وزیر خارجه کشورمان گفت: روابط دو کشور ایران و ترکیه، روابطی تاریخی و صمیمانه است و در مسیر توسعه همکاری‌ها به روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

به گزارش مرور نیوز، نشست خبری مشترک حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ظهر امروز (دوشنبه) در محل وزارت امور خارجه کشورمان آغاز شد.

امیرعبداللهیان گفت: امیدوار هستیم در سفری که در آینده اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران خواهند داشت بتوانیم نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

وی ادامه داد: توافق کردیم که برسر مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور گفتگوهای دیپلماتیک خود را شروع کنیم و امیدوار هستیم در جریان سفر آینده و پیشروی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تهران، این سند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

امیرعبداللهیان گفت: گفتگوهای مفیدی در خصوص مسائل متنوع منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر داشتیم. تمرکز بر تحولات در افغانستان، ضرورت توسعه، ثبات، امنیت و آرامش در حوزه غرب آسیا و توجه به سیاست همسایگی دو کشور انجام شد و تأکید ما بر این بود که هر دو دولت مستقر در تهران و آنکارا، دولت‌های عمل گرایی هستیم و باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: همچنین در این جلسه به مکانیزم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دو جانبه رسیدیم. در حوزه سرمایه گذاری‌های متقابل و فعالیت بخش خصوصی، ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور وجود دارد. در عین حال موانع و مشکلات محدودی هم در مسیر تجار دو کشور مورد شناسایی قرار گرفت که نسبت به رفع آن توافق کردیم تا در اسرع وقت اقدام لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: مایل هستم، تأکید کنم روابط دو کشور، روابطی تاریخی، دوستانه و صمیمانه است و در مسیر توسعه همکاری‌ها به روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در مذاکرات امروز، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی، تسهیل تردد ترانزیتی، تقویت تجارت‌های مرزی و موضوعات کنسولی مورد توجه ویژه قرار گرفت و موانع جدی در مسیر شتاب بخشیدن به این همکاری‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: آنچه در دو سال گذشته بر بخشی از روابط دو جانبه ما سایه افکنده است، متأثر از شرایط کرونایی حاکم بر جهان است که مایلم با کمال خرسندی اعلام کنم که حتی در این شرایط ما توانستیم سطح تبادل تجاری خودمان را حفظ و بلکه در حوزه‌هایی افزایش دهیم.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: موضوع صیانت از محیط زیست و مقابله با تهدیدات زیست محیطی یکی از نگرانی‌های امروز جهانی است که مورد توجه تهران و آنکارا است.