وزیر نفت در پیامی با تبریک روز آتش‌نشان نوشت: امروز صنعت نفت کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی است و باید جایگاه واقعی قوانین، ضوابط و استانداردها و تعهد همگانی به رعایت آن در همه سطوح سازمانی به این صنعت بازگردد.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از وزارت نفت، متن پیام جواد اوجی به شرح زیر است:

«همکاران عزیز

هفتم مهر در تقویم ملی کشور، برگی زرین و پرافتخار برای صنعت نفت کشور و تجلی‌بخش ایثار و پایمردی آتش‌نشانان و کارکنان این صنعت در صیانت از سرمایه‌های ملی بوده و این روحیه در عرصه خدمت و مصاف با دشواری‌ها در همه همکاران عزیز در اقصی نقاط کشور مشهود است. پاسداشت این روز فرصت مغتنمی است تا اهمیت ایمنی در صنعت نفت را به یکدیگر یادآور شده و بر تلاش وافر برای تحقق شعار «روز بدون حادثه» عهد مجدد ببندیم.

صنعت استراتژیک نفت با ریسک‌های متعدد ایمنی، زیست محیطی، بهداشتی، مسئولیتی و اعتباری مواجه بوده و انتظار می رود نظام مدیریت HSE بتواند همراه و همسو با سایر فرآیندهای سازمانی، سازوکارهای لازم برای مدیریت این ریسک‌ها را فراهم و تولید پایدار و تداوم خدمات این صنعت را تضمین کند.

بخش اعظم تأسیسات و خطوط لوله صنعت نفت با سالخوردگی قابل توجه روبه‌روست و مؤلفه‌هایی نظیر گستردگی، پراکندگی جغرافیایی، تنوع و تعدد تجهیزات، حجم بالای فعالیت‌های عملیاتی و تعمیراتی و هم‌زمانی انجام فعالیت‌های توسعه و بهره‌برداری، مخاطرات عملیاتی و شغلی تأسیسات را دوچندان کرده است. در چنین شرایطی، تضمین ایمنی تأسیسات مستلزم رعایت دقیق استانداردها، ضوابط و دستورعمل‌های عملیاتی و ایمنی است. «امروز صنعت نفت کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند انضباط عملیاتی بوده و باید جایگاه واقعی قوانین، ضوابط و استانداردها و تعهد همگانی به رعایت آن در تمامی سطوح سازمانی به این صنعت بازگردد.»

از سوی دیگر، واگذاری بخشی از فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی به بخش غیردولتی و رویکرد برون‌سپاری حداکثری فعالیت‌ها به پیمانکاران، مستلزم رشد سریع کیفی و کمّی نظام مدیریت HSE در بخش خصوصی و شرکت‌های پیمانکاری است. لذا انتظار دارد کارفرمایان صنعت نفت، الزامات HSE را در قراردادهای واگذاری تقویت کرده و با به‌کارگیری سازوکارهای مدیریت HSE پیمانکاران و ایجاد ضمانت اجرایی مؤثر، ریسک‌های فعالیت‌های پیمانکاران را تحت کنترل درآورند.

در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از همه همکاران عزیز و به‌خصوص کارکنان خدوم ایمنی و آتشنشانی و تبریک این روز پرافتخار به ایشان، امید دارد با درایت و مشارکت یکایک شما عزیزان، بتوانیم در حفظ سرمایه‌های ملی موفق بوده و شاهد سربلندی و اعتلای صنعت نفت و کشور عزیزمان باشیم.»