رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امروز در ادبیات جنگ سایبری با ۶ مدل جنگ مواجهیم که برای هریک نیازمند راه حل پدافندی خاص آن هستیم.

به گزارش مرور نیوز، نشست سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با «حمید فتاحی» معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، «مجید سلطانی» مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، «مهدی اخوان بهابادی» مدیرعامل همراه اول و «بیژن عباسی آرند» مدیرعامل ایرانسل در سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

سردار غلامرضا جلالی در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت عبدالله حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران وفادارش، در مورد ضرورت توجه به الزامات پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و مخابرات کشور، گفت: در حال حاضر، آمریکا و رژیم صهیونیستی، راهبردی تخاصمی را در مواجهه با ایران در پیش گرفته‌اند. در واقع یک تقسیم کار بین این دو اتفاق افتاده است. به‌طوری که آمریکایی‌ها ضمن دادن آزادی عمل به رژیم صهیونیستی در اقداماتش علیه کشورمان، از اقدامات این رژیم حمایت هم می‌کنند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی نیز، یک راهبرد ترکیبی از جنس نفوذ، خرابکاری، حمله سایبری، عملیات ترکیبی الکترومغناطیس و بعضاً تروریستی را در دستور کار قرار داده است. برای نمونه ترور شهید فخری زاده، از جمله عملیات‌هایی تروریستی بود که به صورت ترکیبی انجام شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در برابر این استراتژی تهدیدی فعال و به‌روز، نیازمند راهبردی جامع نگر هستیم که نخستین رکن آن تشخیص درست تهدید و به دنبال آن استفاده از تکنولوژی روزآمد برای مقابله با آن است.

سردار جلالی با بیان اینکه امروز در ادبیات جنگ سایبری با ۶ مدل جنگ مواجهیم که برای هریک نیازمند راه حل پدافندی خاص آن هستیم تصریح کرد: جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظامی، جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری در حوزه مالی-پولی-ارزی، جنگ سایبری در حوزه شهر هوشمند و جنگ سایبری هیبریدی انواع جنگ‌های سایبری را تشکیل می‌دهند.

وی، کاهش آسیب پذیری از سوی تهدیدات مختلف را نیازمند برنامه جامع دفاعی دانست و تاکید کرد: این برنامه، دفاع و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور را در برابر انواع تهدیدات شامل می‌شود که متناسب با حوزه تهدیدات، برنامه دفاعی مخصوص آن را در دستور کار قرار داده است.

ابلاغ دو نظامنامه عملیاتی پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در همین رابطه سال گذشته دو نظام «عملیاتی پدافند سایبری» و «نظام آمادگی و رزمایش نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات» تهیه، تصویب و با امضای سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مصوبه کمیته دائمی ابلاغ شد، توضیح داد: نظام عملیاتی پدافند سایبری مشخص می‌کند که در هنگام یک حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور، سلسله مراتب، روابط، ارتباطات و روش‌ها، ابزارها و اجزا چگونه خواهد بود.

سردار جلالی گفت: در نظام آمادگی و رزمایش نظام آمادگی و رزمایش دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات نیز دقیقاً با هدف ایجاد هم‌افزایی بخش‌های نظامی و غیرنظامی تعریف، تصویب و ابلاغ شد که در آن تکالیف همه دستگاه‌هایی اجرایی پیش بینی شده است.

بحران کرونا، یک رزمایش واقعی برای زیرساختی ارتباطاتی کشور بود

وی با بیان اینکه در حوزه ارتباطات نسبت به گذشته چالش‌ها و مسائل‌مان تغییر کرده است، گفت: این چالش در هنگام بروز بحران کرونا خود را بیشتر نشان داد. این امر اهمیت فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدات ناشی از آن را به خوبی آشکار شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه، دوران کرونا در واقع یک رزمایش واقعی برای اپراتورها و شبکه‌های زیرساختی ارتباطاتی کشور بود، تصریح کرد: علی رغم همه مشکلات این بخش و برآیند اقدامات آنان توانست نمره قبولی بگیرد و خدمات خوبی ارائه کرده‌اند.

سردار جلالی با بیان اینکه دنیای امروز به اهمیت فضای سایبری به خوبی پی برده است، تصریح کرد: برای نمونه آمریکا زیرساخت‌های سایبری خود را فراتر از حیاتی و ویژه نامگذاری کرده‌اند. چرا که همه زیرساخت‌های حیاتی از فضای سایبری سرویس می‌گیرند. بطوری که آسیب به آن، آسیب به سایر زیرساخت‌ها را به‌دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه از منظر پدافند غیرعامل، تضمین تداوم کارکردهای اساسی فضای سایبری کشور و ضرورت آمادگی در برابر تهدیدات دو ضرورت حیاتی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی است، تصریح کرد: در چنین شرایطی در هر نقطه که شما آسیب پذیر و وابسته باشید به نقطه ضعف شما تبدیل خواهد شد که ممکن است دشمن از آن استفاده کند. بنابراین باید با ارائه برنامه مدون و مشخص، براساس اولویت، نسبت به رفع نقض و ضعف اقدام کنیم.

۴ محور برنامه‌ های حوزه ارتباطات در سال ۱۴۰۰

در ادامه این مراسم، سعید رحیمی، معاون ارتباطات، الکترونیک و فناوری اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنانی با بیان اینکه حوزه ارتباطات در سه محور پروژه‌های کالبدی-فیزیکی، پدافند سایبری و پروژه‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی با پدافند غیرعامل در ارتباط است اظهار داشت: ۴ محور را در تدوین برنامه‌های حوزه ارتباطات در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: تدوین طرح‌های جامع پدافندی و الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل، پیاده‌سازی طرح‌های مورد نظر اپراتورها با تایید الزامات پدافند غیرعامل، انجام رزمایش‌ها در زیرساخت‌های مخابراتی و آموزش، فرهنگ‌سازی و برگزاری سمینارهای آموزشی و تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل از جمله برنامه‌های اپراتورهای حوزه ارتباطات زیرساخت است که اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیگیری خواهد شد.

حمید فتاحی، معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم در این جلسه با بیان اینکه تداوم خدمت رسانی مبتنی بر اجرای سیاست‌ها و ضوابط پدافند غیرعامل است که از قضا با منافع اقتصادی اپراتورها و فناوری اطلاعات نیز پیوند خورده است اظهار داشت: از همین رو همواره در کنار همه اقدامات و پروژه‌هایی که در دستور کار قرار داریم به موضوع پدافند غیرعامل نگاه ویژه داشته‌ایم و تلاش شده در پروژه‌ها، حتماً به وجود پیوست پدافند غیرعامل توجه شود.

وی افزود: بنابراین دو عامل تداوم ارائه خدمات و سرویس‌ها و سند شبکه ملی اطلاعات، نیاز توجه ویژه به موضوع پدافند غیرعامل را در حوزه ارتباطات زیرساخت ضروری می‌نماید.

فتاحی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌ها بحث استفاده از تولیدات داخلی را در زیرساخت‌های ارتباطی به اجرا گذاشتیم که امروز شاهد ثمرات آن هستیم، تصریح کرد: رویکرد تعاملی که سازمان پدافند غیرعامل کشور در همراهی و تعامل با سازمان‌ها و اپراتورها مرتبط با حوزه ارتباطات در پیش گرفته است را به فال نیک می‌گیریم. نگاه حمایتی سازمان پدافند غیرعامل کشور بدون شک به رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده شتاب خواهد داد.

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در این نشست با بیان ضرورت توجه به الزامات پدافند غیرعامل در زیرساختهای مخابراتی، بر لزوم همکاری با سازمان پدافند غیرعامل کشور در زمینه رعایت الزامات پدافندی در طرح‌های توسعه‌ای و تجهیز و به روزرسانی زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران تاکید کرد.

مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل شرکت همراه اول نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه ارتقای تحمل و تاب‌آوری زیرساخت‌های ارتباطی، تصریح کرد: به اجرای توافقنامه برنامه‌های اجرایی اپراتورها در حوزه پدافند غیرعامل پایبند خواهیم بود.

راه‌اندازی کمیته پدافند غیرعامل در اپراتور ایرانسل

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز در این نشست از راه اندازی کمیته پدافند غیرعامل در این اپراتور خبر داد و گفت: در دو سال گذشته اقداماتی را در راستای توسعه و ارتقای پدافند غیرعامل در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه اسناد پدافند غیرعامل نقش اسناد بالادستی را راهبردهای شرکت ایرانسل ایفا می‌کند خاطرنشان کرد: ما در ایرانسل هم در حوزه پدافند کالبدی و به ویژه در حوزه پدافند سایبری برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار داده و دنبال می‌کنیم.

در انتهای این مراسم، توافقنامه برنامه‌های اجرایی اپراتورها و شرکت ارتباطات زیرساخت سال ۱۴۰۰ در حوزه پدافند غیرعامل، بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدیرعامل شرکت‌های مذکور به امضا رسید.