سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش مرورنیوز، « عبدالجلال ایری » در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین مشکلات در  استان سیستان و بلوچستان بحران آب است که تامین آن نیز از رودهیرمند تامین می‌شود. اما چند سال است با احداث سدی به نام بند کمالخان در کشور افغانستان، تأمین آب شرب و مصرفی مردم استان سیستان و بلوچستان با مشکل مواجه شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس طرحی که پیش از این تدوین شده بود و به کمیسیون ارسال شد، دولت مکلف می‌شود مشکل آب استان را با انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و شیرین کردن آن برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: کلیات و جزئیات این طرح امروز با حضور مسوولان وزارت نیرو، کارشناسان و متخصصان بررسی و تصویب شد. البته قرار است بر اساس این طرح علاوه بر آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان، آبرسانی از دریای عمان به شهرهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی و برخی شهرهای شمالی نیز انجام شود.

ایری با اشاره به دیگر دستور جلسه کمیسیون افزود: در جلسه امروز کلیات طرح ساخت مسکن ارزان قیمت توسط شهرداری ها در دستور کار قرار گرفت که بر اساس این طرح شهرداری شهرهای با جمعیت بالای ۲۵۰ هزار نفر و بیشتر باید سالانه تعداد مشخصی مسکن استیجاری ساخته و به افراد بومی همان شهر خصوصا جوانان تازه متاهل شده و نیازمند اجاره دهند. اما به دلیل تحمیل بار مالی زیاد به شهرداری، ‌با کلیات طرح مخالفت شد.

سخنگوی کمیسیون عمران درباره «طرح اصلاح ماده (۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» ‌در این کمیسیون نیز گفت: بر اساس این قانون بنیاد مسکن مکلف بود تا اجرای برخی از عملیات‌های عمرانی را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بر عهده بگیرد که در اصلاحیه این ماده، این تکلیف قانونی برای شهرهای زیر ۲۵۰ هزار نفر لازم الاجرا می‌شد که اعضای کمیسیون عمران با  کلیات آن مخالفت کردند.  

ایری درباره بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که دیگر دستور جلسه امروز کمیسیون عمران بود، عنوان کرد: این طرح تا ماده ۴ مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. همچنین در نشست امروز،  اعضای هیات‌های تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و کشتیرانی و از همچنین آب و فاضلاب استان خوزستان انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در نشست امروز برخی از اعضا برای عضویت در کمیسیون مشترک طرح توسعه مکان محور و طرح استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای و نیز دو نفر برای عضویت در شورای عالی مسکن انتخاب شدند.