رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در هفته گرامیداشت دفاع مقدس سه هزار و ۲۰۰ برنامه در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: آیین تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

به گزارش مرورنیوز، سردار سرتیپ « بهمن کارگر » رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در نشست خبری چهل و یکمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس اظهار داشت: برنامه‌های چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس با شعار «ما مقتدریم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به نحوه برگزاری مراسم چهل و یکمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس در کشور گفت: جهت برگزاری مراسم ملی دفاع مقدس و مقاومت در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۷۷ ستاد برای برگزاری سه هزار و ۲۰۰ برنامۀ ویژه در سراسر کشور نظر گرفته‌ایم.

سردار کارگر با بیان اینکه، از ستاد‌های عنوان شده، ۱۸ ستاد متعلق به نیرو‌های مسلح، ۲۸ ستاد متعلق به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری، ۳۱ ستاد مربوط به استان‌ها و ۴۰۰ ستاد نیز متعلق به شهرستان است، افزود: در نیرو‌های مسلح معاونان هماهنگ‌کننده، در وزارتخانه‌ها معاونان وزیر و در سازمان‌ها نیز یکی از معاونان رئیس سازمان مسئولیت ستاد‌های اجرایی را برعهده دارند. همچنین در استان‌ها، استاندار‌ها و در شهرستان‌ها فرمانداران عهده‌دار امور مربوطه هستند.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تکریم پیشکسوتان جهاد و مقاومت، در سال ۱۳۹۶ از ۵۰۰ تن از فرماندهان لشکر و هم‌تراز، در سال ۱۳۹۷ از ۲۰ هزار تن از فرماندهان تیپ و هم‌تراز و در سال ۱۳۹۸ از تعداد ۲۰۰ هزار تن از فرماندهان گردان و هم‌تراز تقدیر و تجلیل صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۹ طی یک مراسم باشکوه و سراسری که در ارتباط تصویری زنده با فرمانده معظم کل قوا برگزار شد، از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت تجلیل کردیم که در این مراسم از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بهره‌مند شدیم.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: امسال نیز در هفته دفاع مقدس در نظر داریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور تجلیل کنیم که این مراسم روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور به‌صورت سراسری در همه استان‌ها، شهرستان‌ها و تمامی پایگاه‌های مقاومت بسیج و پادگان‌ها برگزار خواهد شد. همچنین با کسب مجوز از فرمانده معظم کل قوا، امسال در این مراسم از محضر حجت الاسلام والمسلمین «رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهره‌مند خواهیم شد.

افتتاح نمایشگاه ملی «نقش مقام معظم رهبری در دفاع مقدس» 

سردار کارگر از افتتاح نمایشگاه ملی «لباس سربازی» در هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: در حال حاضر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس علاوه بر خدمت به آحاد مردم به ویژه نسل جوان، به پایگاهی برای پیشکسوتان و فرماندهان جنگ تبدیل شده است. اکثر مراسم ملی وکشوری در مرکز همایش‌های بین المللی موزه برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور و با حضور رئیس جمهور نمایشگاه «ملی لباس سربازی» که در خصوص حضور و نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع مقدس است در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

سردار کارگر با اشاره به ساخت مستند و انیمیشنی که با همکاری سازمان صدا و سیما و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال ساخت است، گفت: مستند روایت معیار دفاع مقدس مجموعه‌ای ۱۰۰ قسمتی است که با همکاری سازمان صدا و سیما و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال ساخت است که این مستند به وقایع دفاع مقدس از قبل جنگ تا پایان آن می‌پردازد. تمام اسناد و مدارکی که در این مستند استفاده شده است، معتبر و مورد تایید هستند.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در خصوص انیمیشن عملیات‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تمامی عملیات‌های دفاع مقدس به‌صورت جداگانه به‌صورت انیمیشین در حال ساخت است که امسال انیمیشن عملیات طریق‌القدس به صورت آزمایشی آماده و رونمایی خواهد شد.

وی گفت: برگزاری نشست تخصصی شاعران و مداحان روحانی با موضوع دفاع مقدس، برگزاری مرحله پنجم استانی جشنواره ملی فانوس، تولید سمفونی اروند، برگزاری دومین مرحله تئاتر استانی سنگر، برگزاری چهارمین مرحله استانی جشنواره ترنم فتح، تجلیل از همسران فرماندهان دوران دفاع مقدس، تجلیل از بانوان طلائیه‌داران شفا (سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بانوانی که در حوزه مقابله با کرونا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند را شناسایی و از آن‌ها تجلیل می‌کند)، از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.

سردار کارگر با بیان اینکه امسال در هفته دفاع مقدس از ۱۲ عنوان دایره‌المعارف استانی دفاع مقدس رونمایی خواهد شد، گفت: تجلیل از رزمندگان و پیشکسوتان ناجا، اعطای کارت ایثارگری و رزمندگی و تجلیل از ۱۲۰ فرمانده دفاع مقدس که از شهربانی، ژاندارمری و شهربانی بودند از جمله برنامه‌های نیروی انتظامی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه ضمن تبریک انتصاب قاضی‌زاده هاشمی به سمت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اقدامات خوبی در زمان آقای اوحدی صورت گرفت که قابل تقدیر است.

وی درباره برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم میهمانی لاله‌ها در ۱۹ هزار گلزار شهدا با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، همایش ویلچررانی و دوچرخه سواری و پیاده روی از حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا حرم حضرت امام (ره)، برگزاری اجلاسیه سه هزار پیام آوران ایثار و برگزاری کنگره لاله‌های سفید (شهدای منا) از برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته دفاع مقدس است.

سردار کارگر در خصوص برنامه‌های قوه قضائیه در هفته دفاع مقدس گفت: تجلیل و تکریم از خانواده معزز شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تجلیل از خانواده شهدای دادگستری از برنامه‌های قوه قضائیه در هفته دفاع مقدس است.

رئیس ستاد مرکزی گرامی‌داشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به برنامه‌های صدا و سیما در هفته دفاع مقدس افزود: مجموعا هزار و ۹۲۵ برنامه برای هفته دفاع مقدس پیش‌بینی شده است که معاونت سیما ۲۴۰ برنامه، معاونت صدا ۸۳۱ و معاونت امور استان‌ها ۸۵۴ برنامه آماده پخش دارند؛ یعنی در هفته گرامیداشت دفاع مقدس در مجموع ۷۸ هزار و ۸۷۰ دقیقه برنامه پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و نفت برنامه‌های خودشان در هفته دفاع مقدس را ارائه دادند.

سردار کارگر با بیان اینکه پس از ادغام جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی آن‌طور که باید و شاید از ایثارگران و فرماندهان جهاد سازندگی تقدیر به‌عمل نیامد و از نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر گفته شده است، بیان داشت: با فعالیت‌های صورت گرفته عقب‌ماندگی در این حوزه در حال جبران است و در هفته دفاع مقدس وزارت جهاد کشاورزی در مراسمی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران تجلیل خواهد کرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در هفته دفاع مقدس نواختن زنگ مهر و مقاومت است؛ همچنین مستند گنج بی پایان که حاصل گفت‌وگوی تصویری با ۴۵ نفر از ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا دانشگاه سمنان است که در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در هفته دفاع مقدس شهید شاخص ورزشکار هر استان توسط ورازت ورزش و جوانان معرفی خواهد شد؛ همچینن در این هفته از وزرشکاران ایثارگر به ویژه جانبازان در وزارت ورزش وجوانان برگزار خواهد شد.

سردار کارگر درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه در هفته دفاع مقدس نیز اظهار داشت: بزرگداشت هفته دفاع مقدس در دفتر نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد؛ همچنین از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات نمایشگاهی در نمایندگی‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس درباره برنامه‌های امور زنان نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در هفته دفاع مقدس وبینار نشست بیان تجارب زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس برگزار خواهد شد؛ متاسفانه در موضوع دفاع مقدس به نقش زنان پرداخته نشده است، کار‌هایی خوب و ارزشمندی در سازمان نشر آثار ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس صورت گرفته و امیدواریم در دولت جدید و در معاونت امور زنان کار‌های بهتری در موضوع دفاع مقدس انجام شود.

سردار کارگر گفت: برگزاری شب شعر دفاع مقدس، مراسم خاطره‌گویی پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و برگزاری یادواره شهدا از جمله برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در هفته دفاع مقدس است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از فیلم و سریال‌های دفاع مقدس گفت: نیرو‌های مسلح اعم از ارتش، سپاه و ناجا آماده حمایت از فیلمسازان هستند. سریال شهید «حسن باقری» با محوریت عملیات بیت‌المقدس و تولید آثاری فاخر از شهیدان سپهبد علی صیادشیرازی و بروجردی در دست اقدام است.

سردار با بیان اینکه صدا و سیما امروز یک شهرک سینمایی در حوزه انیمیشن با پایلوت عملیات طریق القدس ساخته است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته امروز ما در حوزه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت عقب ماندگی داریم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه یک شورای پشتیبانی از فیلم‌های دفاع مقدس در نیرو‌های مسلح تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: هر کدام از فیلمسازان بخواهد فیلم در حوزه دفاع مقدس بسازد مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت؛ در سریال عاشورا که در خصوص لشکر عاشورا و شهید مهدی باکری است، حمایت‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای جلوگیری از موازی کاری در اجرای برنامه‌ها چه کار‌هایی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ستاد مرکزی گرامی‌داشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس نقش سیاست‌گذاری و هماهنگی را برعهده دارد و اجرای برنامه توسط سازمان‌ها و استان‌ها صورت می‌گیرد؛ برخی از مراسم‌ها مثل تجلیل از پیشکسوتان و نمایشگاه در لباس سربازی به صورت متمرکز است.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲ در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎ها دفاع مقدس ۷۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده بود، افزود: از سال ۱۳۹۳ تاکنون بیش از هفت هزار عنوان کتاب توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مشارکت دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها بوده است.

سردار کارگر با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۱ و در سراسر کشور ۸۰۰ یادمان شهدای گمنام در سراسر کشور داشتیم، اظهار داشت: این آمار امروز به دو هزار و ۵۰۰ یادمان رسیده است که بیش از ۸۱ درصد ساماندهی شده است که دولت، مردم و سازمان‌ها نقش داشتند.

سردار کارگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در دومین سال شرایط کرونایی کشور چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: در سال گذشته خیلی‌ها برای گرامی‌داشت چهل‌سالگی سالگرد دفاع مقدس به دلیل شرایط کرونایی معتقد بودند که برنامه‌ای تا بعد از کرونا اجرا نشود ولی ما بیان کردیم همانطور که در زمان جنگ ما زندگی کردیم و برنامه‌های خود را داشتیم در زمان کرونا نیز باید با رعایت پروتکل‌ها و شرایط، برنامه‌های خود را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از الگوهای موفق در اجرای مراسم کشور همین اجرای مراسم دفاع مقدس و مقاومت است. ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان‌ها در سال گذشته هیچ اشکالی از روند اجرای برنامه‌ها نگرفتند زیرا فاصله‌ها حفظ و تمامی پروتکل‌ها رعایت شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: اگر بخواهیم در حوزه دفاع مقدس موفق باشیم باید حرکتمان یک حرکت همگانی و عین دفاع مقدس مشارکتی باشد؛ امروز مشکلی که در حوزه دفاع مقدس با دستگاه‌های کشوری و لشکری نداریم و به هر دستگاه و نهادی مراجعه کردیم به ما کمک کردند.

سردار کارگر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برگزاری مراسم هفته دفاع مقدس در دومین سال شرایط کرونایی کشور چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: در سال گذشته خیلی‌ها برای گرامیداشت چهل‌سالگی سالگرد دفاع مقدس به دلیل شرایط کرونایی معتقد بودند که برنامه‌ای تا بعد از کرونا اجرا نشود؛ ولی ما بیان کردیم همانطور که در زمان جنگ ما زندگی کردیم و برنامه‌های خود را داشتیم در زمان کرونا نیز باید با رعایت پروتکل‌ها و شرایط، برنامه‌های خود را داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از الگوهای موفق در اجرای مراسم کشور همین اجرای مراسم دفاع مقدس و مقاومت است. ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان‌ها در سال گذشته هیچ اشکالی از روند اجرای برنامه‌ها نگرفتند؛ زیرا فاصله‌ها حفظ و تمامی پروتکل‌ها رعایت شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یکی از موارد مهم در دفاع مقدس حفظ جان مردم بود در نتیجه رعایت سلامت مردم هم در همین راستاست و ما موظف به حفظ جان و سلامت مردم هستیم و مراسمی که صدمه‌ای به مردم بزنند نداشتیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از صنایع فرهنگی در حوزه ترویع ایثار و مقاومت گفت: یکی از مهمترین مسائلی در حوزه دفاع مقدس صنایع فرهنگی است که اگر به آن توجه نکنیم نمی‌توانیم سبک زندگی رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا را ترویج دهیم در این حوزه عقب ماندگی داریم؛ این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری و ذائقه سنجی جوانان است.

سردار کارگر گفت: امروز کتاب‌، کیف و دفتر‌هایی که به تصاویر شهیدان فهمیده و حججی منقش شده که استقبال خوبی شده است و باید بتوانیم در این حوزه با سرمایه، ایده و طرح ورود پیدا کنیم.

تجلیل از برگزیدگان «جشنواره فانوس» در حوزه دفاع مقدس

در پایان نشست، علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در پاسخ به سوالی در خصوص تولیدات فاخر در حوزه موسیقی دفاع مقدس اظهار داشت: در دو سال گذشته و به دلیل کرونا نتوانستیم کار‌های گروهی در حوزه موسیقی داشته باشیم.

وی ادامه: در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارکستر سمفونیک سرو متشکل از ۴۰ نوازنده و هنرمند همکاری دارند؛ در سه سال گذشته ۸ آلبوم موسیقی تولید و پخش شده است.

جعفری با اشاره به جشنواره فانوس گفت: در این جشنواره بخشی به موسیقی محلی، پاپ، سنیت و حماسی می‌پردازد و از برگزیدگان تجلیل می‌شود؛ همچنین در جشنواره استانی صدا و سیما از برگزیدگان در حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: در سال گذشته و چهلمین سالگرد دفاع مقدس در ۴۰ نقطه کشور گروه‌های موزیک نیرو‌های مسلح مستقر شدند و رزم نوازی کردند؛ همچنین در میدان آزادی گروه موسیقی هزار و ۳۹۷ نفری مستقر و رزم نوازی کردند.

وی گفت: سمفونی اروند اولین موسیقی است که پس از کاهش شیوع کرونا ساخته شده است.