عضو مجمع نمایندگان استان کردستان با اشاره به رویدادهای اخیر در منطقه گفت: به کشورهای منطقه دلسوزانه توصیه می‌کنم در دام رژیم صهیونیستی نیافتند و به آنها که به ظن خود می‌توانند با همکاری با این رژیم نامشروع به غرور ملی و تمامیت ارضی ایران خلل و خدشه‌ای وارد کنند می‌گویم که نظام اسلامی چهل سال قبل سابقه نابودی نظام سلطانی را در کارنامه دارد پس خُرده سلطان های نوپدید و متوهم ما را وادار به عکس العمل نکنند.

به گزارش مرورنیوز و‌ به نقل از  خانه ملت، محسن فتحی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در خصوص رویدادهای اخیر به کشورهای منطقه دلسوزانه و مشفقانه توصیه می کنم در دام رژیم صهیونیستی نیافتند و به آنها که به ظن خود می توانند با همکاری با این رژیم نامشروع به غرور ملی و تمامیت ارضی ایران خلل و خدشه ای وارد کنند می گویم که نظام اسلامی چهل سال قبل سابقه نابودی نظام سلطانی را در کارنامه دارد پس خرده سلطان های نو پدید و متوهم ما را وادار به عکس العمل نکنند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدام وحدت آفرین و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب که با انتصاب یک کردستانی نجیب زادە و یک ایرانی اصیل دریادار شهرام ایرانی، به فرماندهی نیروی دریایی ارتش ایران، موجب امیدآفرینی و تقویت روحیه ملی ایرانیان، به ویژه در کردستان شده‌اند، اظهار داشت: به نمایندگی از مردم شریف کردستان، این تصمیم شجاعانه رهبری انقلاب را می‌ستایم و سپاس می‌گویم؛ کردها همواره مرز دار چهارگوشه‌ ایران زمین و حافظ تمامیت ارضی کشور بوده‌اند. لازم است اقدام رهبری، الگویی برای دولت، نهادهای اجرایی و حکومتی، برای استفاده از نخبگان، بدون توجه خاستگاه قومی و مذهبی آنان باشد.

وی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم عنوان کرد: انتظار داشتیم بعد از پیروزی و در معرفی کابینه، به تأسی از رهبری انقلاب، دولت نیز در توجه به نخبگان شایسته اهل‌سنت، بدون توجه به ذائقه فکری و خاستگاه جغرافیایی و مذهبی، توجه کند که متأسفانه تاکنون به وعده‌های انتخاباتی در زمینه انتصاب وزرای اهل سنت توجهی نشده است.

فتحی در ادامه با بیان اینکه اهل ‌سنت متأسفانه در آزمودن اصلاح طلب و اصولگرا برای عضویت در کابینه ناموفق بوده و البته ناامید شده‌ است، ابراز داشت: اینک دولت باید به همان سوالها‌ پاسخ دهد که از دولت‌های قبل طرح‌ می‌کرد و آن چرایی نبود نخبگان اهل ‌سنت در ساختار مدیریتی کلان کشور و مشخصا دولت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به اینکه کردستان گنجینه نیروی انسانی است که با صداقت، تعهد، پاکدستی، دلسوزی و خلاقیت می‌تواند در زدودن‌ چهره‌ کریه فساد سیستماتیک اداری و نیز جوان سازی و شادابی  مدیریت کلان کشور، موثر و مفید باشد، عنوان کرد:  کردستانی که خود از محرومیت رنج می‌برد اما آماده است برای آبادانی کشور، تلاش مضاعف داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه کردستان با داشتن حدود ۷ درصد روان‌آب‌های کشور، با انبوه زمین های دیم مواجه است که انگار استانی کویری از نظر داشتن آب به شمار می‌رود، عنوان کرد: این در حالی است که استان‌های کویری در مسأله داشتن زمین آبی از کردستان پر آب در رتبه‌های بالاتری قرار دارند از این رو به وزارت نیرو، یک بار برای همیشه تذکر می‌دهم که کردستان این سیاست جسارت‌آمیز را نسبت به خود در حوزه تقسم آب نمی‌پذیرد که آب آن را به استان‌های دیگر ببرند و خود در متن آب تشنه باشد.

فتحی همچنین اضافه کرد: از وزارت نیرو می‌خواهم  نسبت به بهبود آب شرب و بهداشتی شهر سنندج از طریق سد آزاد تسریع کند که رنگ و طعم و بوی آن به کارزارهای اعتراضی موضوعیت یافته است. همچنین نیز تاکیدا تسریع در تامین آب شرب شهرستان دیواندره اقدام کند و اجازه ندهد مطالبات اولیه زندگی به پدیده‌های امنیتی‌ تبدیل شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در ادامه با بیان اینکه روزی نیست راه های‌ مواصلاتی غیراستاندارد در کردستان، جان عزیزان ما را قربانی نکند، ابراز کرد: ماه گذشته در یک حادثه، ۲۰ خانوادە  مریوانی‌ در جاده‌ ای نزدیک کامیاران، داغدار مدیریت غلط راهسازی‌ و راهداری ‌ کشور شدند لذا تا کی باید شاهد چنین حوادثی باشیم. نگرش به برنامه‌‌های توسعه و به ویژه راه‌سازی باید برای همیشه به سود مناطق محروم و بر اساس «تبعیض مثبت» تغییر کند.

وی در ادامه در تذکری خطاب به وزارت علوم بیان کرد: این وزارتخانه باید نسبت به توسعه تحصیلات تکمیلی رشته‌ زبان و ادبیات کردی  در دانشگاه کردستان اقدام کند و آموزش و پرورش نیز بر اساس نص صریح قانون اساسی زبان کوردی را در مدارس تدریس کند و در این زمینه مردم کرد و کردستان پاس‌کاری بروکراتیک اداری و بهانه‌‌گیری را نمی‌پذیرند و عدم تحقق این خواسته مخالفت با تاکید صریح مقام رهبری است که فرمودند «زبان کوردی ثروت ملی است». مملکت برای ثروت ملی مانند آب و نفت و گاز و منابع ملی طبیعی و انسانی چه اقدامی کرده، برای زبان کوردی هم چنین اقدامی لازم است. این اقدام نفوذ تمدنی ایران را در منطقه در حوزه‌های علمی، فرهنگی، گردشگری و حتی اقتصادی افرایش می‌دهد.

فتحی در ادامه با اشاره به مسئلە بحران های تنش زای محیط زیستی که علاوه بر وجود قوانین و تبارشناسی موضوع، نوع بحران مدیریت را در این سرزمین به جای رهیافت به اگر و امایی بی پایان رهانیده است، گفت: بحران هایی چون عدم مدیریت منابع آب و سرزمین و آتش سوزی هایی کە سراسر ایران و به ویژه زاگرس را دربرگرفتە، فرزندان این دیار را بی پاسخ به چرایی عمق بحران، به جنگیدن برای مانایی و بقا برده است و چه جان هایی که در این چند سال قربانی کم کاری‌ها و عدم در اختیار گذاشتن امکاناتی که حق مردمان و مدافعان عرصه های طبیعی مان است شده است.

وی افزود: صداهای دیگری که باید شنیده شود، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی ادارات و سازمان ها به ویژه کادر زحمتکش درمان، لایحه رتبه بندی معلمان، همسان‌سازی مستمری بازنشستگان لشگری کشوری و تامین اجتماعی، احقاق حقوق کارگزاران مخابرات روستایی، توجه ویژه به کشاورزی و کشاورزان زحمتکش کە در این سال های خشکسالی، متحمل رنج و مشقت فراوان شده اند که بخشی از روزهای سخت تأمین معیشت ایرانیان را شامل می شود، گرانی لجام گسیخته، زندگی را برای مردم دشوار کرده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید زمینه حقیقی مشارکت مردم در حلقه تنگ مدیریتی کشور تقویت و امکانات و سرمایه‌ عمومی بیشتری به مردم  که صاحبان اصلی انقلاب و نظام هستند واگذار شود.