رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر استقلال کشورهای اروپایی به ویژه سوئیس در برابر سیاست های تحریمی آمریکا که لازمه گسترش ارتباطات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است، تأکید و از نقض عهد اروپایی‌ها در قبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از خانه ملت، « وحید جلال زاده » در دیدار با آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس با اشاره به صد سال ارتباطات دوستانه میان ایران و سوئیس گفت: سابقه صد سال مراودات میان دو کشور پشتوانه محکمی برای گسترش مناسبات فی‌مابین است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: مجالس ایران و سوئیس می توانند به تحکیم و تقویت ارتباطات در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک کنند.

وی با تأکید بر عملیاتی شدن توافقات امضا شده میان دو کشور افزود: اجرایی شدن نقشه راه امضا شده میان روسای جمهور ایران و سوئیس در سال های اخیر، می تواند به ارتقا سطح مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین منجر شود.

جلال زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضلات بوجود آمده از سوی قدرت های جهانی تصریح کرد: جهان امروز از استانداردهای دوگانه کشورهای قدرتمند رنج می برد و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان نتیجه این سیاست غیرمنطقی و نادرست است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های مختلف با تأیید فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تأکید داشته ولی قدرت های زورگو با نادیده گرفتن این گزارش ها به حمایت خود از رژیم صهیونیستی که دارای کلاهک های هسته ای است، ادامه می دهند.

وی در ادامه در خصوص تحولات منطقه بویژه پناهجویان افغانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به مدت چهل سال میزبان پناهندگان افغانی است و باید سازمان های بین المللی فعال در این بخش متعهد به کمک های بشردوستانه باشند.

جلال زاده در همین راستا افزود: قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از مرزهای شرقی ایران به اروپا توسط قاچاقچیان هزینه های زیادی به کشورمان وارد کرده است ولی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده اند.

این نماینده مجلس استقلال کشورهای اروپایی به ویژه سوئیس در برابر سیاست های تحریمی آمریکا را لازمه گسترش ارتباطات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان بر تداوم همکاری میان شرکت ها و بخش های خصوصی، گسترش توریسم و توسعه همکاری های کشاورزی میان دو کشور تأکید کرد.

رییس مجلس شورای ملی سوئیس: شرکت‌های سوئیسی علاقمند به سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان ایرانی هستند

آنداراس اییبی رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در ادامه با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را کشوری را مهم و محوری در منطقه خواند و گفت: پارلمان و دولت سوئیس همواره به دنبال توسعه و گسترش مناسبات با ایران هستند و حل مسائل مربوط به توافق برجام می تواند به تسهیل مراودات فیمابین منجر شود.

وی با اشاره به توانمندی های دو کشور در بخش های مختلف اقتصادی افزود: ظرفیت های فراوانی در عرصه های کشاورزی، صنعتی و توریسم در سوئیس و ایران وجود دارد و شرکت های سوئیسی علاقمند به سرمایه گذاری های مشترک با همتایان ایرانی خود هستند.

اییبی با قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان افغانی گفت: برخورد انسانی و فراهم کردن شرایط مناسب زندگی پناهندگان در ایران قابل تقدیر است و کشور سوئیس سعی نموده در بحث کمک های بشردوستانه فعال باشد و بودجه سیاست های حمایتی خود را افزایش دهد.

رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در پایان بر فعال کردن و تسهیل مراودات میان بخش های خصوصی دو کشور تأکید کرد.