رییس‌جمهوری گفت: تقریب مذاهب اسلامی که امام بزرگوار(ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند، حرکتی راهبردی در جهان اسلام است.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سید ابراهیم رییسی ​روز سه شنبه در آیین گشایش سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این نشست، یاد و خاطره آیت‌الله تسخیری که این بنیاد را بنیان نهادند و شهید حاج قاسم سلیمانی که برای ایجاد اتحاد در امت اسلامی اقدامات عملی کرده است را گرامی داشت.

وی گفت: اقدامات عملی حاج قاسم و اقدامات علمی آیت الله تسخیری در کنار هم برای رفع شبهات، انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی بسیار اثربخش بود و حرکت آنان ماندگار و ارزشمند است و به همه تلاش‌ها و کارهای انجام شده در این زمینه ارج می‌نهیم.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: فکر تقریب مذاهب اسلامی را که امام بزرگوار بر آن تاکید داشتند و رهبری هم امروز بر آن تاکید دارند، یک حرکت راهبردی ضروری در جهان اسلام است که بر اساس آن وجود مقدس نبی مکرم محور وحدت است.

وی اضافه کرد: با نگاهی به سیره نبی اکرم و پیشوایان و بزرگان دین در می‌یابیم اهل بیت عصمت و طهارت در جهان اسلام رمز وحدت هستند.  آنچه مسلم است اتحاد امت اسلامی موضوعیت دارد و همه باید با هم متحد باشیم.

رییسی با بیان اینکه زمانی اتحاد در درون حکومت اسلامی است، گفت: در این حالت توصیه می‌شود اختلاف و تفرقه نکنید حرف تفرقه انگیز بر زبان جاری نکنید و مواظب قلم باشید اینها توصیه در درون حکومت اسلامی است تا حرفی خلاف وحدت گفته نشود. اما زمانی اتحاد در نگرش به هدف مشترک امت اسلامی است.

 وی با یادآوری واژه امت اظهار داشت: مجموعه معتقدات و ارزش‌های دینی دارای هدف مشترک هستند. از عناصر مهم امت، پویایی و داشتن هدف مشترک و حرکت است و امت هرگز حق ندارد درجا بزند و دچار ایستایی شود. زندگی او ربانی است.

رییس جمهوری گفت: آنچه از مفهوم امت برداشت می‌کنیم، هم حرکت و پویایی و هم مقصد واحد و مقتدا داشتن است. برای امت اسلامی مقتدا رسول خدا است، نگاه به امت باید این گونه باشد که به مقصد واحد و آزادی از نظام سلطه نگاه کند. امت اسلامی باید بداند نظام سلطه در پی این است که نگذارد امت اسلامی حرکت و پویایی داشته باشد.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم نظام سلطه تنها یک قدرت در مقابل خود می‌دید و آن نظام اسلام بود. نظام سلطه در این زمینه تهدیدهای مختلفی چون تشکیل گروه‌های تکفیری، دادن اسلحه و پول به آنان برای غارت ملت اسلامی، اختلاف انداختن میان امت اسلامی، به کار گماردن دولت‌های سست عنصر و دولتهایی که نه به منافع امت اسلامی بلکه درپی منافع خود هستند را در دستور کار قرار داد.

دکتر رییسی افزود: آنها مقدسات را مورد اهانت قرار دادند، امت اسلامی را از هم جدا کردند و از دانشمندان و امت اسلامی چون استثمار قدیم بهره کشی کردند و فکر و انرژی دولت‌های اسلامی به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی و مساله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین را نادیده گرفتند.

وی تاکید کرد: امروز برای امت اسلامی، فرصت‌ها و ضرورت‌های جدی است، قریب دو میلیارد جمعیت امت اسلامی است و گزایش جوانان ما امروز به دین و معنویت بیش از همیشه است که این فرصت عالی است.

رییس‌جمهوری افزود: دوم وضعیتی است که مغرب زمین دارد. امروز ادعاهای غرب در طول سال‌ها با شکست مواجه شده است.  اگر دیروز جوان آرزو می‌کرد در یک فضای فرهنگی و زندگی غربی قرار گیرد امروز می‌خواهد روی پای خود بایستد امروز در منطقه به برکت خون شهدا،  بیداری جوانان را شاهد هستیم.

رییسی گفت: امت اسلامی امروز بیدار شده است، و این بیداری مساله مهمی است. نقش این نشست با برکت برای ارج نهادن به بیداری مهم است. به این نشست پربرکت پیشنهاد می‌کنم نباید این بیداری نباید به سردی بگراید، ضرورت‌هایی که امروز برای این نشست وجود دارد این است که برای توطئه‌ها فهم وجود داشته باشد.

وی گفت: وقتی داعش شکل گرفت برخی به خوبی داعش را درک نکردند. همان موقع یادم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند جنس کار داعشی‌ها، جنس کار صهیونیست‌ها است این کار یک مسلمان نیست که این گونه خون بریزد و جنایت کند، معلوم شد آنها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند.

رییس‌جمهوری افزود: این توطئه را امروز در لبنان و افغانستان شاهد هستیم و دیروز در عراق و سوریه شاهد بودیم. فهم این توطئه بسیار مهم است و روشنگری علمای اسلامی مصونیت بخش جوانان در امت اسلامی خواهد بود.

رییسی به علما و دانشمندان حاضر در کنفرانس گفت: نقش علما و روشنگری در امت اسلامی و جهان اسلام بسیار اثربخش است که هم انحرافات را رصد کنید و هم به‌موقع هشدار دهید تا امت اسلامی مقابل این توطئه‌ها مصون بماند.  

وی، نکته دوم مورد تاکید را گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: نکته سوم تقویت اندیشه تقریبی به عنوان محوری است که باید مورد توجه همگان باشد. تقویت اتحادیه‌های اسلامی در کشورهای مسلمان بسیار نقش آفرین است. در متن نگهداشتن مساله فلسطین و جلوگیری از به حاشیه کشاندن آن مهم است. رژیم فلسطین همیشه باید در متن باشد و به عنوان مساله اول جهان اسلام بر آن تاکید شود.

رییسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مهد آزادگان جهان آمادگی دارد تا هم جهاد دوستی، همکاری، همیاری و همگرایی را با قوت دنبال کند و هم به عنوان ملجا و پناهی در رفع همه تنازع‌ها و اختلافات و ایجاد صلح، دوستی، رفاه، امنیت، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی جهان اسلامی اقدام کند.  

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند را می‌فشاریم و براین دوستی تاکید داریم و در پی این هستیم در جهان اسلام فقر، فساد، تروریسم، ناامنی و بی ثباتی نداشته باشیم.  

رییسی ادامه داد: درپی ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم در حالیکه دشمن به دنبال ایجاد بی ثباتی است و وحدت را راهبرد امت اسلامی می‌دانیم در حالی که راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است و معتقدیم در جهان اسلام هر کس بداند یا نداند بخواهد یا نخواهد، کلمه‌ای، سخنی و اقدامی در جهت وحدت شکنی کند در مسیر راهبرد دشمن حرکت کرده است و همگان خود را موظف بدانیم وحدت را به عنوان عطیه الهی پاس بداریم و بر اتحاد جهان اسلام تاکید کنیم.

رییسی‌جمهوری اظهار کرد: مقدم همه مهمانان عالیقدر را گرامی می‌داریم امیدوارم این نشست با برکت مرضی رضای خداوند متعال و گره گشای امت اسلامی باشد. از حضور جمع حاضر بسیار مسرور شدن و از فرمایشات و بزرگواران این جمع بسیار استفاده کردم.