نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تاکید کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ پارامترهای زیادی دارد.

به گزارش مرور نیوز، مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با مثبت ارزیابی کردن عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، افزود: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، می توان عملکرد کلی در حوزه اقتصاد را مثبت تلقی کرد چراکه دولت از ابتدای فعالیت خود، میراث دار دولت قبلی به ویژه در حوزه اقتصادی بوده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، مهمترین اقدام اقتصادی دولت را در بودجه سال ۱۴۰۱ دانست و بیان داشت: بودجه کشور را باید به دو صورت مورد توجه قرار داد، گاهی بودجه به صورت مطلق مورد بررسی قرار می گیرد اما گاهی با بودجه سال قبل مقایسه می شود.

در بودجه سال آینده هزینه های دولت پایین آمده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ پارامترهای زیادی دارد، تصریح کرد: به عنوان مثال در بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه به عنوان خط قرمز در نظر گرفته شده و تاجایی که پتانسل کشور اجازه می دهد این کسری بودجه کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده، تراز عملیاتی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین علاوه بر پایین آمدن فروش اوراق، هزینه های دولت نیز به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

طاهری با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی را به میزان ۴۶ درصد رشد داده است، گفت: در همین راستا، دولت تلاش کرد تا درآمدهای واقعی را بالا برده و هزینه های مربوط به خود را کاهش دهد، درواقع دولت به نوعی به خود سخت گرفت تا کسری بودجه را تا حد زیادی جبران کند.

رویکرد مثبت دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: بدون شک در بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه به صفر نرسیده است اما رشد و شیب آن، متوقف و منفی شده است که نشان دهنده رویکرد مثبت دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد است.

وی با بیان اینکه با بودجه ۱۴۰۱ می توان به کاهش تورم در سال های آینده امیدوار بود، تصریح کرد: اگر این سیاست تا ۴ سال آینده دنبال شود به نقطه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد تلاش زیادی برای نجات بورس از این شرایط انجام داده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اقدام دیگر دولت در حوزه اقتصاد به ویژه بورس ، به عملکرد مثبت خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی اشاره کرد و گفت: وزیر اقتصاد تلاش زیادی برای نجات بورس از این شرایط انجام داده است و نباید آن را نادیده گرفت تاجایی که هم داخل و هم خارج از بودجه ۱۴۰۱ این تلاش ها مشهود است.

نماینده مردم زنجان و طارم تاکید کرد: نباید از این نکته غافل شد که مشکل ما در بورس فراتر از اقدامات انجام شده است؛ موضوع بورس تنها منوط به مباحث اقتصادی نیست بلکه بخشی از آن به حوزه اجتماعی نیز مرتبط بوده چراکه بی اعتمادی مردم را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در سال های ۹۷ و ۹۸ حباب بورس شکل گرفت و به همین علت مردم خواسته یا ناخواسته به سمت بورس هجوم آوردند، حتی افرادی که دانشی در این زمینه نداشتند برای کسب درآمد بیشتر وارد بورس شدند که این اقدام تاحدی اشتباه بود زیرا با ترکیدن حباب و واقعی شدن بورس، مردم دچار ضرر و زیان های زیادی شدند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: متاسفانه مردم دارایی های زیادی را در بورس از دست دادند دارایی که عمدتا مازاد نبود، لذا بی اعتمادی عمیقی در مردم حاکم شد که به نظر می رسد در کنار همه اقداماتی که در حوزه بهبود وضعیت بورس صورت می گیرد لازم است تا اعتماد مردم نیز به دست آید.