رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین مجموعه قوا هماهنگی و همدلی وجود دارد و مردم باید اثرات این هم‌افزایی را در زندگی خود مشاهده کنند.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه، ۹ بهمن ماه) در دیدار با اعضای ستاد مرکزی دهه فجر، گفت: اگر گذشته را تصور کنیم، این انقلاب دینی و مردمی زمانی شکل گرفت که دنیا بدون هیچ استثنایی کاملا بین دو قطب شوروی سابق و آمریکا تقسیم شده بود و هیچ اتفاق سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی در دنیا شکل نمی‌گرفت، مگر اینکه به یکی از دو ابرقدرت وقت تکیه کرده باشد. امام خمینی (ره) عظمت و قدرت دین و مردم را در آن مقطع از زمان نشان داد که مصداق عدم تبدیل و تحویل سنت‌های الهی بود و اینجا نشان داد که سنت های الهی همیشه پابرجا، جاری و ساری هستند.

وی با بیان اینکه این انقلاب با تکیه بر ایمان به سنت‌های الهی و مردم پیروز شد و برای تداوم آن نیز مردم اساس کار هستند، تصریح کرد: امام (ره) به راه خود ایمان داشت و هیچ زمانی یک لحظه عقب‌نشینی نکرد، ایشان همواره برای مردم اهمیت قائل می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایطی طی ۴۳ سال شاهد عظمت ایران و بقای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم که هر کدام از توطئه‌هایی که برای انقلاب رخ داد و هر روزه انجام می‌شود و همه دشمنان تلاش می‌کنند کفایت می‌کرد تا یک کشور و حکومت را ساقط کند. این نشان دهنده عظمت مردم، اسلام، دین و رهبری داهیانه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

دشمنان ما دین را هدف قرار داده‌اند

قالیباف با تأکید بر اینکه دشمنان ما دین را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد: برای انقلابی بودن، حزب‌اللهی بودن، خدمتگزار مردم بودن و خدمت به مردم و به معنای واقعی سرباز ولایت بودن باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به نمایش بگذاریم و این مهمترین وظیفه انقلابی و دینی ما محسوب می‌شود و اگر این شعار را بدهیم و به آن عمل نکنیم، آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

وی بیان کرد: این موضوع بسیار مهم است که بین مجموعه قوا هماهنگی و همدلی وجود دارد، اما همیشه تأکید دارم این هماهنگی لازم است اما کافی نیست. زمانی هماهنگی‌ها موثر می‌شود که منجر به هم‌افزایی شود و مردم به عنوان تنها ذینفعان این هم‌افزایی باید در زندگی خود اثرات آن را مشاهده کنند. باید به قدری به‌ روز حرکت کنیم که جوان دهه هشتادی که از آغاز انقلاب فاصله دارد، در این مسیر حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از اوقات نیازمند این هستیم که تبلیغات عینی در سطح شهر، روستا و جاده ها انجام دهیم، تصریح کرد: تهران ام القرای جهان اسلام و مرکز تشیع است، این شهر باید با نوع رنگ خود با مردم دنیا حرف بزند و روز عزاداری و جشن آن باید مشخص باشد و این خیزش باید به صورت مردمی انجام شود. در برخی از کشورهای دنیا در روز جشن ملی، مردم پرچم کشور را بر سردر خانه ها نصب می کنند، ما می‌توانیم خلاقانه تر کارها و کارآمدی ها را در ابعاد مختلف پیش ببریم.

قالیباف با اشاره به اینکه از جهت ساختاری این شورا، شورای هماهنگی است، تاکید کرد: مهمترین نقش این شورا باید هماهنگ کردن و ایفای نقش قرارگاهی باشد که ظرفیت های متفاوت مردمی، نهادهای دولتی و غیردولتی و بخش های خصوصی و عمومی را هم جهت به سمت جلو هدایت کند و این اقدامات باید در طول سال انجام شود، زیرا مناسبت های متعددی وجود دارد، اینگونه اقدامات می تواند نرم افزار و پلتفرم خاص خود را داشته باشد.

۲۶ کمیته موضوعی و قشری برای برگزاری دهه فجر ایجاد شده است

سید نظام الدین موسوی رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه ۹ بهمن) نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای بزرگ انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) همواره بر مردم محوری انقلاب تاکید داشته و ما نیز در جشن دهه فجر تلاش می کنیم مراسمات به صورت مردم محور برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه روش مبارزاتی امام (ره) مبتنی بر حضور آگاهانه مردم در صحنه های مختلف و بر مبنای معنویت و دین بود، ادامه داد: فوکو از انقلاب مردم ایران به عنوان انقلاب به نام خدا یاد می کند و می گوید این انقلاب مبتنی بر دین و خدا بوده و برخلاف انقلاب ها و تحولات کمونیستی و سکولار ، خدا را در رأس حرکت قرار داده است.

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) معتقد بودند اگر توده های مردم در صحنه حضور آگاهانه داشته باشند، بهترین و کم هزینه ترین راه پیروزی نهضت است، عنوان کرد: امام راحل مدل حضور آگاهانه مردم را پیش گرفت و در این زمینه حوصله و صبر داشت و در ۱۵ سال با آگاهی بخشی به مردم از طریق کانال های مختلف با استفاده از مبارزان و انقلابیون آگاهی معرفتی و دینی در بین مردم را ایجاد کرد، برخی تحلیل گران ریشه انقلابات مبتنی بر حضور گسترده مردم را انقلاب اسلامی می دانند.

موسوی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) هر کجا احساس می کرد انقلاب در خطر است و باید پویایی آن را حفظ کرد، بر به صحنه آمدن مردم تاکید داشت، اما برخی جریانات به این موضوع اعتقادی نداشتند، افزود: ایشان حتی روش مبارزه و روش اداره جامعه را مبتنی بر مردم می دانست، نهادهای مردمی که امام شکل داد، همانند شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مبتنی بر نوع نگاه وی بود و بعد از امام، مقام معظم رهبری آن را ادامه داد و در رفع فتنه هایی که شاهد آنها بودیم، بر حضور مردم تکیه داشتند.

برگزاری دهه فجر جز با حضور گسترده مردم مقدور نیست

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری دهه فجر جز با حضور گسترده مردم مقدور نیست، افزود: برای به حرکت درآوردن مردم در صحنه های مختلف، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان دستگاهی فراقوه ای تشکیل و ایفای نقش کرده و در مواقع حساس توانسته است بستر را برای بسیج عمومی فراهم کند.

وی با بیان اینکه به منظور برگزاری دهه فجر سال جاری کمیته های ۲۶ گانه ای به صورت موضوعی و قشری تشکیل شده است، تصریح کرد: ریاست هر کدام از کمیته های تشکیل شده برعهده یکی از فعالان آن قشر و موضوع است و از همه اقشار و اجزا برای تولید محتوا دعوت به عمل آمده است تا هر قشری ایفای نقش کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه هیات اندیشه ورزی تشکیل شده است، عنوان کرد: جریان های مختلف تمام تلاش خود را به کار گرفته اند و در فضای مجازی به دنبال ایجاد دوقطبی یأس و امید هستند و مردم را به سمت یأُس پیش می برند، تلاش کردیم با تکیه بر دو عنصر امید و وحدت، شرایط را برای حضور حداکثری مردم چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی در مراسمات دهه فجر فراهم کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم تا همه تیپ ها با تنوع کامل در صحنه و جشن ها حاضر شوند و بر حضور دو قشر ویژه زنان و جوانان تاکید داریم، ادامه داد: آیین نامه اجرایی تدوین و به همه استان ها ارسال شده و کمیته های استانی فعالیت خود را آغاز کرده اند. در تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها نیز ستاد دهه فجر تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کرده ایم تا شاهد جهاد تبیین در قالب نهضت سخنرانی ها باشیم و و در سخنرانی‌های روز ۲۲ بهمن به شبهات تاریخی و روزپاسخ داده شود، عنوان کرد: با شورای معاونین صداوسیما نشستی برگزار و مقرر شد رسانه ملی به عنوان محور تبیین پای کار بیاید و اقدامات خوبی برنامه ریزی شده است. با فعالان فضای مجازی نیز هماهنگی هایی داشته ایم.

رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در صورت فراهم بودن شرایط، راهپیمایی روز ۲۲ بهمن را برگزار می کنیم تا روحیه امید را در بین جریان انقلابی جاری کنیم، گفت: اگر شرایط کرونایی به سمتی حرکت کند که امکان برگزاری راهپیمایی را نداشته باشیم، در بستر فضای مجازی با مدل ها و ابتکارات دیگری، اقدامات خود را پیش می بریم.