جانشین معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: پیشرفت برنامه هسته ای ایران موجب کاهش منافع بازگشت به برجام می شود.

به گزارش مرورنیوز، جویی هود جانشین معاونت وزارت امور خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه العربیه درباره برنامه هسته ای ایران گفت: دولت بایدن و شخص رئیس جمهور به وضوح گفته اند که ما اجازه نخواهیم داد ایران به یک سلاح هسته ای دست پیدا کند. فکر می کنم تمام شرکایمان در منطقه نیز با این موضوع موافقند.

با این وجود، این دیپلمات گفت که واشنگتن به تلاش برای استفاده از دیپلماسی به عنوان اولین ابزاری که به کار می بندد، ادامه خواهد داد.

هود در ادامه گفت: اما وزیر امور خارجه بلینکن اشاره کرده است که پنجره دیپلماسی همیشه باز نیست. ما باید به مذاکرات بازگردیم؛ باید به برجام (توافق هسته ای) بازگردیم.

این مقام آمریکایی علاوه بر این مطرح کرد: هر چه ایرانی ها بیشتر در برنامه هسته ای شان پیشرفت می کنند، منافع بازگشت به برجام کمتر می شود.

هود در آخر درباره موضع ایران درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای گفت: فکر می کنم اینکه بشینیم و در رسانه ها راجع به آن صحبت کنیم اتلاف وقت است. آن ها [ایران] باید با وین و به مذاکرات بازگردند و درباره بازگشت دو طرف به برجام و عمل به تعهداتمان مذاکره کنیم.

بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می شود که طی ماهای گذشته مذاکرات احیای توافق هسته ای میان اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور آمریکا در وین، محل برگزاری مذاکرات در جریان بوده است. مذاکرات در مسیری پیش می رود که احیای توافق از طریق بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و بازگشت ایران به پایبندی دوباره به تعهدات برجامی که آن ها را طی اقدامات جبرانی در نتیجه خروج آمریکا از برجام کاهش داده بود، محقق شود.

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

شروع دور بعدی، دور هفتم مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سیزدهم در ایران به تعویق افتاده بود و با وجود تشکیل کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، هنوز مشخص نیست این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.