مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک موزه جنگ نیست، بلکه موزه‌ای برای بازنمایی «دفاع» مشروع و ترویج گفتمان صلح‌طلبی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، علی اصغر جعفری در چهارمین پنل از سلسله وبینارهای جشنواره بین‌المللی صلح و گردشگری گفت: موزه‌ها در ابتدا صرفا مکانی برای جمع‌آوری و نمایش اشیاء بودند، اما در روند تکاملی خود به تدریج از کارکردهای سنتی خود فاصله گرفتند و امروز به عنوان نهادهای فرهنگی تاثیرگذار مسوولیت‌های اجتماعی مهمی به آنها واگذار شده است.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اضافه کرد: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) در ابلاغیه رسمی خود بیان کرده است که «موزه‌ها در قلب ماموریت یونسکو برای ترویج صلح و تفاهم از طریق همکاری بین‌المللی فرهنگی قرار دارند.»

وی با تاکید بر این که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تجلی صلح است، تصریح کرد: جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه کشورمان که 8 سال به طول انجامید، طولانی‌ترین جنگ متعارف دنیا در قرن بیستم میلادی محسوب می‌شود. این جنگ در شرایطی آغاز شد که صدام با پاره کردن معاهده 1975 الجزایر و زیرپا گذاردن مرزهای بین‌المللی با ادعاهای واهی از جمله مالکیت بر اروند رود و انضمام استان خوزستان به عراق، رسما آتش جنگ را علیه کشورمان برافروخت و صلح میان دو کشور را نقض کرد.

جعفری ادامه داد: متاسفانه قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی از او حمایت و پشتیبانی کردند که این حمایت‌ها کشتار مردم بی‌گناه را از سوی صدام در پی داشت. در مقابل، ایران نیز با استناد به ماده 51 منشور سازمان ملل متحد به دفاع مشروع از خود پرداخت و حماسه «دفاع مقدس» ملت ایران خلق شد و چنانکه در انتهای جنگ شاهد بودیم، به اذعان سازمان ملل متحد صدام به عنوان آغازگر جنگ معرفی و محکوم به پرداخت غرامت به کشورمان شد.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یادآور شد: ملت بزرگ ایران در طول تاریخ منادی صلح، برابری و زندگی مسالمت‌آمیز با همسایگان و سایر ملل بوده و در طول سه قرن گذشته از سوی ایران به هیچ کشوری تعرض نشده و امنیت و صلح را برای همه آرزو داشته است اما جنگ تحمیلی نظام سلطه با محوریت عراق علیه ایران نشان داد که در مقابل تجاوز تا پای جان می‌ایستد. امروز موزه‌ها می‌توانند چهره کریه جنگ و سیمای زیبای صلح را به شایستگی به نسل‌های جوان و ملت‌ها نشان دهند.

وی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری این موزه خاطرنشان کرد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که یکی از اقدامات ماندگار شهرداری تهران در مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس آباد است، برابر اساسنامه‌ای که به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده وظیفه خطیر حفظ و انتقال ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس به نسل‌های پس از جنگ و جلوگیری از تحریف واقعیات این مقطع مهم تاریخ معاصر کشورمان را بر عهده دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: همانگونه که از نام این موزه برمی‌آید این موزه یک موزه جنگ نیست، بلکه موزه‌ای است برای بازنمایی «دفاع» مشروع و ترویج گفتمان صلح‌طلبی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران.

وی یادآور شد: این در حالی است که رسانه‌های دشمن با تبلیغات وسیع سعی در وارونه جلوه دادن جنگ تحمیلی و ترسیم چهره‌ای جنگ طلب از کشورمان دارند بنابراین از مهمترین رسالت‌های این موزه، اولا بازنمایی مظلومیت و حقانیت کشور در این جنگ نابرابر و ثانیا انتقال پیام صلح جویی ملت ایران به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.