نخست وزیر عراق با بیان اینکه به دنبال رهایی از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی هستیم که در دوره دیکتاتوری شروع شد، گفت: از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با داعش در کنار ما ایستاد سپاسگزاری می‌کنم.

به گزارش مرورنیوز، مصطفی الکاظمی امروز یکشنبه بعد از دیدار با آیت الله رییسی در نشست خبری مشترک از رییس جمهوری بابت میزبانی گرم از وی سپاسگزاری کرد و گفت: من به ایران آمدم تا بار دیگر منصب ریاست جمهوری را به ایشان تبریک بگویم.این بار دومی است که به ایران می‌آیم که این نشانگر اهمیت روابط بین دو کشور است.

وی گفت: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌ها را در راستای گسترش روابط و تاکید بیشتر بر روابط تاریخی دو ملت بررسی کردیم و به دنبال این هستیم این نقاط اشتراک را به اموری که به مصلحت و منفعت دو کشور منجر شود، تبدیل کنیم.

الکاظمی اضافه کرد: بین عراق و جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابط بین ایران و عراق بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از مرز مشترک بوده و شامل موارد اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر می‌شود.

وی درباره محورهای گفت و گوهای خود را نخست وزیر عراق گفت: امروز مجموعه ای از پرونده‌های اقتصادی و پروژه‌های استراتژیک بین دو کشور از جمله ارتباط خط آهن بصره - شلمچه را بررسی کردیم.همچنین تبادلات تجاری بین دو کشور و گسترش آن به نحوی که به مصلحت دو کشور باشد را مورد بررسی قرار دادیم.

الکاظمی تاکید کرد: ملت من در پی ایجاد یک فرهنگ دمکراتیک در عراق بوده و خواهان تقویت روابط با همه همسایگان خود است و به دنبال این هستیم که از تمام تبعات جنگ‌های بیهوده و بی‌اساسی که در دوره دیکتاتوری شروع شد رهایی پیدا کنیم و روابط خود را گسترش دهیم.

وی گفت: در اینجا می‌خواهم از همه کسانی که در جنگ با داعش -که نیروی سیاه و خوارج‌اند- در کنار ملت عراق ایستادند، تشکر کنم و از جمهوری اسلامی که از لحظه نخست در مبارزه با نیروهای سیاه در کنار ما ایستاد، سپاسگزاری می‌کنم.

الکاظمی با تاکید بر این که موضع عراق نسبت به جمهوری اسلامی و ملت ایران پایدار و ثابت است، گفت: حکومت و ملت عراق در همه چالش‌ها و مشکلات و شرایط مختلف در کنار ملت و حکومت ایران می‌ایستد.

نخست وزیر عراق افزود: عراق از همه تلاش‌های جمهوری اسلامی در توسعه روابط و گفت و گوهای مختلف تشویق و حمایت می‌کند.

 الکاظمی در پایان بار دیگر از رییس جمهوری برای میزبانی گرم از وی تشکر کرد.