وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دوگانه دیپلماسی و میدان، یک بحث انحرافی است، گفت: دیپلماسی فرهنگی و عمومی باید در سیاست خارجی دولتِ مردمی، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه امروز (سه شنبه) در سومین همایش ملی و اولین همایش بین‌المللی حکمرانی متعالی که در محل سالن همایش وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به شعار حجت‌الاسلام رئیسی در تشکیل دولت قوی و مردمی، گفت: یک بخشی از حکمرانی مردمی در سیاست خارجی این است که در پیام‌های ما به عنوان جمهوری اسلامی، دو مخاطب «دولت‌ها» و «مردم‌» در جهان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اوایل انقلاب بعضی افراد می‌گفتند ما رابطه با دولت‌ها را برای چه می‌خواهیم؟ حضرت امام (ره) اشاره‌ای داشتند و این نگاه را تصحیح کردند.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی، بسیار فعال است، اظهار داشت: آن زمان که پشت درب‌های بسته تصمیم گرفته می‌شد، گذشته است. امروز اگر شاکله رهبری آمریکا در دنیا با مشکل مواجه شده علت آن، این است که دو مولفه رهبری را از دست داده است.

متکی در تشریح این دو مولفه‌، تصریح کرد: نخست آنکه آمریکایی‌ها در سازوکارهای پیشین، هر کاری را که می‌خواستند انجام می‌دادند و در مرحله بعد هم می‌توانستند جلوی هر کاری که نمی‌خواستند نیز بگیرند، اما امروز آمریکا در هر دو حوزه دچار مشکل شده است؛ این موضوع برای یک دیپلماتِ حوزه سیاست خارجی باید به عنوان یک «دیتا» مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در جایی در تدوین سیاست خارجی نقش آفرینی می‌کند و در جای دیگر مجری سیاست خارجی است، تاکید کرد: طرح موضوعی مانند دیپلماسی و میدان، یک بحث انحرافی است.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: دیپلماسی فرهنگی و عمومی باید در سیاست خارجی دولتِ مردمی، مورد توجه قرار گیرد و این سیاست خارجی باید مبتنی بر تعامل ضد سلطه باشد تا بتواند پویا و موفق عمل کند.