ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران، روسا و نمایندگان کشورهای عضو و با سخنرانی امیر قطر، با محوریت "امنیت انرژی در جهان" رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش مرور نیوز، ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، با حضور رئیس جمهور کشورمان، روسا و نمایندگان کشورهای عضو و با سخنرانی امیر قطر، با محوریت "امنیت انرژی در جهان" رسما آغاز به کار کرد.

در این نشست که رؤسای‌جمهوری، نخست وزیران و وزرای انرژی ایران، الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور دارند، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی نیز سخنرانی خواهد کرد.

کشورهای عضو این مجمع در مجموع ۴۵ درصد از سهم تجارت جهانی گاز و ۶۵ درصد از ذخایر اثبات شده جهانی گاز را در اختیار دارند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در تهران تاسیس شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان است که با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد.