وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرش به عمان و قطر را در راستای تقویت و تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم خواند و گفت: عمان به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای کمک به میز مذاکرات در وین و دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقصد دوم سفرش به منطقه بعد از مسقط بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد دوحه پایتخت قطر شد.

وی در سفری که به مسقط داشت با معاون سلطان عمان و همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است در دوحه نیز ضمن دیدار با امیر قطر با وزیر خارجه این کشور نیز ملاقات کند.

* از سرگیری حرکت لنج‌های ایران و عمان

امیرعبداللهیان در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره رایزنی‌هایش با مقامات عمانی اظهار داشت: در برخی موضوعات دوجانبه هم با نخست وزیر و هم همتای عمانی گفت‌وگو داشتم. همکاری‌های سیاسی دوجانبه و رایزنی در خصوص برخی از موضوعات مشترک از جمله مسائل مورد گفت‌وگو بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در حوزه اقتصادی بحث از سرگیری حرکت لنج‌های دو کشور (ایران و عمان) با توجه به مهار کرونا مورد توجه جدی ما بود و طرف عمانی قول داد که این موضوع را پیگیری کند و بتوانیم در آینده نزدیک شاهد از سرگیری حرکت لنج‌های دو کشور برای تبادل کالا و اقلام بین دو کشور باشیم.

وزیر خارجه همچنین گفت: در خصوص سرمایه گذاری مشترک در برخی پروژه‌ها در داخل ایران در حوزه‌های مختلف از جمله بحث سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ایران با هم گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان یکی از مشکلات موجود بر سر راه اتباع دو کشور به منظور انجام امور تجاری و فعالیت‌های مردمی را بحث از سرگیری پروازهای ایران ایر و عمان ایر خواند و افزود: این موضوع در دیدار با نخست‌وزیر مطرح و توافق شد اقدامات لازم برای این قضیه صورت بگیرد.

* تلاش‌های دیپلماتیک عمان برای کمک به میز مذاکرات در وین برای حصول توافق خوب

وی با بیان این‌که در حوزه مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات در یمن، افغانستان و فلسطین با مقامات عمانی گفت‌وگو کردم، اظهار داشت: در سطح بین‌المللی نیز با توجه به مذاکرات جاری در وین برای لغو تحریم‌ها گفت‌وگوی مفصلی را با نخست وزیر و همتای عمانی داشتم.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که در گذشته عمانی‌ها برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات در قالب برجام هم در سطح چندجانبه و هم در ارتباط با برخی از طرف‌های غربی ایفای نقش می‌کردند، خاطرنشان کرد: عمانی‌ها همچنان برای این‌که این مذاکرات به نتیجه خوب و پایداری برسد از نیات صادقانه‌ای برخوردارند و تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای کمک به میز مذاکرات در دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهند.

* رایزنی‌های امروز در دوحه

امیرعبداللهیان همچنین درباره دیدارهایش با مقامات قطری نیز گفت: در دوحه با امیر قطر و سپس همتای خود گفت‌وگو خواهم داشت و به طور طبیعی برخی از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر مورد توجه ماست. ولی در مجموع سفر به عمان و قطر در راستای تقویت و تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم شکل می‌گیرد.

وی یادآور شد: فرصت‌هایی در قطر وجود دارد از جمله بازی‌های جام جهانی که گفت‌وگوهایی در گذشته انجام شده و ما در خصوص این‌که در این زمینه از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و امکانات جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند برای کمک به قطر استفاده کند گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه گفت که در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه تجاری در کنار سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز با مقامات قطری گفت‌وگو خواهیم کرد.