سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اولویت ایران ثبات و آرامش در افغانستان و تحقق اراده و خواست مردم این کشور است، گفت:‌ در نشست امروز وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان توافق شد نشست بعدی طی یکی ـ دو ماه آینده در تهران برگزار شود.

به گزارش مرورنیوز، سعید خطیب‌زاده امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره نشست مجازی وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان اظهار داشت: این نشست متعاقب اجلاس نمایندگان ویژه در امور افغانستان که چند روز پیش به صورت مجازی برگزار شد، امروز برگزار شد.

وی دستورکار اصلی را چگونگی کمک به تحقق خواست و اراده مردم افغانستان و رسیدن به یک افغانستان آرام و با صلح و ثبات برشمرد.

در این نشست مجازی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «وانگ یی» وزیر خارجه چین، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان، «سراج الدین مهرالدین» وزیر خارجه تاجیکستان و «عبدالعزیز کامل اف» وزیر خارجه ازبکستان حضور داشتند.

خطیب‌زاده همچنین افزود: وزرای خارجه کشورهای حاضر نقطه نظرات خودشان را گفتند. آقای امیرعبداللهیان نیز مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را برشمرد و ایشان در این نشست تأکید داشت که مسبب و مسئول وضعیت فعلی در افغانستان اشغالگری ایالات متحده است و بیش از ۲ دهه حضور نامشروع آمریکا در افغانستان و رنج و دردی که به مردم افغانستان داده است و الان باید از همه بضاعت رهبران و مردم افغانستان استفاده شود و کشورهای همسایه هم کمک کنند تا ان‌شاءالله به یک صلح پایدار برسیم.

 استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی تکرار اشتباهی است که چندین بار در تاریخ معاصر افغانستان رخ داده است و همه باید به گفت‌وگو به عنوان اصل اصیل پایبند باشند و کشورهای همسایه هم باید کمک کنند این دخالت خارجی اتفاق نیفتد.

خطیب‌‌زاده اضافه کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران تحقق اراده و خواست مردم افغانستان است. اولویت ثبات و آرامش است که تنها در سایه تشکیل یک دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان است. بر ضرورت کمک‌های بشردوستانه و رعایت حق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه تأکید شد.

وی گفت:‌ نگرانی جدی وزرای خارجه کشورهای همسایه از تروریسم در افغانستان بود و این‌که حتما طالبان باید فاصله بگیرند و اجازه ندهند تروریسم دوباره در افغانستان شکل بگیرد. مرزها آرام باشد و گذرگاه‌های مرزی برای کمک و تسهیل امور مردم افغانستان باز بماند و مواردی از این دست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: توافق شد نشست آتی در تهران برگزار شود و اگر فضای پاندمی کرونا اجازه دهد این نشست طی یکی دو ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است در تماس تلفنی اخیر شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با امیرعبداللهیان و در پی رایزنی‌های چند روز اخیر با وزرای خارجه روسیه و چین توافق شد اجلاس همسایگان افغانستان در سطح نماینده‌های ویژه و همچنین وزرای خارجه طی چند روز آینده به صورت مجازی برگزار شود. در همین راستا نشست نماینده‌های ویژه روز یکشنبه ۱۴ شهریور ماه به صورت مجازی برگزار و مقرر شد نشست مجازی وزرای خارجه نیز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه برگزار شود.

وزارت خارجه پاکستان امروز اعلام کرد که نشست مجازی وزرای خارجه به میزبانی این کشور برگزار می‌شود.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان چهارم شهریور ماه پس از سفر به سه کشور آسیای مرکزی به ایران آمد و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره وضعیت افغانستان به رایزنی پرداخت.