وزیر امور خارجه ایران گفت: رفع تحریم‌ها علاوه بر آثار مثبت اقتصادی و انسانی، به حضور قوی‌تر و موثرتر جمهوری اسلامی در ترتیبات منطقه‌ای منجر خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا) به صورت مجازی شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست و قدردانی از دولت بنگلادش برای ریاست دوره‌ای آیورا اظهار داشت: در بیش از دو دهه فعالیت و همکاری در قالب آیورا، به طور روزافزونی ظرفیت‌های بالقوه این اتحادیه در همکاری‌های اقتصادی نمایان شده است. به همان اندازه که اقیانوس هند سرشار از نعمت و موهبت برای کشور‌های ساحلی است، به همان اندازه چشم انداز همکاری‌ها در آیورا روشن و گسترده است.

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیم همکاری منطقه‌ای واقف است و مصمم هستیم روابط خود با این اتحادیه را گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که اخیرا سازوکار هماهنگی ملی آیورا را فعال‌تر کرده‌ایم و دستگاه‌های مختلف ایرانی، مرحله جدیدی از مشارکت موثر در ترتیبات همکاری هشتگانه آیورا را در دستورکار دارند، خاطرنشان کرد: جدیدترین تحول، داوطلبی مرکز زنان جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش به عنوان هماهنگ کننده «برنامه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا» است. همچنین «مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری آیورا» مستقر در تهران نیز از حمایت قوی دولت جمهوری اسلامی ایران کماکان برخوردار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه با ذکر این نکته که جهان با چالش کووید-۱۹ و پیامد‌های مخرب آن روبرو است، اظهار داشت: مردمان شریف منطقه آیورا نیز از این بلیه در امان نبوده‌اند. مردم شریف ایران در شرایطی با کرونا و آثار آن دست و پنجه نرم کرده‌اند که توان عظیم اقتصادی و مالی کشور با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های نامشروع و ناجوانمردانه آمریکا مواجه بوده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: رفع تحریم‌ها و استیفای حقوق ایران علاوه بر آثار مثبت اقتصادی و انسانی، بی تردید به حضور قوی‌تر و موثرتر جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات همکاری منطقه‌ای از جمله آیورا نیز منجر خواهد شد.

وی در پایان انتخاب دبیرکل جدید آیورا را به وی تبریک گفت و از تلاش‌های کفیل دبیرکل در یک سال گذشته قدردانی کرد.