رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: به دلیل تغییر ماهیت تهدیدها، نیازمند تغییر راهبرد دفاعی هستیم و امروز دشمنان انقلاب اسلامی و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی، جنگ را به لایه‌های جدیدی تحت عنوان جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی برده‌اند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست کمیته پدافند غیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل با حضور سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور و حمید فتاحی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و جمعی از مدیران و معاونین آنان برگزار شد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنانی در این نشست ضمن تشکر از اهتمام شرکت ارتباطات زیرساخت در توجه به مباحث مربوط به پدافند غیرعامل، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور،  ایجاد هماهنگی، همپایی و هم‌افزایی میان بخش نظامی کشور و بخش غیرنظامی در امر دفاع و تحقق راهبرد دفاع جامع در کشور است که ارتقای تاب‌آوری و پایداری ملی را به ارمغان خواهد آورد.

نیازمند تغییر راهبردهای دفاعی هستیم

جلالی با بیان اینکه به دلیل تغییر ماهیت تهدیدات، امر دفاع چه در بخش نظامی و چه غیرنظامی نیازمند تغییر راهبرد است، خاطرنشان کرد: امروز دشمنان انقلاب اسلامی و در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی ، جنگ را به لایه‌های جدیدی برده‌اند که تحت عنوان جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی شناخته می‌شود که به دلیل ماهیت خود، تنوع تهدیدات را افزایش چشمگیری داده است.

وی، فضای مجازی را با وجود تمام فرصت‌ها و منافع، عاملی برای افزایش تنوع تهدیدات دانست و تصریح کرد: در ترور شهید فخری‌زاده، همین ترکیب فناوری ارتباطاتی و ماهواره‌ای که بر بستر فضای مجازی انجام شد سبب این حادثه شد. در واقع ما شاهد یک ترور فیزیکی در فضای سایبری بودیم.

فضای سایبری تنوع تهدیدات را افزایش داده است

به گفته جلالی با توجه به اینکه هزینه‌های حملات سایبری از ابعاد مختلف، چه اقتصادی و چه سیاسی و اجتماعی برای مهاجم بسیار کمتر است و به نوعی فاعل و مهاجم، مجهول می‌ماند. از همین رو این قابلیت فضای مجازی به عنوان راهبردی برای تهدید و وارد آوردن خسارت به قربانی در دستور کار راهبردهای آفندی در جهان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به ماهیت جنگ ترکیبی، استراتژی دفاع نیز باید یک دفاع جامع و در واقع دفاع غیرنظامی مکمل دفاع نظامی باشد، خاطرنشان کرد: زمانی در بین برخی مسوولان کشور در خصوص جنگ سایبری توافق نبود ولی خوشبختانه امروز در اصل موضوع و واقعیت موجود تردیدی نیست.  

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در حال حاضر شاهد چندین نوع حمله سایبری هستیم، تصریح کرد: نخستین نوع جنگ سایبری در حوزه زیرساختی است که نمونه آن را در حمله استاکس نت شاهد بودیم. جنگ شبکه‌های اجتماعی، جنگ سایبری شهری نیز از جمله سایر انواع جنگ سایبری است. برای نمونه استراتژی‌های آفند و پدافندی در دانشگاه‌های روز نظامی جهان تدریس می‌شود. در مورد جنگ سایبری نیز باید گفت که همزمان با توسعه شهر هوشمند، حمله به پلتفرم شهر هوشمند یعنی حمله به کل شهر.

جنگ سایبری زیرساختی در دستور کار رژیم صهیونیستی

جلالی با بیان اینکه جنگ سایبری زیرساختی در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، تصریح کرد: حوادث سایبری که در بندر شهید رجایی و راه‌آهن شاهد آن بودیم، نمونه‌ای از حمله سایبری به زیرساخت‌ها بود. ویژگی این گونه حملات، کار بسیار پیچیده و فنی و دارای پشتوانه صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مباحث در تهدیدات سایبری زیرساختی، مساله پیامدهای ناشی از این تهدیدات است. بخش زیرساخت از آن رو مورد حملات سایبری قرار می‌گیرد چون ارتباط تنگاتنگی با خدمات‌رسانی به مردم دارد و در نتیجه پیامدهای شدیدتری به دنبال خواهد داشت.

پیشنهاد تشکیل معاونت دفاعی در شرکت ارتباطات زیرساخت

جلالی عنوان کرد: برای دفاع جامع در برابر هر تهدید به ویژه جنگ سایبری زیرساختی باید نخست استراتژی دشمن را بشناسیم. واقعیت این است که دشمن در این جنگ از یک نگاه سیستمی بهره می‌برد و از همین رو یک راهبرد هوشمند تخصصی فنی بر مدل جنگ سایبری زیرساختی حاکم شده است.

وی با تبیین اهمیت کارکردها و ماموریت‌های حیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت، خاطرنشان کرد: تاب‌آوری در زیرساخت‌ها باید متناسب با کارکردهای آنها باشد. با توجه به اهمیت شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد یک بخش یا معاونت دفاعی برای چنین ساختاری ضروری است.

لزوم طرح و اجرای دفاع سایبری در لایه زیرساختی

جلالی با تاکید بر لزوم طرح و اجرای دفاع سایبری در لایه زیرساختی، بر طراحی سناریوهای مخاطرات و تهدیدات و تمرین و مانور برای مشخص شدن نقاط ضعف و اقدام جهت برطرف کردن آن تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: تضمین تداوم کارکرد در شرکت ارتباطات زیرساخت و تاب‌آوری شبکه جزو مهمترین اهداف اقدامات مبتنی بر پدافند غیرعامل است که باید به طور جدی دنبال شود.