هواپیمای آتش نشان جهت اطفاء حریق درتالاب انزلی با دستور وزیر دفاع به مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع، به این منطقه اعزام شد.

به گزارش مرورنیوز، خلبان محمد مهدی نوری آل آقا، رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع در خصوص اعزام هواپیمای آتش نشان به تالاب انزلی،گفت:برابر اعلام حریق توسط سازمان محیط زیست و مدیریت بحران استان گیلان در روز دوشنبه ۸ شهریور  بلافاصله نسبت به اعزام بالگرد اطفای حریق با سبد ۴۰۰۰ لیتری به تالاب انزلی اقدام لازم  صورت گرفت و تالاب اطفاء  گردید، اما به دلیل وسعت و باد شدید در منطقه  مجددا آتش شعله‌ور و منجر به  ادامه عملیات تا امروز گردید.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای مهار آتش بیش از ۵۰ سورتی پرواز انجام  شده و بیش از ۱۵۰۰۰۰ لیتر آب ریخته شده است و با توجه به احساس نیاز فوری جهت اطفای سریعتر در منطقه هماهنگی با یگان عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه انجام و پرواز هواپیمای ایلوشین با ظرفیت ۴۰ تن آب در دستور کار قرار گرفته است.

خلبان نوری آل آقا تصریح کرد: شرایط  تالاب انزلی به واسطه نبود ارتفاعات بلند و یک سطح بودن  به شکلی است که قابلیت استفاده از هواپیما را دارد و با توجه به وسعت آتش اثر گذاری بالاتری را نسبت به بالگرد ایجاد می‌نماید.

رییس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاء حریق هوایی وزارت دفاع اضافه کرد: تالاب امیر کلایه که طعمه حریق شده به دلیل دارا بودن گونه های جانوری و زیست محیطی خاص آن  از اولویت ویژه ای  برخوردار است .

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی طعمه حریق شده است، افزود: استفاده از  بالگرد برای مهار حریق با این وسعت پاسخگو نیست و باید از هواپیمای آتش نشان استفاده شود.

خلبان نوری آل آقا خاطرنشان کرد: در هر جایی که نیاز به استفاده از ظرفیت هواپیما باشد و از نظر موقعیت اثر گذاری جهت اطفاء حریق را داشته باشد  از این ظرفیت همانند گذشته مثل تالاب هور العظیم استان خوزستان استفاده خواهیم کرد.