رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: در جمهوری اسلامی نیرو‌های مسلح با اتکا به نیروی بومی از قدرت و اقتدار بسیار بالایی برخوردار هستند

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا صبح امروز (یکشنبه) به مناسبت هفته بسیج در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران تحولات و حوادثی اتفاق افتاد که هر یک در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و در هر موردی توجه سیاست‌مداران را به خود جلب می‌کرد.

وی ادامه داد: یکی از ایده‌هایی که فصل جدید تحول‌آفرینی در نظام اسلامی را به‌وجود آورد، ایده‌ای بود که در ذهن حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و در ۵ آذر ۱۳۵۸ با فرمان تشکیل بسیج مستضعفین عملی شد؛ امروز که بیش از ۴۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد، بخشی از آن مسایل پدیدار شده که بسیج فراتر از مرز‌ها، نژاد‌ها و قوم‌ها بوده و می‌تواند همه آزادی‌خواهان را گرد هم بیاورد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه ما آثار این ایده مقدس را در منطقه می‌بینیم، گفت: معمولاً سه روش برای پایداری نظام‌ها مطرح می‌شود؛ یکی از این روش‌ها استفاده از نیرو‌های مسلح، دوم پیوستن به پیمان‌های نظامی و سوم تحت حمایت یک کشور دیگر بودن است؛ روشی که در برخی کشور‌های غرب آسیا قایل مشاهده است.

حجت‌الاسلام سعیدی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی نیرو‌های مسلح با اتکا به نیروی بومی از قدرت و اقتدار بسیار بالایی برخوردار هستند؛ اما طیف‌بندی دشمنان نیاز به یک زیرساخت دارد تا نیرو‌های مسلح ما را تغذیه کند؛ لذا بسیج پدیده‌ای بود که می‌توان از آن به عنوان امنیت غیرعامل یاد کرد؛ زیرا نفس وجود بسیج بازدارنده است و موجب می‌شود دشمن به مرحله عملی کردن تهدیدات، وارد نشود.

وی با بیان اینکه بسیج به‌عنوان مهم‌ترین عامل صیانت از نظام اسلامی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته است، گفت: بسیج در طول دوران حضورش در عرصه‌های مختلف کارکرد‌های متفاوتی داشته است؛ به‌عنوان مثال در عرصه وحدت ملی به‌عنوان عامل انسجام ملی نقش بسیار مهمی ایفا کرده است؛ همچنین در طول این ۴۲ سال یکی از مهم‌ترین تأثیرات آن در دفاع مقدس بود که در طول این دوران، هم متولد شد و هم به ثمر نشست و توانست با کمک ارتش و سپاه، مهم‌ترین خطر را از انقلاب را دفع کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به اینکه بسیج در عرصه‌های بهداشت و درمان نیز نقش بسیاری مهمی را ایفا کرده است، افزود: بسیج همچنین در عرصه مقابله با فتنه‌ها مانند ۱۸ تیر ۷۸ و فتنه ۸۸ نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و توانست این دو غائله را پایان دهد؛ در عرصه خدمت‌رسانی هم بسیج در سال‌های اخیر نقش بسیار فعالی داشته به نحوی که در هر امری وارد شده به نحو احسن تکلیف خود را انجام داده است.

حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه عنوان کرد: از یک سو نظام در حال بالندگی و پیشرفت است و از سوی دیگر، ما با تهدید‌ات متنوعی روبه‌رو هستیم. امروز هم بیش از هر چیز با «جنگ شناختی» مواجهیم؛ لذا بسیج به‌عنوان یک نهاد انعطاف‌پذیر در این جنگ شناختی می‌بایست متناسب با نوع تهدید آماده شود؛ البته جنگ شناختی آموزش و ساز و برگ خودش را طلب می‌کند که قطعاً دست‌اندرکاران بسیج به این موضوع توجه دارند.

وی تأکید کرد: بسیج باید متناسب با تهدیدات اقدام و برنامه‌های خود را بر اساس تهدیدات، هماهنگ کند؛ به‌عنوان مثال مقابله با اغتشاشاتی که دشمن در داخل طراحی می‌کند، آموزش و ابزار خاص خود را می‌طلبد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: به عبارت دیگر، بسیج باید متناسب با تهدیدات، تغییر جهت دهد که در این رابطه می‌توان به جنگ سایبری اشاره کرد؛ زیرا این موضوعی است که هر روز با آن مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام سعیدی اظهار کرد: بسط و گسترش تفکر بسیجی موضوع بسیار مهمی است که اجرای این مهم به پیش‌نیاز‌هایی احتیاج دارد؛ بدین ترتیب اگر دولت و حاکمان دارای تفکر بسیجی بودند، زمینه تحقق این اندیشه بیش از پیش فراهم خواهد شد؛ البته وقتی رئیس جمهوری در کنار مردم زیر چادر می‌نشیند، یکی از نماد‌های تفکر بسیجی در بین مسئولین است.

وی با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی باید در سیستم کشور مشاهده شود، عنوان کرد: فرهنگ بسیجی یعنی یک فرد بدون اعتنا به امتیازات مادّی و معنوی، فعالیت خود را انجام دهد و از سوی دیگر، جایگاه و لباس نیز نباید در رفتار انسان برای ترویج فرهنگ بسیجی تأثیر بگذارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه باید شاخصه‌ها و مؤلفه‌های بسیج به جامعه شناسانده شود، گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی توانست فرهنگ بسیجی را به خارج از مرز‌ها انتقال دهد.

حجت‌الاسلام سعیدی ادامه داد: اگر مقاومت در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین، بومی‌سازی و موجب پایداری و مقاومت مردم این کشور‌ها شده است، یکی از دلایل آن وجود حاج قاسم سلیمانی بود؛ به عبارت دیگر، آن کسی که سوریه را از سقوط قطعی نجات داد و شکل‌گیری نیرو‌های مردمی در این کشور را موجب شد، حاج قاسم سلیمانی بود.

وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از عواملی که باعث بازگشت دشمنان مردم سوریه به مذاکره با دولت این کشور شده، جاری شدن فرهنگ بسیجی در سوریه است و این همان مؤلفه‌ای است که در لبنان، فلسطین و عراق هم وجود دارد؛ البته انتقال فرهنگ بسیجی حتی به خارج از منطقه نیز گسترش یافته است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا افزود: یکی از محصولات انقلاب نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در غرب آسیا بوده است. بسیج هم مثل بقیه پدیده‌ها ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شود؛ لذا باید آسیب‌شناسی هم در بسیج صورت گیرد.

حجت‌الاسلام سعیدی در پایان با بیان اینکه ملاک بسیج در موضع‌گیری‌ها باید سلوک رهبر انقلاب اسلامی باشد، گفت: بسیجیان، چون جزو خواص جامعه محسوب می‌شوند، باید رفتار خلاف عرف و مصلحت انجام ندهند، در وضعیت ظاهری خود خیلی از نکات را رعایت کنند و به عرفان‌های کاذب گرایش پیدا نکنند؛ زیرا دشمنان از این طریق سعی دارند که جامعه را به انحراف بکشانند.