سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: به مذاکرات نه خوش‌بینیم نه بدبین؛ بر اساس واقعیات مذاکره می‌کنیم. در واقع به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و نه توافق موقت.

به گزارش مرور نیوز، سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم.  به مذاکرات نه خوش‌بینیم نه بدبین؛ بر اساس واقعیات مذاکره می‌کنیم. در واقع به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و نه توافق موقت.»

سخنگوی وزارت خارجه این سخنان را در نشست خبری خود با اصحاب رسانه مطرح کرد.

دور هشتم مذاکرات وین از ۶ دی آغاز شده و پس از وقفه سه روز ادامه پیداکرد. گفت‌وگو‌ها طی روزهای گذشته با برگزاری دیدار‌های دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه دارد. علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران در وین اخیرا گفته بود که موضوعات اختلافی موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است. 

هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و ایالات متحده از طریق متن‌های مکتوب غیر رسمی نظرات خود را با یکدیگر بیان کردند. این بخش دیگری از سخنان سخنگوی وزارت خارجه بود.

به گفته خطیب‌زاده، «با واقع نگری درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها به مردم گزارش می‌دهیم و آنچه می‌گوییم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال مذاکره است.در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی همراه با پیشرفت بوده است. سرعت گفت‌وگوها برای دو طرف مهم است، امکان ندارد که ما مانند سرعت نور باشیم و طرف مقابل همچون لاک‌پشت.»

او گفت: ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی ما اعمال شود همخوان نیست.

گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. این جمله را سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت و ادامه داد ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را بیان کردند در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها و راستی‌آزمایی بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه به عمان گفت: امیرعبداللهیان دیدار یک روزه‌ای را خواهد داشت و احتمال دارد این سفر به یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس ادامه یابد و سفر‌های دیگری در روز‌های آتی در دستورکار است.