رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید بیمه زنان سرپرست خانوار در بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان،گفت: موضوع زنان و خانواده تأثیر مستقیمی بر پویایی و پیشرفت کشور دارد و توجه به خانواده از اولویت‌های اصلی کشور است.

وی متذکر شد: ما جلسه‌ای با مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی داشتیم که ایشان فرمودند ۲۰ سال است در موضوع آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم و در این زمینه کوتاهی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز نزدیک به ۵ میلیون زن سرپرست خانوار داریم که ۵۲ درصد آنها فاقد بیمه و مستمری هستند. ۳۸ درصد آنها جزو سه دهک پایین جامعه هستند و ۱۹ درصد از آنان هم تحت هیچ پوشش حمایتی نیستند.

قالیباف ادامه داد: در شرایط سخت اقتصادی فعلی که زن و مرد با هم کار می‌کنند تا مشکلات اقتصادی مرتفع شود، چگونه زنان سرپرست خانوار می‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه، وظیفه هماهنگی و تدوین شاخص‌ها در این زمینه بر عهده معاونت زنان ریاست جمهوری است و باید آنها سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی و غیردولتی را با یکدیگر هماهنگ کنند تا شاهد کارهای تکراری در حوزه زنان از سوی این نهادها نباشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کشور گفت: آسیب‌های اجتماعی بر عهده وزارت کشور است و تمشیت این حوزه به خصوص در مورد زنان سرپرست خانوار با شورای اجتماعی به ریاست وزیر کشور است اما متأسفانه هنوز آثاری از آن مشاهده نشده است. البته مجلس شورای اسلامی در حوزه اعتبارات و اصلاح قوانین همراهی‌های لازم را انجام می‌دهد.

قالیباف با اشاره به اینکه بیمه زنان سرپرست خانوار جزو موضوعاتی است که به آن بی توجهی شده است، گفت: باید بیمه زنان سرپرست خانوار در بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در تبصره ۱۶ بودجه امسال رقم قابل توجهی برای این موضوع اختصاص یافت و مطابق با آن باید ۵۰ درصد از این مبالغ به زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گرفت که انتظار است در باقی مانده سال اجرای این قانون مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است لایحه‌ای را درباره توانمندی زنان به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد که هنوز ارائه نشده است و ما انتظار داریم دولت این کار را انجام دهد.