی هوایی ارتش خبر داد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به دستاورد‌های عرصه رزم زمینی هم در دوره چهارساله اخیر اشاره کرده و گفت: با توجه به شکل گیری تهدیدات تروریستی یک انقلاب در صنعت دفاعی شکل گرفت و هوشمندسازی و تحرک در این زمینه مورد توجه ویژه قرار گرفته و ۳۰۰ محصول به نتیجه رسید. در همین رابطه نمایشگاهی هم برپاشد و این محصولات به نمایش درآمد.

امیر حاتمی درباره دستاورد‌های دریایی هم عنوان کرد: چه در زمینه زیردریایی و چه شناور‌های سطحی و تندرو و چه در زمینه تسلیحات بکار رفته در آنان کار‌های بزرگی انجام شد و امروز همه تسلیحات استفاده شده در حوزه دریایی ساخت صنایع دفاعی داخلی است.

مقام اول صنعت دفاعی کشور درباره دستاورد‌های صنایع الکترونیک مجموعه تحت امرش بیان داشت: بحمدالله چه در زمینه الکترونیک چه میکروالکترونیک و چه رادار محصولات به روز در کشور ساخته می‌شود. اکنون تمام رادار به کار گرفته شده در کشور ساخت صنایع داخلیست.

بخش پایانی صحبت‌های وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با ویژه برنامه پرچم اقتدار میهن رادیو ایران به بحث خودکفایی در عرصه دفاعی اختصاص پیدا کرد.

بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های دفاعی کشور در داخل تامین می‌گردد

امیر حاتمی در اینباره گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های دفاعی کشور در داخل تامین می‌گردد. البته اگر بخواهیم به دفاع بومی نگاه بکنیم این میزان صد در صد است.

وی در پایان در همین باره تصریح کرد: با این همه ممکن است در نوع خاصی از تجهیزات نیاز به خریداری داشته باشیم که با توجه به برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه کشورمان و نیز داشتن دوستانی (در عرصه بین الملل) که این نیاز‌های را می‌توانیم از آن‌ها تامین کنیم، در این عرصه مشکل خاصی نداریم.