سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: گروسی مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و دوستان ما در سفارت در وین دارد و به زودی عازم ایران خواهد بود و ما منتظر پاسخ ایشان هستیم.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در ابتدای نشست خبری هفتگی که صبح امروز دوشنبه ٢۴ آبان ماه  با حضور اصحاب رسانه برگزار شد در مورد سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران، گفت: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، امروز در جریان سفر به تهران علاوه بر دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار می‌کند و گفت‌وگوها در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز خواهد بود.در این سفر دو طرف در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

خطیب زاده درباره سفر وزیر خارجه ترکیه و موضوع مدیریت آب اظهار کرد: سفر وزیر خارجه ترکیه در جهت تنظیم روابط است و از قبل پیش بینی شده بود. در این نشست درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک گفت‌وگو می‌شود. سدی که روی رود دجله است و همه کشورهایی که در پایین دست مسیر هستند از هر تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متاثر می‌شوند. در این نشست همکاری مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی و محیط زیستی و حقابه مورد توجه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. اینها تاثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت.

وى دریاره حضور مستشارى ایران در سوریه گفت: این خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشورهای دیگر تازه نیست. روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده ای برخوردار است و در سطوح راهبردی پیگیری می‌شود فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه در پایان ماموریت موفق خود مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و مدالی از وی دریافت کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: همه می‌دانند جایگاه ایران و روابطش با سوریه در چه سطحی است. این‌ها خبرسازی‌هایی است که ارزش پرداختن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گروسی گفت: گروسی مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی و دوستان ما در سفارت در وین دارد. از ایشان دعوت شده و تاریخ برای سفر ایشان پیشنهاد شده است. گروسی به زودی عازم ایران خواهد بود و ما منتظر پاسخ ایشان هستیم. وی علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره فعالیت گروهک‌های تروریستی در خاک عراق و انجام عملیات در خاک ایران گفت: در سطح دیپلماتیک اعتراض جدی ایران به طرف عراقی اعلام شده است.

وى درباره اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: از سیاه چاله کره خاکی شنیدن این جملات مضحک است. این رژیم لکه ننگی برای تمدن بشری است که می‌کشد و ترور انجام می‌دهد و تمام توان خود را گذاشته که توطئه کند، هم در سرزمین اشغالی و هم در دیگر کشورها.

خطیب زاده افزود: صدور قطعنامه اخیر در مجمع عمومی نشان داد که چقدر جهان نسبت به خوی اشغالگری این رژیم توافق دارد و چقدر منزوی است و این‌که چند کشور به این قطعنامه رای مثبت داد، این‌ها پیام دارد.

رفتار بایدن در تهران به شدت رصد می‌شود

خطیب‌زاده مواضع وزارت امور خارجه در مذاکرات وین گفت: تمرکزما در وین بر رفع موثر و یک‌جای تحریم‌ها، همراه با راستی آزمایی و تضمین است.نیت آمریکا و خواست آمریکا برای بازگشت به برجام برای ایران مهم است. آمریکا باید نشان دهد.

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر بایدن هم اظهار کرد: در روابط بین‌الملل و گف‌وگوهایمان در موضوعات مختلف، هیچ وقت گفت‌وگوها را براساس خوش بینی و بدبینی نچیدیم. برای ما مهم واقعیت‌های روی زمین است. آن‌چه بایدن می‌گوید نشان می‌دهد چقدر دنیا متصل به هم است و هیچ کشوری قابل جدا شدن از بازار نیست.

وی افرود: سال‌ها آمریکا تلاش کرده ملت ایران را از بازارهای جهانی خارج کند ولی هر روز کمتر نتیجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جوانانی است که خلاق کار می‌ کنند و هر چه تلاش کنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. به شدت رفتار بایدن در تهران رصد می‌شود و براساس همین رفتارها گف‌وگوها را در وین جلو می‌بریم.

خطیب‌زاده درباره منطقه قره سو و واگذاری این منطقه به ترکیه گفت: مرزهای ایران و ترکیه در این منطقه بیش از ۴۰۰ سال است که مرزهای ثبات و امنیت بوده و مثالی بوده که دو کشور چگونه می‌ توانند در کنار هم با ثبات و امنیت باشند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آزاد‌ شدن ٣٥٠٠ میلیارد منابع بلوکه شده ایران در کشورها ، گفت: منابع متعددى در خارج از کشور داریم و ما به طور تدریجی در حال آزاد کردن این منابع هستیم و تنها از یک منبع نبوده است.