اعتماد ملی یکی از احزاب اصلاح طلب فعال در جمهوری اسلامی که توسط مهدی کروبی در سال 84 تشکیل شد، امروز ناهمگونی های در این حزب و خبرهایی مبنی بر استعفای دبیر کل و قائم مقام آن به گوش می رسد که حکایت از اعتماد بی ملت یا ملت بی اعتماد به این حزب دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، سال 84 بود که مهدی کروبی بعد از شکست در انتخابات و کناره گیری او از دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز، حزبی به نام اعتماد ملی را تأسیس کرد.

رسول منتجب‌ نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، مسعود سلطانی ‌فر  وزیر ورزش و جوانان، الیاس حضرتی و احمد مازنی نماینده های مردم تهران در مجلس دهم،  محمدجواد حق‌شناس، جواد اطاعت، رحمت‌‌اله بیگدلی، سید ابراهیم امینی، نصرت الله تاجیک و محمدصادق جوادی ‌حصار از اعضای سرشناس این حزب هستند.

احزاب، هفته کاری خود را با شنیدن خبری مبنی بر استعفای رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی که در رسانه ها انتشار یافته بود، آغاز کردند.

منتجب نیا معتقد است نقش احزاب در انتخابات مجلس دهم کم‌ رنگ شده و ظاهرا در اعتماد ملی دو ‌دستگی روی داده است؛ تداوم اختلافات، موجب شد منتجب نیا نامه‌ ای مبنی بر استعفا ارائه دهد؛ در حالی که کروبی در نامه استعفای خود بجای استعفا بر کلمه انصراف تاکید دارد و حتی از منتجب نیا خواسته موضوع استعفای دبیر کل(کروبی) را بررسی کند.

محمد صادق جوادی ‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره استعفای منتجب نیا گفت: استعفای قائم مقام حزب اعتماد ملی به نظر ما مقبول نیست چون اختلاف نظر در همه مجموعه ها به وجود می آید، این اختلاف نظر در حزب اعتماد ملی نیز بوجود آمده است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم آقای منتجب نیا همچنان به عنوان قائم مقام حزب اعتماد ملی باقی بماند ولی اگر خواهش ما به نتیجه نرسد چاره ای نداریم در شورای مرکزی برابر قوانین حزبی و نظر اکثریت شورا برای شیوه اداره حزب تصمیم بگیریم.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دلیل استعفای رسول منتجب نیا را دارای دو جنبه کارکردی و ذهنیتی عنوان کرد و گفت: در بخشی از نامه استعفای او به موضوعی اشاره شده که آن موضوع به نظر من با واقعیت منطبق نیست، در نامه بیان شده است گروهی در حزب شکل گرفته و می خواهند از دبیرکل، قائم مقام و منشور حزب عبور و حزب را از ماهیت خود دور و آن را به حیات خلوت برخی احزاب دیگر تبدیل کنند که این واقعیت ندارد.

جوادی حصار افزود: منتجب نیا معتقد بود در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جایی برای احزاب دیده نشده و اگر ما بخواهیم در آن مجموعه قرار بگیریم، شان و جایگاه حزب رعایت نخواهد شد و دستاوردی نخواهد داشت و باید تاوان تصمیم دیگران را بدهیم.

اما هنوز استعفای قائم مقام حزب اعتماد ملی بررسی نشده بود که خبر از استعفای دبیرکل این حزب به گوش رسید.

دبیرکل حزب اعتماد ملی استعفا داد و به شورای مرکزی این حزب اصلاح‌ طلب توصیه کرد تا با تعامل و گفت ‌و گو به وحدت برسند.

مهدی کروبی در نامه استعفای خود گفته است: «از دوستان تقاضا می‌‌کنم بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌خاطر مصالح مهمتر حزب، این درخواست (استعفا) را قبول و تصویب کنند و با مدیریت جناب آقای منتجب‌نیا قائم‌مقام محترم، دبیرکل جدید را انتخاب کنند».

کروبی در این نامه که  دوشنبه گذشته و در پی بروز برخی اختلافات در این حزب در روزهای اخیر انتشار یافت، خطاب به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نوشته است: «... بدون ورود ماهوی به موارد اختلافی، از تمامی دوستان مصرانه می ‌خواهم از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد به شدت اجتناب کنید. یقین دارم که با تحمل، گفت‌و‌گو و سعه صدر می‌توانید به تفاهم برسید.»

وی همچنین با درخواست استعفا از دبیرکلی حزب افزود: « ...اینجانب درخواست استعفا از دبیرکلی حزب را دارم و از دوستان تقاضا می‌‌ کنم بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌ خاطر مصالح مهمتر حزب، این درخواست را قبول و تصویب کنند و با مدیریت جناب آقای منتجب‌ نیا قائم ‌مقام محترم، دبیرکل جدید را انتخاب کنند».

دبیر کل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: حزب اعتماد ملی به عنوان یک «حزب اصلاح‌ طلب ضمن حفظ استقلال حزبی‌اش لازم است با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح ‌طلب تعامل و همکاری داشته باشد چرا که از پیروزی‌ها و شکست‌ها باید درس گرفت».

وی همچنین گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را به «پرهیز از خودمحوری و برتری جویی نسبت به دیگران توصیه کرد».

این نامه پس از آن انتشار یافت که منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی دو روز پیش در پی بروز برخی اختلافات در شورای مرکزی این حزب، استعفای خود را به دبیرکل آن تسلیم کرده و منتظر تعیین تکلیف خود بود.

کروبی در نامه خود به موضوع استعفای منتجب‌ نیا هم اشاره داشت؛ اما به جای کلمه استعفا از عنوان انصراف استفاده کرد و درعین حال یادآور شد اعضای شورای مرکزی تحت مدیریت منتجب‌ نیا استعفای او را بررسی کنند.

به نظر می رسد دلایل کروبی برای استعفا همان مواضعی است که منتجب ‌نیا، قائم‌ مقام حزب برای استعفا اتخاذ کرده بوده، مواضعی که در نامه ‌ای به کروبی ارائه شد اما به دلیل محرمانه بودن نامه اعضای حزب از بیان جزییات خودداری کردند.

به هر حال، قرار است در روز جمعه دهم دی ‌ماه با حضور اعضای شورای مرکزی، بحث استعفای دبیرکل و تصمیم‌ گیری درباره دبیرکل جدید صورت بگیرد.

هر چند منتجب نیا گفته است هیچ یک از اعضا با استعفای دبیر کل موافق نیست اما به هر حال این استعفایی است که باید پذیرفته شود وبا توجه به ایجاد شق و اختلاف نظر در حزب اعتماد ملی باید دید آیا می تواند روی پای خود بایستد یا نه.