حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی تسریع در دستیابی به توافق در وین را نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی خواند و ابراز امیدواری کرد سه کشور اروپایی نقشی سازنده ایفا کنند.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگویی تلفنی درباره برخی مسائل مورد اهتمام مشترک و از جمله مذاکرات جاری در وین به رایزنی پرداختند.

* به پیشرفت های خوبی در وین رسیده ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین و با اشاره به گفتگوهای خود با همتای آلمانی و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: در این گفتگوها به پیشرفت های خوبی رسیده ایم و هیأت های مذاکره کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم ها برای دستیابی به توافقی پایدار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع بینانه نقش سازنده و‌ مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا کنند.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ بعد از تنفسی ۱۱ روزه به منظور مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان نیز در جریان است البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیشب در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور دارند و به رایزنی ها ادامه می دهند.

*هر چه زودتر بدهی انگلیس به ایران تادیه شود

طرفین تاکید کردند، بازپرداخت بدهی های معوق انگلیس به ایران از موضوعات اصلی فیمابین است و ضروری است هر چه زودتر در مسیر مناسب حل و فصل شده و بدهی لندن به تهران تادیه شود.  

* در فرآیند مذاکرات دستاوردهای خوبی تاکنون داشته ایم

خانم تراس وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این‌گفتگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفتگوها برای حل مشکل بدهی به ایران ، نقطه نظرات لندن را در این خصوص و در مورد مذاکرات وین تشریح‌ کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس روابط رو به رشد بین انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور خواند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: در فرآیند مذاکرات دستاوردهای خوبی تاکنون داشته ایم، اما مناسب است هر چه سریع تر گفتگوها تکمیل و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.

خانم تراس در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه فیمابین از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین تادیه بدهی های معوقه انگلیس به تهران حل و فصل شوند.

وزیر امور خارجه همچنین ۲۶ بهمن ماه در گفت‌وگوی تلفنی همتای انگلیسی با تأکید بر جدیت و مسئولیت پذیری طرف‌های مقابل، لزوم توافق دسته جمعی بین همه طرف‌ها بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع ایران را متذکر شد.وزیر امور خارجه انگلیس نیز روابط رو به رشد انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور خواند و همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت کند.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان ۱۷ آبان سال جاری در تماس تلفنی همتای انگلیسی با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرده بود.