نماینده مردم سروستان در مجلس با اشاره به مشکلات تولید و استخراج رمزارز در کشور به لحاظ استفاده از انرژی برق گفت: رمزارز در صورتی موثر است که بومی شود.

به گزارش مرورنیوز، عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (چهارشنبه 24 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی‌ وضعیت صنعت استخراج رمزارزها ی جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور گفت: امروز رمزارزها با استفاده از برق یارانه ای استخراج می شوند، متاسفانه این بالاترین ضرر برای مردم است. در شرایطی که شرکت های رسمی و بزرگ در حال استخراج رمزارزها هستند و از طریق فروش محصولاتشان ارز تولید می کنند، آنها را در سامانه تزریق نمی کنند، چطور می خواهیم این رمزارزها را کنترل کنیم؟ بانک مرکزی چه راهکار کنترلی در این زمینه دارد؟ وقتی به راحتی در کمترین زمان بدون هیچ نظارتی از کشور خارج می شوند، چگونه می خواهیم این موضوع را رهگیری کنیم؟ بی تردید عدم رهگیری بزرگترین آسیب این پدیده است.

نماینده سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم ادامه داد: هنگامی که کارگاهی با 70 الی 80 کارگر تعطیل و تنها با چند نگهبان رمزارز تولید می کند، چگونه در مسیر تولید و اشتغالزایی گام بر می دارد؟ در شرایط فعلی تولید یک بیت کوین 13 الی 15 هزار دلار هزینه داشته اما متوسط فروش آن در سال 51 هزار دلار بوده و تا سقف 60 هزار دلار هم افزایش یافته است. حال سوال این است که سود آن به جیب چه کسی می رود؟ مالیات آن چگونه پرداخت می شود و عایدی آن برای کشور چیست؟

وی ادامه داد: رمزارزها می توانند یک شبه فردی را میلیاردر و فردا شب وی را ورشکسته کنند، همانگونه که بارها درصحن مجلس در رابطه با بورس تذکر دادیم که جیب مردم را خالی می کند، اما برخی مسئولان و مردم توجهی نکردند و سپس بورس سقوط کرد و تعداد زیادی ورشکسته شدند. رمزارز بسیار بدتر از بورس است، چرا که با شدت بیشتری افراد را ورشکسته می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: وقتی در زمینه تولید برق مشکل داریم و تراز انرژی کشور منفی بوده، چطور می توانیم به موضوع استخراج رمزارزها ورود کنیم؟ اگر یک تکنولوژی است باید جامع و کامل مورد بررسی قرار بگیرد، چرا برخی افراد موضوع تحریم ها را مطرح می کنند در حالی که ما زیر ذره بین همان کشورهای تحریم کننده رمزارز استخراج می کنیم، حال چطور می توانیم تحریم را دور بزنیم؟ اگر قرار است چنین کاری انجام شود، باید این کار بومی شود، لذا معتقدم گزارش کمیسیون اقتصادی در این رابطه بسیار سطح پایین بوده است، چرا که پوشش این کارها تولید ارز بوده اما معتقدیم صدمات زیادی به کشور وارد می کند. ما از تکنولوژی عقب نخواهیم ماند، اما اجازه توسعه موضوعی که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست را نمی دهیم.