معاون اول رئیس جمهور اصلاحیه مصوبه مربوط به تعیین تکلیف حریم راه‌های روستایی را ابلاغ کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اصلاحیه مصوبه مربوط به تعیین تکلیف حریم راه‌های روستایی را ابلاغ کرد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۰، با هدف جلوگیری از تضییع حقوق کشاورزان و صیانت از اراضی کشاورزی، با اصلاح مصوبه مربوط به تعیین تکلیف حریم راه‌های روستایی موافقت کرد.

به موجب اصلاح مصوبه فوق، حریم کلیه راه‌های روستایی (راه‌های فرعی درجه ۳) عبارت است از اراضی بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله (۱۲/۵) متر از محور راه در هر طرف، به قسمی که مجموع عرض بدنه راه و حریم طرفین آن (۲۵) متر شود.

در مواردی که راه روستایی (راه فرعی درجه ۳) اجباراً از داخل روستا عبور نماید، وفق طرح هادی روستایی مصوب، حریم آن عبارت است از اراضی واقع بین حد نهایی بدنه راه تا فاصله (۵/۷) متر از محور راه در هر طرف، به قسمی که مجموع عرض بدنه راه و حریم طرفین آن (۱۵) متر شود.

همچنین با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی صیانت از اراضی کشاورزی بوده و نیز نقش سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل امکان عبور راه‌های روستایی از مناطق حفاظت شده، وزارتخانه‌های مذکور به ترکیب نمایندگان کمیسیون مندرج در این مصوبه که به منظور تعیین و افزایش درجه حریم راه‌های روستایی تشکیل شده، اضافه می‌شوند.

کشاورزی در حریم راه‌های روستایی در صورتی که به تشخیص وزارتخانه‌های راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و جهاد کشاورزی بر جسم راه آسیب نزند، با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است.