معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با دفاع از خواسته اش مبنی بر این که آمریکا تضمین بدهد به توافق پایبند خواهد بود، گفت: موضوع یک توافق در میان است، نه یک سیاست. اگر توافق و صلحی میان دو کشور باشد، تاثیر یک معاهده را دارد

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه گاردین، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که برای پاره ای رایزنی ها با همتایانش به اروپا سفر کرده است، در گفت و گو با این روزنامه گفت: ایران تعهدی می خواهد که آمریکا دوباره از توافق هسته ای امضا شده توسط قدرت های جهانی خارج نمی شود.

باقری افزود: در مذاکرات وین میان ایران و دیگر امضا کنندگان طرفین توافق نتوانستند بر سر وسیله ای برای راستی آزمایی این که تحریم های آمریکا لغو شده اند و تاثیری عمل گرایانه روی تجارت با ایران داشته اند، به توافق برسند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: ما به راستی آزمایی احتیاج داریم و این موضوع هنوز حل نشده است. یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده، کافی نیست که فقط در توافق ذکر شود.

او این موضوع را که هیاتی مستقل، مسئول این راستی آزمایی باشد، غیر محتمل ندانست.

ابن دیپلمات ارشد کشورمان با دفاع از خواسته اش مبنی بر این که آمریکا تضمین بدهد به توافق پایبند خواهد بود، بیان کرد: موضوع یک توافق در میان است، نه یک سیاست. اگر توافق و صلحی میان دو کشور باشد، تاثیر یک معاهده را دارد. موضوع قوانین بین المللی است. قرار نیست قوانین داخلی آمریکا بر یک توافق بین المللی غالب شود. چنین چیزی خلاف قوانین بین المللی است.

باقری ادامه داد: او از قدرت های اروپایی می خواهد آن ها هم از طرف خودشان تضمین بدهند، فارغ از این که موضع آمریکا چه باشد، با ایران تجارت خواهند کرد؛ احتمالا از طریق به کارگیری قانونی بازدارنده که تاثیر تحریم های آمریکا روی شرت های اروپایی تجارت کننده با ایران را خنثی کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه این ادعا را که ایران با تلاش در راستای توسعه برنامه هسته ای اش در از سرگیری مذاکرات وین وقت کشی می کرده است، رد کرده و گفت، این برای یک دولت جدید امری عادی بوده است که موضع مذاکراتی خود را آماده کند و با دیگر شرکا مذاکراتی دوجانبه داشته باشد.

این مذاکره کننده ارشد تیم ایران در مذاکرات وین درخواست لغو تحریم های مرتبط با توافق هسته ای را تکرار کرد.

باقری علاوه بر این، هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی و امنیتی ایران و گنجانده شدن آن ها در توافق هسته ای را رد کرد و گفت: برجام[توافق هسته ای] چارچوب شفافی دارد و موضوعات دیگر مرتبط نیستند. ما قصد نداریم درباره توان دفاعی یا امنیتمان مذاکره کنیم.

او افزود: روابط ایران با دیگر کشورها نیاز به مراقب ندارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان این موضوع را که گفته می شود موضع مذاکراتی او آن قدر سرسخت است که رسیدن به توافقی در وین غیرممکن است، رد کرد و توضیح داد:ما فقط می گوییم طبق برجام، تحریم ها باید لغو شوند. ما یک توافق انجام داده بودیم و دیدگاهمان این است که باید اجرایی شود.

او در پاسخ به این که آیا از نظر او لازم است مذاکرات وین  از نقطه ی شروع از سرگرفته شود، گفت: این که از کجا شروع کردیم مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد این است به توافقی برسیم که نتایجی عمل گرایانه برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما رفع تحریم های غیرقانونی است که آن ها با تخطی از قطعنامه های سازمان ملل بر ملت ایران اعمال کردند. هرگونه تحریم مغایر با برجام که در دو.ره ریاست جمهوری اوباما  و ترامپ از سوی آنها اعمال شده بود، باید لغو شود. این توافقی است که برجام را شکل داد.