نماینده سابق مجلس گفت: علت اصلی عدم توافق در برجام، به اختلافات بین ایران و آمریکا باز نمی گردد، ایران و آمریکا دو طرف اصلی هستند که برای توافق عجله داشته و خواهان آن بوده و هستند.

به گزارش مرور نیوز، حسین فلاحت پیشه با بیان اینکه موضوع مذاکره در ایران تبدیل به تابو شده است، گفت: واقعیت آن است که کشور ما برای این تابو هزینه‌های بسیاری داده است و مسئولان دولت‌ها در شکل‌گیری این تابو نقش داشتند، به گونه‌ای که از اختیارات خود استفاده نکرده و برای رفع تنش بین دو کشور و انجام مذاکره، به شدت محافظه‌کارانه عمل کردند.

وی با تاکید بر اینکه ایران و آمریکا دو دشمن هستند اما از گذشته می‌توانستند تنش‌زدایی کنند، بیان داشت: اتفاقی که افتاد آن بود، زمانی که سر مسئولان دولت جدید به سنگ پایه کرملین برخورد کرد آنها از خواب خوش‌بینانه بیدار شده و به ماهیت قدرت رسیدند و به سمت واقع‌گرایی حرکت کردند و عملا موضوع مذاکره با آمریکا مطرح شد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه علت اصلی عدم توافق در برجام، به اختلافات بین ایران و آمریکا باز نمی گردد، گفت: ایران و آمریکا دو طرف اصلی هستند که برای توافق عجله داشته و خواهان آن بوده و هستند، اما علت اصلی این چالش، کشورهای حوزه دیگر برجام از جمله کشورهای اروپایی و روسیه است، چراکه آن‌ها برای خودشان حوزه منافع برجامی تعریف کردند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه سود برجام برای کشورهای اروپایی در آن است که برجام را مانند یک خاکریز ببینند، افزود: همانطور که مشاهده شد در مذاکرات احیای برجام، برخلاف آنکه دولتمردان جدید، بیش از حد به اروپا اطمینان کرده بودند، متوجه شدند که موضع آمریکایی‌ها از موضع اروپایی‌ها معتدل‌تر بود.

وی ادامه داد: در سفر آقای رئیسی و قالیباف به روسیه، روسای دو قوه، عملا رویکرد تزار گونه پوتین را دیدند و این باعث شد در برگشت از سفر، موضوع مذاکره را مطرح کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بسیاری از تابوهایی که در کشور ما شکل گرفت، حاصل محافظه‌کاری سیاست‌مدارانی است که رای‌های تحول‌گرایانه از مردم می‌گیرند اما وقتی به قدرت می‌رسند خودشان در راس محافظه‌کاران قرار می‌گیرند؛ در این میان آقای روحانی از جمله سیاست مدارانی بود که در این حوزه به ایشان انتقاد وارد است.

باید از تصمیم دولت جدید برای مذاکره با آمریکا حمایت کرد

فلاحت پیشه با بیان اینکه باید از تصمیم دولت جدید برای مذاکره با آمریکا حمایت کرد، افزود: در شرایط کنونی اگر دولت جدید به این نتیجه برسد که مذاکره با آمریکا برای تنش‌زدایی ضروری بوده و منافع کشور را تامین می‌کند نباید برخورد نبش قبری کرد و باید از تصمیم تنش‌زدایی دولت جدید حمایت کنیم.

وی ادامه داد: بنده همانگونه که برجام را در حد مقدور در راستای منافع ملی می‌دانستم، اکنون نیز معتقدم احیای برجام در راستای منافع ملی است و بر این باورم دولت کنونی آمریکا دولتی است که اگرچه دشمن ایران است اما می‌توان با مذاکره مستقیم با آن‌ها، بخشی از چالش ها را رفع کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مسائل سیاست خارجی به ویژه موضوع مذاکره با آمریکا را باید از حوزه چالش خارج کرد، گفت: نباید واکنش انفعالی به رفتار بازیگران دیگر برجام مثل روسیه و اروپا، باعث طرح لفظی مذاکره مستقیم شود و اگر دولتمردان به این نتیجه رسیدند که  مذاکره مستقیم به سود کشور است باید آن را انجام دهند نه اینکه تنها به عنوان یک تاکتیک برای مقابله با رفتارهای روسیه و اروپا آن را مطرح کنند.