وزیر امور خارجه تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم توافق‌های اخیر بین ایران و سوریه که رییسان جمهوری دو کشور نیز بر آن تاکید داشتند، عملیاتی کنیم.

به گزارش مرورنیوز، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با همتای سوریه ای خود در دمشق اظهار کرد: من امروز در دمشق هستم و طی چند روز آینده همکارم فیصل مقداد به تهران خواهند آمد. این تاییدی است بر اینکه وزارت خارجه دو کشور مصمم هستند اراده و نیت روسای جمهوری دو کشور را عملی کنند.

وزیر امور خارجه افزود: ما به دنبال این هستیم توافقاتی که در هفته‌های اخیر در تماس‌های تلفنی روسای جمهوری دو کشور و در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی گفت و گوهایی داشتیم را بتوانیم عملیاتی کنیم.

وی اظهار داشت: سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند سفیر ما هم به دقت مسائل را در دمشق پیگیری می‌کند و امیدوار هستیم در مرحله جدید حیات سوریه روابط دو کشور در همه زمینه ها از جمله توریسم، گردشگری، تجارت و سرمایه گذاری‌های مشترک در دو کشور توسعه پیدا کند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: دو کشور منابع و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند و ان‌شاءالله مردم ما و مردم سوریه از این توافقات و برنامه‌هایی که مورد اجماع و توافق طرفین است، سود ببرند و منافع دو طرف تامین شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در عین حال امروز ملاقات نسبتاً طولانی با بشار اسد داشتم و در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت و گو کردم.

 ثابت کردیم در روزهای سخت متحدین خود را تنها نمی‌گذاریم

وی با بیان اینکه بشار اسد دیدگاه‌های بسیار بلندی دارد، روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را استراتژیک ارزیابی کرد و گفت: سوریه متحد استراتژیک ایران است ما نشان دادیم و ثابت کردیم که هیچ گاه در روزهای سخت متحدین و دوستان خود را تنها نخواهیم گذاشت و امروز که سوریه از روزهای سخت عبور کرده است در شکوفایی روابط دو کشور هم باید فعالانه عمل کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: نگرانی‌هایی در خصوص موضوعات مختلف در منطقه وجود دارد از جمله در حوزه قفقاز هنوز موضوع حضور تروریسم و صهیونیسم را شاهد هستیم همچنین در افغانستان هنوز دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام شکل نگرفته است.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: مسائل منطقه به هم پیوسته است و همه اینها به رغم اینکه در کدام بخش از منطقه واقع شده به نوعی با هم ارتباط دارد. در خصوص این موضوعات نیز گفت وگو های مفصل و در عین حال مفیدی را با بشار اسد و همکار خوبم فیصل مقداد وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه دیدار داشتیم.

امیرعبداللهیان افزود: امیدوارم دیدارهای سطح بالاتری را بتوانیم بین مقامات دو کشور در زمان مناسب تشکیل بدهیم و مردم ما و سوریه از این رفت و آمدها و توافقات بتوانند در مسیر توسعه همکاری‌ها حداکثر سود و بهره برداری را داشته باشند.